سعیده حقیق پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
بنا به نظرسنجی‌ای كه از والدین و كودكان در این زمینه به عمل آمده است، بهترین كارهایی كه در طول راه می‌توانید برای سرگرم‌كردن بچه‌ها انجام دهید فهرست شده است.

 آیا در فكر آن هستید كه امسال تابستان به همراه فرزندانتان با اتومبیل به مكان دوری سفر كنید، اما از طولانی بودن مسیر هراس دارید؟

در اینجا، بنا به نظرسنجی‌ای كه از والدین و كودكان در این زمینه به عمل آمده است،بهترین كارهایی كه در طول راه می‌توانید برای سرگرم‌كردن بچه‌ها انجام دهید فهرست شده است. از میان تمام فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها، موسیقی موردپسند اكثر افراد است.

كودكان در هر رده سنی كه باشند، موسیقی همواره لحظات زیبا و شادی‌آفرینی را در داخل اتومبیل برای آنان فراهم می‌سازد. گوش دادن به نوار كاست، آوازخوانی، نواختن آلات موسیقی كوچك چون سازدهنی و دست زدن! تا چشم بر هم بگذارید می‌بینید كه حدود 50 كیلومتر مسافت را گذرانده‌اید.

هنگامی‌كه شما با فرزندانتان عازم سفر می‌شوید در هنگام حركت می‌توانید نه تنها رانندگی كنید بلكه همراه آنان سرود دسته‌جمعی بخوانید. "هیچ‌چیزی نمی‌تواند به اندازه آوازهای گروهی حواس كودكان را پرت كند." كتاب‌هایی كه همراه نوارهای كاست هستند نیز به اندازه سرود دسته‌جمعی مورد توجه و پسند كودكان در هر رده سنی بوده و در اكثر كتابخانه‌های عمومی قابل دسترسی هستند.

تمام والدینی كه در مورد سرگرم كردن كودكان در اتومبیل مورد پرسش قرار گرفته‌اند، به استفاده از مناظر اطراف به هنگام سفر تمایل نشان داده‌اند. تابلوهای علائم و اعلانات، پلاك اتومبیل‌ها، اتومبیل‌هایی كه در اطراف در حال حركت هستند،مزرعه‌ها، خانه‌ها و دهكده‌ها همگی بهانه‌ای هستند تا از طریق آنها، بازی‌های گوناگونی را با مشاهده و دیدن انجام داد. مثلا جست‌وجوی رنگ‌هایی كه در مناظر اطراف وجود دارند، رنگ‌زرد، قرمز، آب، حروف الفبا، اعداد، یك توپ، یك گوسفند، آقایی كه كلاه به سر دارد و... . این‌گونه مثال‌ها نامحدود بوده و بنا به سن كودكان تنظیم می‌شود.

قبل از حركت، اجازه دهید فرزندان اسباب‌بازی‌ها یا بازی‌های دلخواه خود را انتخاب كرده و همراه بیاورند. اسباب‌بازی‌های انتخاب شده باید كوچك و جمع‌وجور بوده و از اجزا و تكه‌های متعدد و ریز تشكیل نشده باشند چرا كه احتمال افتادن و گم‌ شدن آنها وجود دارد.

اسباب‌بازی‌ها را كنار یكدیگر و داخل یك ساك گذاشته و مسئولیت نگهداری از آن را به كودك بسپارید. تخته صاف و كوچكی همراه داشته باشید تا كودك بتواند روی سطحی سفت، بازی، نقاشی یا رنگ‌آمیزی كند. در ضمن كاغذ، مداد و ماژیك را نیز فراموش نكنید. به اندازه كافی از هر كدام به همراه بیاورید. می‌توانید به كمك یك بازی ویدئویی كوچك كه قابل حمل باشد، ساعت‌ها كودكانی را كه كمی بزرگتر هستند سرگرم كنید و خوشبختانه می‌توان صدای آن را كم كرد.

كتاب‌های داستان

گرچه كتاب خواندن در داخل اتومبیل، گاه دشوارتر از مواقع دیگر است، اما با این حال روشی عالی برای سرگرم كردن كودكان به شمار می‌آید. می‌توانید به كودكان بزرگتر، كتاب‌هایی را كه حاوی شخصیت‌های مهم كارتونی هستند پیشنهاد كنید و در مورد بچه‌های خیلی كوچك، كتاب‌های بزرگ مصور و كارتونی موجب شادی آنان خواهد شد.

كیف‌های شادی

همیشه قبل از آنكه تعطیلات از راه برسد، برخی از پدرها به مغازهایی كه اجناسش 1000 تومانی هستند، رفته و ساك جادویی خود را از اسباب‌بازی‌های كوچك پر می‌كند تا در زمان سفر با اتومبیل، هنگامی‌كه بچه‌ها شروع به بی‌قراری كرده و حوصله آنها سر می‌رود، اسباب‌بازی‌ها را یكی‌یكی از ساك بیرون آورده و بین بچه‌ها تقسیم كند. نشان دادن اشیای جدید به بچه،روش خوبی برای تحریك كردن حس كنجكاویش بوده و او را به مدت نیم یا حتی یك ساعت سرگرم می‌كند.

همچنین می‌توانیم یك خوراكی مختصر و ساده داخل كیسه اسرارآمیز خود بگنجانیم. یك میان وعده مختصر و مغذی نه فقط گرسنگی كودكان را برطرف می‌كند بلكه می‌تواند به موقع كسالت و یكنواختی ناشی از سفر را از بین ببرد.

خوراكی‌های سالمی كه مورد علاقه فرزندتان است و آشغال كمی تولید می‌كند را انتخاب كنید؛ میوه‌های تازه، پنیر، سبزیجات، كشمش، گردو، میوه‌های خشك شده، شیرینی‌های ساده و غلات. در مورد نوشیدنی‌ها، بطری‌های نوشیدنی را همراه با نی انتخاب كرده و از شب قبل آنها را داخل فریزر بگذارید تا منجمد شوند و برای روز سفر چندین ساعت خنك بمانند. اگر مواد داخل ساندویچ‌هایی كه همراه می‌آورید فاسد شدنی باشند، برای آنكه دیرتر فاسد شوند، ساندویچ‌ها را با نان یخ‌زده تهیه كنید.

رفتن به دستشویی میان راهی

توقفگاه‌های عمومی میان راه خصوصا پارك‌ها و بوستان‌ها و مناطق جنگلی را مدنظر داشته باشید. اكثر این پارك‌ها گذشته از توالت‌، مجهز به زمین‌های بازی هستند. به هنگام توقف در این مكان‌ها، می‌توانید از فرصت استفاده كرده و كمی كرختی و كوفتگی ناشی از سفر را به در كنید و كودكان نیز فرصت خواهند یافت تا انرژی سرشار خود را تخلیه كنند.

یك توپ و یك طناب بازی همراه آورده و بازی‌های مختلفی انجام دهید؛ در هر حال، مهم آن است كه قبل از ادامه دادن سفر، با جنبش و جست‌وخیز كوفتگی و خستگی ناشی از ساعت‌ها رانندگی را كاملا از بدن دور كرده و اكسیژن كافی به بدنتان برسانید. زمانی‌كه مجددا به حركت خود ادامه می‌دهید، در صورت امكان جای خود را در داخل اتومبیل عوض كنید. اگرچه عوض كردن جا، سفر را خوشایندتر و راحت‌تر می‌كند، اما هرگز نباید نكات ایمنی سفر را نادیده گرفت.

خردسالان باید همیشه روی صندلی‌های مخصوصی بنشینند كه بنا به قدوقواره آنان تنظیم می‌شود و كودكان كمتر از 12 سال همیشه باید روی صندلی عقب اتومبیل بنشینند، خصوصا اگر اتومبیل مجهز به كیسه‌های هوا باشد.



شارژ سریع موبایل