سارا قاسمی دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

تکه اول پازل: نقش و جایگاه رسانه ها در زندگی امروز

حضور همه جانبه رسانه ها و نقش آنها در زندگی روزمره ما، محتوای پیامهایی که در طول روز در محیط کار و خانه و مهمانی و .. بین ما تبادل می شود، بی شک درشیوه زیستن یا سبک زندگی ما موثر است. امروزه تلویزیون، موبایل، فضاهای مجازی و .. در کنار دیگر مؤلفه های فرهنگ مانند پوشاک، آشپزی و آداب و رسوم و .. به اجزا جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و سبک زندگی ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

در واقع ذهن ما از طریق رسانه ها در معرض دریافت انبوهی از اطلاعات قرار دارد اطلاعاتی که دایما تولید و بازتولید یا جایگزین اطلاعات قبلی ما شده است، در این میان کانالهای ماهواره ای، اینترنت و تلفنهای همراه به علت سهولت در دسترسی بیشترین ضریب نفوذ و تاثیر گذاری را دارا هستند.

 

تکه دوم پازل: ارزش و جایگاه ازدواج

ازدواج، یکی از مراحل مهم زندگی انسان به شمار می رود. نتایج اطلاعات متعدد در مورد ازدواج، نمایان گر اهمیت آن در سلامت جسمانی و روان شناختی افراد می باشد. به طور کلی آن چه در روان شناسی ازدواج مورد توجه است بررسی عوامل مؤثر بر ازدواج و ارتقاء دهنده ی شرایط کیفی آن می باشد که مباحثی چون نقش عوامل مادی، فرهنگی، روانی و شخصیتی بر تصمیم گیری ازدواج و رضایت از آن را در بر می گیرد.

ازدواج امری مقدس است که باید با آگاهی کامل طرفین صورت بگیرد تا زوجین بتوانند در کنار هم، زندگی موفقی داشته باشند.

یکی از مسایل مهمی که  در زندگی بشر، نقش حیاتی دارد، مساله شناخت است. بایزید بسطامی در این زمینه معتقد است: حیات در علم است و راحت در معرفت.

زندگانی انسانهایی که فاقد شناخت و معرفت هستند، به فقدان ارزش مبتلاست. لذا در انتخاب همسر نیز به مقوله شناخت باید توجه خاص نمود چرا که هر قدر این شناخت غنی تر و دقیقتر باشد زندگی مشترک زوجین با احتمال بیشتری قرین شادی و موفقیت خواهد بود.

در بررسی علل طلاق، یکی از مهمترین دلایلی که افراد بیان می کنند، این است که بدون شناخت دقیق تن به ازدواج داده اند و فکر می کردند که یکدیگر را خوب می شناسند ولی هنگامی که وارد زندگی مشترک شده اند تازه متوجه شده اند که چقدر از هم دور هستند و تنها زمانی می توانند در ارامش زندگی کنند که از هم دور باشند.

 

تکه سوم پازل:  انتخابهای اینترنتی

انسان در مقطع جوانى داراى خصوصیات و گرایش هاى خاصى است که با دوره هاى دیگر زندگى اش فرق مى کند بلندپروازى، کسب استقلال، هویت طلبى، خودنمایى و جلوه گرى و ...، نمونه هایى از اخلاقیات دوره نوجوانى و جوانى هستند که اگر در بستر درست و مناسب قرار گیرند، انسان را در جهت رسیدن به قله کمال و رشد یارى مى کنند.

دنیاى اینترنت جذاب ترین دنیاى مجازى براى بروز و ظهور این خصلت هاى جوانان است. جوانان بزرگ ترین طیف مخاطبان و فعالان دنیاى اینترنت هستند. نبود محدودیت سنى در اینترنت به جوانان اجازه مى دهد که هر گونه اطلاعاتى را که مى خواهند در اختیار داشته باشند و یا به دیگران بدهند و با توجه به یکى از جنبه هاى اینترنتى، یعنى بى هویتى و گمنامى، جوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مى کنند علاوه بر همه این شرایط، تنهایی روز افزون بشر امروزی و ایجاد مشکل برای همسر یابی چه برای دختران و چه برای پسران، فضای مجازی و اینترنت را تبدیل به یک فرصت برای این امر مهم نموده است.

آغاز ازدواجهای اینترنتی از چت می باشد. کسی که همسر خود را از طریق چت انتخاب می کند انتخابش ابتدا بر اساس گفته های وی است گفته هایی که اصلا معلوم نیست تا چه حد براساس  واقع نگری و صداقت است. چون این گفته ها اغلب احساسی و عاطفی است عمدتا طرفین به تناقض گویی ها و یا سخنان غیر واقعی توجه نکرده و پس از گذشت مدتی دچار عشق مجازی شده و به تدریج وارد مرحله بعدی ارتباط می شوند.

پس از مدتی ارتباط از چت روم به ارتباط تلفنی کشیده شده و همچنان طرفین بدون در نظر گرفتن مناسبات واقعی شیفته گفتار و صحبتهای یکدیگر می شوند تا سر انجام قرارهای حضوری رخ می دهد.

در بسیاری از مواقع نخستین جلسات ملاقات برای طرفین شوکه آور است چون طرف مقابل ان چیزی نبوده که در ذهن خود و با رویاپردازی بسیار ساخته است. در اغلب مواقع طرفین از همان ابتدا متوجه عدم تناسبات می شونداما چون از قبل شیفته و دلبسته یکدیگر شده اند پذیرش واقعیت(عدم همتایی) برایشان سخت است چرا که عشق آنها را بی منطق کرده است.

در مواردی عدم تفاهم را درک می کنند اما به علت ترحم، ترس از نفرین، تهدیدات طرف مقابل و .. به مساله ازدواج جدی تر فکر می کنند و روشن است که چنین ازدواجی فرجامی خوش نخواهد داشت.

 

تکه چهارم پازل: انتخاب همسر در اینترنت آری یا خیر؟

 انتخاب همسر با همه اهمیت و جاذبه ای كه دارد، پیچیده ترین و دشوارترین انتخاب انسان است. از بین مسائل مربوط به ازدواج، ملاك های اصلی همسرگزینی و روش های تشخیص و سنجش ملاك ها، بیش از همه پر ابهام و چالش برانگیزند. ازدواج دو هدف اصلی دارد: 

1-  آن چه كه برای  خود فرد مفید است.  یعنی ارضای سالم و پایدار میل جنسی، برخورداری از امنیت روانی، تأمین نیازهای عاطفی، افزایش سطح شادكامی و رضایت از زندگی و در نتیجه رسیدن به خود شكوفایی و كامروایی در زندگی.

2- به دنیا آوردن فرزندان سالم و موفقیت در تربیت شایسته آنها.

لذا با توجه به ارزش و اهمیتی که انتخاب همسر دارد، نباید با این مقوله بسیار مهم و سرنوشت ساز، سطحی و کوتاه بینانه برخورد نمود بلکه یک جوان باید بداند که هر قدر هم که برای یافتن همسر مناسب، در مضیقه و مشکل است و از تنهایی رنج می برد، دلیل نمی شود که بخواهد از روشهای غیر متعارف در صدد این انتخاب مهم و سرنوشت ساز باشد.

پس با این اوصاف فضای مجازی نباید گزینه اول مجرای انتخاب همسر باشد بلکه این روش، باید راه حل آخر جوانان برای یافتن مورد مناسب در نظر گرفته شود اما منوط بر شرایطی:

دختر و پسر در ابتدای آشنایی در فضای مجازی رابطه های عاطفی و عاشقانه برقرار نكنند. یعنی اگر با مورد به ظاهر مناسبی در فضای مجازی مواجه شدند ابتدا باید درباره فرد مورد نظر هماهنگیها و تناسبهایی را ، بررسی كنند و مطمئن شوند كه خود و فرد مورد نظرشان به راستی انگیزه، توان و امكانات تشكیل زندگی را دارند. در صورتیكه نتیجه بررسیها مثبت بود، اشكالی ندارد كه حداكثر سه جلسه با او در مكانهای عمومی صحبت و سپس با پدر و مادر یا یكی از خویشاوندان آگاه مشورت كنند(البته کل جریان ملاقاتها و ارتباطات باید با اطلاع خانواده های هر دو طرف باشد).

اگر چنین فرآیندی طی شود، یعنی

-  شما و طرف مقابل  انگیزه و توان ازدواج را داشته باشید؛

- تناسب و هماهنگی های اولیه و اساسی درباره تان صدق كند؛

-  از همان آغاز آشنایی خانواده را در جریان بگذارید؛

- با كمك بزرگترها درباره ویژگیهای پنهان طرف مورد علاقه خود تحقیق كنید؛ و

-  از مشورت یک روانشناس آگاه برخوردار شوید، میتوان امیدوار بود با لطف و عنایت خداوند بزرگ در مسیر روشن ازدواجی بالنده و امیدبخش قرارگرفته اید.

 

فراموش نکنید که:

ازدواجهای اینترنتی تنها در یک صورت می تواند منطقی باشد ان هم زمانی که صرفا نقش واسطه(معرف) را داشته باشد و دو طرف به شدت مراقب دلبستگی ها و شیدایی ها باشند.



شارژ سریع موبایل