میترا جلالی شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰

1- پیشگیری به مراتب بهتر و کم هزینه تر از درمان است.

 

2- یکبار واکسینه کردن هر پرنده برعلیه ویروس آبله مصونیت دایمی ایجاد خواهد نمود و نیازی به واکسیناسیون مجدد ان پرنده نیست.

 

3- بیشتر بیماریهای شایع در بین قناریها ناشی از مشکلات گوارشی روده ای می باشد.

 

4- بهترین دما برای زمان جوجه گیری در اتاق پرورش۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.

 

5- بهترین زمان برای پیشگیری و رفع کمبود ویتامین ها زمان تولکی پرنده ها است.

 

6- بذر جوانه زده گندم سر شار از ویتامین ها است و شما میتوانید درزمان تولکی ازآن استفاده کنید.

 

7- اگربرای مقابله با بیماری ها از دارو استفاده میکنید دقت کنید که دوره درمان را کامل کرده و دوز درمانی صحیح را بکار ببرید تا نتیجه دلخواه و مثبت بگیرید.

 

8- یکی از عوامل عمده مرگ و میر قناری ها در طول سال خصوصا در تابستان شیوع بیماری آبله میباشد علایم آن شامل زخم اطراف دهان وچشمها و داخل حلق پرنده و همچنین زخم در ناحیه مخرج پرنده است در برخورد با این علایم بی درنگ با دامپزشک مشورت نمایید و ان را سرسری نگیرید زیرا که اقدام دیرهنگام شما باعث کاهش بازدهی واکسن ودر مواردی موجب افزایش شدت بیماری خواهد شد. دراینصورت تنها باید خود را مقصر اصلی بدانید

 

 نکات نگهداری از قناری را حتما فرا گیرید

 

9- همانطور که تشخیص بیماری بعهده دامپزشک می باشد درمان حمایتی بعهده شماست . درمان حمایتی شامل افزایش دمای محیط و تهیه خوراکی که قناری بیماردرهنگام بیماری برای زنده ماندن و مقاومت در مقابل بیماری بتواند از آن تغذیه کند.

 

10-یکی از مشکلات شایع جوجه میری میباشد که عموما قناریهای پرستاررا مقصرمیدانند به دنبال علت اصلی آن باشید زیرا که در بیش از 70 درصد از این مرگ و میرها نمی توان قناری های پرستار را مقصر دانست.

 

11- داشتن رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت پرنده ضروری می باشد.

 

12- بسیاری فکرمی کنند که مصرف انواع دانه ها و تغییرانهاعامل بلوغ ومستی قناری ها می باشد. اما دانه ها تنها یکی ازعواملی هستند که در این میان نقش دارند.

 

13-بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون بر علیه ویروس ابله حدودا سه ماه قبل از جفت اندازی میباشد.

 

14- ارزش قناریهای رنگی که ما انها را حمال مینامیم کمتراز قناری های نژاد دار نمیباشد با انها نیز مهربان باشیم.

 

15- برای جلوگیری از نابودی نژادهای خالص از آمیزش قناری های نژادهای مختلف و هیبرید با نژاد های خالص خودداری کنید.

 

16- خوراک جوجه های جوان تا50 روزگی دان نرم ( تخم مرغ ) میباشد. جوجه های سالم خودبخود تا این سن مصرف تخم مرغ را کاهش میدهند و به مصرف دانه ها روی می آورند.

 

 نکات نگهداری از قناری را حتما فرا گیرید

 

17- قناری ها تا چهار ماه میتوانند به جوجه دهی و تولید مثل مشغول باشند بیشتر از این مدت خستگی و کاهش تولید و همینطور کاهش طول عمر پرنده را در پی خواهد داشت.

 

18- برای تهیه تخم مرغ اب پزشده لازم است که پوسته تخم مرغها راازآلودگی پاک نموده وسپس بمدت نیم ساعت درآبجوش جوشانیده شوند.

 

19- قناری شما برای حفظ سلامتی و بازدهی بهتر حداقل دوباردر سال نیاز به کشت مدفوع توسط آزمایشگاه دامپزشکی دارد یکبار اول تیر ماه و مرتبه دوم یکماه قبل ازشروع جوجه کشی.

 

20- بطور کلی ماده آماده برحسب میزان آمادگی 7 تا 15 روزبعد از جفت اتدازی اقدام به تخم گذاری میکنددرصورتیکه تخمگذاری بیش از این طول بکشد یا ماده آمادگی کامل را ندارد و یا مشکلی در دستگاه تولید مثلی پرنده وجوددارد چنین ماده هایی را باید بمدت دوهفته تنها در قفس دیگری نگهداری نموده ویکروز درمیان با مقدار بسیار کمی تخم مرغ تغذیه نمایید ومجددا جفت اندازی کنید.

 

21- حدود 20درصد از ماده های جوانی که برای اولین بار تخمگذاری میکنند قبل از چهار روز لانه تخمگذاری را ترک میگویند شما میتوانید این تخمها را به زیر ماده های دیگرمنتقل کنید جالب اینجاست که بدانید ماده های جوان ازروی غریزه زمانی این کار را انجام میدهند که هنوزهیچ جنینی درون تخم تشکیل نشده است.

 

22- مطمئنا جوجه هایی که بعد از50 روزگی هنوزاز تخم مرغ تغذیه میکنند و از دانه های سخت استفاده نمیکنند و دائما احساس گرسنگی دارند و در قفس به دنبال چیزی میگردند به یکی از انواع بیماریهای روده ای مبتلا شده اند و نیازمند درمان میباشند.

 

23- در جوجه ها اولین مرحله پرریزی از دوماهگی آغاز میشود و با شروع پرریزی پرکنی نیز آغاز خواهد شد مراقب جوجه های جوانتر وضعیف تر باشید تا توسط قویترها آسیب نبینند.

 

24- سن بلوغ در قناری ها برحسب نژاد پرنده متغیر است وازشش ماهگی در نژاد سبک تا هشت ماهگی درنژادها ی سنگین تر متفاوت می باشد.

 

 نکات نگهداری از قناری را حتما فرا گیرید

 

25-با خیالی آسوده اجازه دهید که جوجه ها ی نر و ماده تا نزدیک شدن به شرایط بلوغ و دو ماه قبل از جفت اندازی در کنار یکدیگر بصورت گله ای زندگی کنند.

 

26- ماده ها را دوهفته قبل از جفت اندازی یکروزدرمیان با مقدارکمی تخم مرغ تغذیه نمایید ولی نرها نیازی به تغذیه با تخم مرغ ندارند یک شستی تخم مرغ برای 10 عدد ماده کافی میباشد.

 

27- قناری های نرهمیشه به یکدیگر آسیب می رسانند آنها را یا بصورت انفرادی نگهداری کنید ویا اینکه درهر قفس بیش از دو عد د قناری نر نگهدارید.

 

28-دیده شده بعضی از افراد توازن بین دانه های اصلی پرنده را رعایت نمی کنند دان اصلی قناری تخم کتان و ارزن است و نسبت بین انها 6 به یک میباشد یعنی به ازای هر6 کیلو گرم تخم کتان 1 کیلو گرم ارزن کافی می باشد البته بهتر است که بجای 1 کیلوگرم ارزن از نیم کیلوگرم شلغم و نیم کیلوگرم ارزن استفاده کنید.

 

29- جوجه ها برحسب نژاد از22 روزگی تا 28 روزگی شروع به خوردن تخم مرغ مینمایند و شما میتوانید آنها را از 28 روزگی در گونه های سبک تا 35 روزگی در نژادهای سنگین از والدین خود جدا نمایید تا زندگی مستقل خود را آغاز نمایند.

 

30-سری دوم تخمگذاری معمولا زمانی آغازمی گردد که سن جوجه های سری اول کمتر از بیست روز است در نتیجه برای جلوگیری از کثیف و آلوده شدن تخمهای سری دوم لازم است که 15 روز بعد از بدنیا آمدن جوجه ها لانه تخم گذاری دیگری در کنارلانه اول بافاصله حدود 10 سانتی متر قرار دهید.

 

31-ماده هایی که بدون نر و از روی مستی تخمگذاری می کنند را به راحتی نمی توان با قناری نر جفت اندازی کرد.

 

 نکات نگهداری از قناری را حتما فرا گیرید

 

32-در فصل تولکی بهتر است پرنده ها را بصورت گله ای نگهداری کرد زیرا در این زمان قناری ها به زندگی اجتماعی نیاز دارند.

 

33- اگر قصد دارید ماده ای که جفت انداخته اید و روی تخم خوابیده است را از جفت خود جدا کنید بهتر است ابتدا کپه تخمگذاری را برداشته و ماده را بمدت یکساعت آزاد بگذارید و بعد از آن به تعویض قفس قناری ماده اقدام نمایید.

 

34- معمولا رسم براین است که در فصل تولید مثل قناری های نر بصورت انفرادی نگهداری شوند و ماده را به قفس نر هدایت کنند ولی در عمل بهتر است 6 روز قبل از جفت اندازی قناری ماده را بصورت انفرادی نگهداری کنید و پرنده نر را به قفس ماده هدایت نمایید.

 

35- برای کاهش آلودگی بهتر است از قفسهایی که کف نرده ای دارند استفاده نمایید.

 

36- برای ضد عفونی سبزیجات ابتدا آنها را بمدت 20 دقیقه در آب معمولی قرار دهید و بعد ازاین مدت از مواد ضد عفونی کننده برای ضد عفونی آنها استفاده کنید.

 

37- تا پانزده روز بعد از واکسیناسیون آبله به پرنده ها اجازه آبتنی کردن را ندهید.

 

38- بهیچ وجه جوجه های هم خانواده یا خواهر و برادر را با یکدیگر جفت اندازی نکنید.

 

39- بهترِین زمان برای جفت اندازی هنگام غروب و کمی قبل از خاموش کردن برق محل زندگی پرنده ها میباشد این کار از جنگ و جدال بیش ازحد قناری نر و ماده جلوگیری می کند.

 



شارژ سریع موبایل