سمیه قاسمی جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

اگر همین امشب، مردی به خواستگاری‌تان بیاید، چه قدمی برای شناختنش برمی‌دارید؟ درمورد کودکی‌اش از او می‌پرسید یا اینکه از کسب‌و‌کار و درآمدش سوال می‌کنید؟ شناخت مردی که قرار است با او زندگی مشترک داشته باشید، قطعا در یک نشست دو، سه ساعته و با پرسیدن چند سوال ممکن نیست، اما محققان می‌گویند اگر نگاهی به پلی لیست تلفن همراهش بیندازید یا اینکه درمورد موسیقی و علائق‌اش با او گپ بزنید، پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی‌اش برای‌تان آسان‌تر می‌شود.

به باور محققان موسیقی‌ای که افراد مختلف گوش می‌کنند، می‌تواند ویژگی‌های پنهان شخصیت‌شان را آشکار کند و به شما بگوید چه شخصیتی دارند و چطور زندگی می‌کنند. اگر هنوز ادعاهای ما را باور نکرده‌اید، این مطلب را بخوانید. ما شما را با آخرین یافته‌های پژوهشی در این مورد آشنا می‌کنیم.
 

هوی متال دوست‌ها

عصبی و خلاق

گرچه کسانی که میانه‌ای با موسیقی هوی متال ندارند، تصور می‌کنند دوستداران این موسیقی خشن و پر شر و شور هستند، اما محققان می‌گویند کسانی که از شنیدن موسیقی هوی متال لذت می‌برند، آدم‌های آرامی هستند که با‌وجود ظاهر عجیب و غریب‌شان شخصیتی مثبت دارند. البته در بررسی‌های قبلی پژوهشگران اعلام کرده بودند که با‌توجه به مطالعات انجام شده، کسانی که به موسیقی الکترونیک علاقه‌مندند، افرادی عصبی‌مجاز به‌شمار می‌آیند.

البته بررسی‌های محققان درمورد ارتباط علاقه‌مندی‌های آدم‌ها با شخصیت‌شان هنوز ادامه دارد. اما نتایجی که تاکنون در زمینه ذائقه موسیقیایی انجام شده، ویژگی‌های متفاوتی را به‌عنوان خصوصیات اخلاقی هواداران موسیقی متال معرفی می‌کند.


سنتی ایرانی

باهوش

اگر می‌خواهید همسری باهوش و با عزت نفس را انتخاب کنید، سراغ کسی بروید که از شنیدن صدای شجریان و شهرام ناظری لذت می‌برد و به صدای تار حسین علیزاده آرام می‌شود. از نظر محققان سنتی ‌دوست‌ها آدم‌های باهوشی هستند و خودشان هم این موضوع را‌ می‌دانند. این آدم‌های درون‌گرا، معمولا عزت نفس بالایی دارند. آنها اهل تئاتر هستند، می‌توانند در کارهای‌شان به پشتوانه هوش بالای‌شان موفق باشند اما پیش از این محققان ادعا کرده بودند که کلاسیک‌دوست‌ها افرادی خسته‌کننده هستند.

این گروه از محققان ادعا کرده بودند که دوستداران موسیقی کلاسیک افرادی ساکت اما خونگرم هستند و آنها هم تایید کرده بودند که کلاسیک‌دوست‌ها آدم‌هایی مسئول و هوشمند هستند. البته پژوهشگران در بررسی‌های قبلی گفته بودند که این گروه از دوستداران موسیقی چندان تناسب اندام ندارند و ظاهرشان هم چنگی به دل نمی‌زند.


فولکلور، جاز و بلوزدوست‌‌ها

متفکر

خواستگارتان با موسیقی محلی میانه‌اش چطور است؟ اهل جاز گوش کردن است؟ اگر موسیقی غربی گوش می‌کند چه ترانه‌هایی را بیشتر دوست دارد؟ اگر از موسیقی غیرایرانی زیاد سر در نیاورید، شناختن خواستگاری که موسیقی غربی گوش می‌کند برای‌تان سخت می‌شود. برای مثال محققان می‌گویند کسانی که موسیقی فولکلور، جاز و بلوز دوست دارند، درست مثل دوستداران موسیقی سنتی، آدم‌های خلاقی هستند و از تجربیات تازه استقبال می‌کنند.

البته از آنجایی که دوستداران موسیقی فولکلور شباهت زیادی با دوستداران موسیقی جاز و بلوز دارند، شناخت آدم‌هایی که کارهای فولکلور ایرانی را گوش می‌کنند، می‌تواند برای‌تان آسان باشد. آنها در سیاست هم میانه‌رو و اعتدال‌گرا هستند و به آزادی معتقدند. دوستداران این موسیقی‌ها، از موسیقی به‌عنوان ابزاری برای ورزش دادن مغزشان استفاده می‌کنند و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای خلاق‌تر بودن و باز شدن ذهن‌شان کمک می‌گیرند. از نظر گروهی دیگر از محققان هم جاز‌دوست‌ها آدم‌های متفکر، صلح‌دوست و آزادی‌خواهی هستند که برخوردشان با آدم‌های دیگر دوستانه است. این پژوهشگران راک‌دوست‌ها را به‌عنوان آدم‌هایی خونگرم معرفی می‌کنند.


کانتری‌دوست‌ها

سختکوش و سنتی

از کسانی که موسیقی کانتری گوش می‌کنند انتظار روشنفکر بودن نداشته باشید. این آدم‌ها بیشتر از هر کسی روی مواضع خشک و بی‌منطقی که نسل به نسل به آنها منتقل شده پا فشاری می‌کنند و حاضر نیستند به‌روز شوند. یک سبک موسیقی محلی در آمریکاست که به‌صورت بسیار گسترده در بسیاری از ایالت‌ها نواخته شده و طرفداران بسیاری هم دارد.

از آنجا که پژوهشگران ایرانی هنوز پژوهش جامعی را در‌مورد ارتباط موسیقی با خلق‌و‌خو و شخصیت انجام نداده‌اند، قاطعانه نمی‌توان گفت که دوستداران موسیقی نواحی در ایران هم، ‌چنین ویژگی‌هایی را از خود نشان می‌دهند یا نه، اما آنچه پژوهشگران با قطعیت اعلام کرده‌اند این است که دوستداران موسیقی کانتری یا همان موسیقی محلی که در برخی ایالت‌های آمریکا نواخته می‌شود، علاقه زیادی به گوش کردن انواع دیگر موسیقی، به‌ویژه انواع مدرن موسیقی ندارند. این موسیقی‌دوست‌های بی‌تکلف، معمولا آدم‌های برون‌گرا، اهل کار و سختکوشی هستند.


هیپ‌هاپ دوست‌ها

برون‌گرا

این روزها بساط شنیدن موسیقی هیپ‌هاپ در میان جوانان داغ است و محققان ویژگی‌های جالبی را به‌عنوان صفات شخصیتی این گروه از موسیقی دوست‌ها معرفی می‌کنند. از نظر آنها شنوندگان موسیقی پر‌انرژی و ریتمیک هیپ‌هاپ، بیشتر از هر‌کسی به لذت بردن از زندگی با موسیقی اهمیت می‌دهند. آنها عاشق همخوانی با خواننده محبوب‌شان در زمان شنیدن موسیقی هستند و معمولا ترجیح می‌دهند هدفون‌شان را در گوش بگذارند و به تنهایی اما با صدای بلند موسیقی مورد‌علاقه‌شان را بشنوند. آنها برون‌گرا هستند و در عین حال عزت‌نفس بالایی هم دارند.

این افراد معمولا وقتی فکری به سرشان بزند، بلافاصله آن را به زمین می‌آورند و از نظر ویژگی‌های شخصیتی شباهت زیادی با دوستداران موسیقی رپ دارند. پیش از این در بررسی‌هایی که محققان در دانشگاه کمبریج انجام داده بودند، مشخص شد که طرفداران موسیقی رپ بدنی سالم و متناسب دارند اما نسبت به دیگر دوستداران موسیقی، خشونت‌طلب‌تر و پرخاشگرتر هستند.
 

 خواستگارتان پاپ دوست دارد یا سنتی؟


پاپ دوست‌ها

اجتماعی  و برون‌گرا

اگر می‌خواهید با یک مرد معمولی اما دوست داشتنی ازدواج کنید، سراغ مردی بروید که عاشق موسیقی پاپ است. از نظر محققان در میان دوستداران موسیقی، سطح خلاقیت پاپ‌دوست‌ها معمولا از دیگران کمتر است. آنها آدم‌هایی با نگرانی‌های ریز و درشت هستند اما اجتماعی، اهل گشت‌وگذار، خوش‌مشرب و البته با عزت نفس بالا هستند.

از نظر محققان، کسانی که موسیقی شاد گوش می‌کنند، آدم‌های برون‌گرایی هستند که از موسیقی برای خوب کردن حال‌شان و تنظیم خلق و خوی‌شان استفاده می‌کنند. برای این دسته از موسیقی دوست‌ها، موسیقی غذای روح و خوراکی برای آزاد کردن دوپامین بیشتر در مغز است. از نظر محققان، آنها آدم‌های آرام و ساده‌ای هستند و شناختن‌شان کار دشواری نیست.


راک دوست‌ها

آسان‌گیر اما خودخواه

مردی که تک‌تک آلبوم‌های یک خواننده راک را می‌خرد، می‌تواند مثل یک کوه باشد و با سختکوشی زندگی‌اش را بسازد. از نظر محققان، طرفداران موسیقی راک آدم‌های سختکوشی هستند. آنها بیشتر از دیگر موسیقی‌دوست‌ها به خودشان اهمیت می‌دهند و معمولا موسیقی موردعلاقه‌شان خاطره‌ای از یکی از تجربیات عاطفی‌شان را به یاد آنها می‌آورد.

آنها آدم‌های خلاقی هستند و از تجربیات تازه استقبال می‌کنند. گروه دیگری از طرفداران موسیقی راک هم پرانرژی هستند اما سطح همدلی‌شان با دیگران پایین است. محققانی که در دانشگاه کمبریج روی رابطه موسیقی مورد علاقه و ویژگی‌های شخصیتی تحقیق کرده بودند، گفته بودند که دوستداران سبک راک از احساسات ناپایداری برخوردارند و آدم‌هایی سرکش به‌شمار می‌آیند. از نظر آنها راک‌دوست‌ها، آدم‌های مسئولی نیستند و مودی به‌شمار می‌آیند.



شارژ سریع موبایل