سارا قاسمی سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

دوره آشنایی و شناخت نه از زمان نامزدی، بلکه از زمان خواستگاری و حتی اولین تلفن ها یا واسطه گری ها آغاز می شود. این دوره، علایم و نشانه هایی برای شناخت طرف مقابل و خانواده اش دارد و همین که جلو می روید و نامزد می کنید، اگر به درستی و با شفافیت در مورد همه مسایل گفتگو کنید می توانید رابطه محکم تر و سالم تری بسازید.

 

چقدر شبیه هم هستید؟

در اولین ملاقات ها و برخوردها ظاهر ما بیشترین جاذبه و دافعه را می تواند در فرد مقابلمان ایجاد کند، شما به عنوان یک عروس خانم در اولین نشست ها و مهمانی هایی که برای آشنایی بیشتر خانواده ها ترتیب داده شده است حتما آراسته و کمی رسمی حاضر می شوید و بدون شک خانم های خانواده آقای داماد هم رسمی تر از همیشه در این دیدارها لباس می پوشند، اما شما باید به جزئیات دقت کنید، مهم برند و قیمت لباس افراد خانواده نامزدتان نیست، مهم تر این است که هم سلیقه باشید البته که به معنای مطلق نمی شود هم سلیقه باشید، در واقع شما می توانید از نوع پوشش آن خانواده به طور نسبی با سلیقه و روحیاتشان، سطح فرهنگی و اعتقادی، شیوه رفتار مورد تایید در آن خانواده و... آشنا شویید.

 

زیرک باشید

از حس های زنانه تان کمک بگیرید و زیرک باشید، هوشیاری و دقیق بودن همیشه می تونه بهترین راهنمای شما باشه، مثلا به طرز نگاهشان دقت کنید، کنجکاوانه نگاه می کنند؟ می خواهند شمارا بیشتر بشناسند یا به دنبال عیب در شما می گردند؟

نگاه آدم ها از حرفهایشان صادقانه تر است، نوع نگاهشان را تشخیص دهید تا از حس درونی شان مطلع شوید. اما مراقب باشید پیش داوری نابجا و بر اساس ذهنیت منفی نداشته باشید. شما در مرحله آشنایی هستید و هنوز هیچ تعهدی در کار نیست، پس خوب ببینید و بشنوید و حس کنید تا بتوانید بزرگترین و درست ترین انتخاب را برای مابقی زندگی و خوشبخت شدن بگیرید.

 

فردگرایی یا جمع گرایی

خانواده خواستگارتان چند نفره است؟ شما چند نفره اید؟ اگر یکی از شما خانواده پرجمعیت و دیگری خانواده کم جمعیت داشته باشد، ممکن است در برقراری ارتباطات آینده تان با هم به مشکل بخورید. حتی ممکن است یکی از شما خانواده کم جمعیتی داشته باشد اما در شبکه بهم پیوسته ای از روابط باشد و مثلا در مراسم خواستگاری با حضور اقوام و آشنایان شرکت کند.

اگر هر دو شما از جهت جمع گرایی در یک سطح باشید ایرادی ندارد اما اگر تفاوت عمده ای در این زمینه داشته باشید، مثلا یکی از شما خواستگاری را یک جلسه خصوصی بداند و دیگری یک مراسم خانوادگی و فامیلی، ممکن است با تفاوت های جدی و اختلافات مهمی در شیوه ارتباط، تعریف حریم خصوصی، مرزهای خانوادگی و... مواجه شوید.

 

روابط خانوادگی را زیر نظر داشته باشید

خیلی مهم است که در برخوردهایی که با خانواده همسر آینده یا خواستگارتان دارید، روابط افراد را بشناسید و الگوهای ارتباطی را کشف کنید. دقت کنید که مردها و زن ها چه جایگاهی در این خانواده دارند. چقدر به هم احترام می گذارند. کدام یک بیشتر حرف می زنند و حرف کدام یک بیشتر به کرسی می نشیند؟ شیوه احترام گذاشتن چطور است؟ چقدر برای یکدیگر حق مشارکت و اظهار نظر قایلند، مرزهای استقلال اعضای خانواده کجاست و چقدر اجازه تصمیم گیری دارند؟ مرد سالارند یا زن سالار؟ و... این الگوها کمک می کند تا بفهمید فردا در خانواده خودتان چه جایگاهی دارید و همسرتان از شما چه انتظاری خواهد داشت.

به تیپ مردهای خانواده دقت کنید. اگر بین تیپ و سلیقه زن ها با مردهایشان تفاوت زیادی بود، باید به این موضوع پی ببرید که مردهای این خانواده کمی در مقابل تغییر سخت هستند و شاید در مواقعی بی توجه به خواسته های همسرشان، پس خوب چشم و گوشتان را بازکنید و نامزدتان را در این مورد امتحان کنید تا بهتر تصمیم گیری کنید.

 

به شیوه حرف زدن توجه کنید

هنگام صحبت کردن خانواده ای که تصمیم دارید عضو جدیدی از آنها بشوید، به لغات و طرز صحبت کردن و لحنشان خوب گوش کنید، یادتان که نرفته، قرار است زیرک باشید و از جزئیات به نتیجه کل برسید.

ببیند چقدر اهل تعارف هستند؟ هیجانات یا ناراحتی هایشان را چطوری وبا چه کلماتی بروز می دهند؟ در مورد احساساتشان حرف می زنند؟ خانم هایشان بیشتر در چه خصوص صحبت می کنند؟ چقدر با شما و سبک زندگی تان هم خوانی دارند و شما تا چه حد می توانید با این رفتارها کنار بیایید و شبیه آنها شوید یا اصلا به تفاوت ها احترام بگذارید و مسالمت آمیز زندگی کنید؟

مسلما با چند جلسه کوتاه و مهمانی رسمی نمی توان دقیق به اخلاق و روحیات یک خانواده پی برد و برای دانستن بعضی مسائل باید عضوی از آن خانواده شد، اما شما قرار است عامل ادامه نسل بشر باشید و فرزند تربیت کنید، پس مسائل را موشکافانه بررسی کنید و به قولی عاقلانه ازدواج کنید، عاشقانه زندگی...



شارژ سریع موبایل