میترا جلالی چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۰

نگهداری از پرندگان بیمار همیشه سخت است و اگر حواسمان نباشد می تواند باعث مرگ این جاندار شود در منازل ما پرندگانی وجود دارند که بیمه وحشی هستند و دست زدن به آنها به راحتی دست زدن به سگ یا گربه نمی باشد پرندگان جزو آن دسته از جانوران می باشند.

 

سرماخوردگی مرغ عشق

ولی نکته که بسیار مهم است این است که بیماریهای آنها همیشه مخفی می باشد و برای تشخیص آن باید دارای علم و تجربه کافی در این خصوص باشیم . نویسنده امید وار است بعد از خواندن این مقاله کسانی که با بیماریهای پرندگان در خانه مواجه میشوند دقت بیشتری در درمان آنها انجام دهند. امروز بر روی پرنده مرغ عشق که در خانه های ایرانیان رواج زیاد دارد به موضوع سرماخوردگی مرغ عشق اشاره خواهیم نمود.

 

سرماخوردگی مرغ عشق (Colds lovebird)

لازم نیست حتما هوای سرد بهشون بخوره یکی از عواملی که باعث سرماخوردگی مرغ عشق میشه ، جریان تند هواست. پس باید سعی کنید چه در تابستان و چه در زمستان پرنده رو در دمای متوسط و جایی قرار بدید که جریان شدید هوا نباشه خیلیها عادت دارن که بهار و تابستون ، پرنده رو می برن تو حیاط یا همش تو ایوون می ذارن و این مساوی است با مریضی و بعد مرگ پرنده شما.


پس :اگه تابستونه و هوا گرمه می تونید پرنده رو ببرید بیرون ولی جایی قفسش رو بذارید که جریان هوا شدید نباشه یا به اصطلاح باد نوزه و اگه زمستونه و هوا سرده طرفهای غروب که سردی هوا بیشتر میشه یه پارچه ضخیم رو طوری بیاندازید رو قفس که راه هوا وجود داشته باشه و محیط گرمی هم ایجاد بشه (اگه هم خونتون به اندازه کافی گرمه که لازم نیست)


نکته : سعی کنید از همون اول که پرنده رو میارین خونه ، قفسش همیشه یه محل باشه و جابجا نکنید. پس جایی رو در نظر بگیرید که شرایط بالا رو داشته باشه.

 

 با سرماخوردگی مرغ عشق خود چه کنیم؟

 

درمان سرماخوردگی مرغ عشق :

وقتی پرنده سرما خورد کمتر پیش میاد که خوب بشه بنابراین پیش گیری بهتر ازدرمان است .


ولی اگه سرما خورد :

 

1_ پرنده مریض رو سریعا از قفس بیرون بیارید و بگذارید تو یه قفس دیگه (تنها)

 

2_ قفسو به یه جای گرم ببرید. این مکان نباید شلوغ و پر سر و صدا باشه

 

3_  هوا رو با دستگاه بخور مرطوب کنید.

 

4_ در این زمان به هیچ عنوان سبزی و میوه به پرنده ندهید.

 

5_ تو ظرف آبش که هر روز عوض می کنید ، روزی نصف قرص جوشان مولتی ویتامین ( یا 12 قطره ) و نصفی هم کلسیم جوشان بریزید.

 

6_ آنتی بیوتیک ضروریه از داروخانه های دامپزشکی شربت آنتی بیوتیک تهیه کنید اگر امکانش نبود از شربتهای خوراکی آنتی بیوتیک انسانی ، 10-12 قطره در ظرف آب بریزید. ولی هر روز این کار رو تجدید کنید. در صورت نبود شربت ، قرص اریترومایسین رو بکوبید و با آب ولرم مخلوط کنید ( برای هر روز نصف قرص کافیه ) ، وقتی خوب رقیق شد ، با قطره چکون ، 4-5 قطره بریزید داخل دهان پرنده مریض. موقع گرفتنش خیلی آهسته و با ملایمت رفتار کنید.

 

7_ از فروشگاههای کالای پزشکی ، یک لامپ اشعه مادون قرمز تهیه کنید ( با ولتاژ کم ). این لامپو به یک چراغ مطالعه ببندید و همیشه یه جای مطمئن تو خونه داشته باشید.روش کار با لامپ مادون قرمز پرنده مریض رو روزی 3-4 مرتبه به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت در فاصله 30 سانتی متری لامپ قرار بدین ( اگه نزدیکتر باشه میسوزه ) بعد لامپ رو خاموش کنید.

 

ولی جای پرنده رو همچنان گرم نگاه دارید . بهتره پس از خاموش کردن لامپ یک پارچه نه چندان ضخیم رو قفسش بیاندازید ( هواکش رو فراموش نکنید.) این اشعه گردش خون پرنده رو تقویت می کنه و در نتیجه هم مواد زائد بهتر دفع میشه و هم داروهایی که بهش دادین بهتر جذب میشه.


** اگر توصیه های بالا رو دقیقا عمل کنید و در صورتی که بیماری سرما خوردگی مرغ عشق شدید نشده باشه مطمئن باشید که بعد از حداکثر 1 هفته خوب میشه.

 



شارژ سریع موبایل