سارا قاسمی جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰

دوره آشنایی یا خواستگاری مرحله تبادل اطلاعات و احساسات بین دختر و پسر و خانواده هایشان است. مرحله ای که پایه و اساس ازدواج را شکل می دهد و برای یک ازدواج موفق لازم است از محدودیت ها و اشتباه های رایج در آن آگاهی بیشتری کسب کنند تا خشت اول را درست سرجایش بگذارند.

همیشه از فواید دوران آشنایی صحبت کرده ایم. اما این دوره علاوه بر فوایدش دارای معایب و محدودیت هایی هم هست.

اول این که، در این مرحله دو نفر سعی می کنند ویژگی های مثبتی از خود نشان دهند و به جای این که خود واقعی خود را به تصویر بکشند، تصویری از آن چه که دوست دارند باشند، یعنی خود آرمانی را به نمایش می گذارند. این تصویر تحریف شده پس از ازدواج و مواجهه با فراز و نشیب های زندگی مشترک کنار می رود و خود واقعی افراد بروز می کند که این خود برای همسرشان ناشناخته است.

مسئله دیگری که اغلب به دلیل از دست ندادن شور و جذابیت روابط، کمتر مورد توجه قرار می گیرد، چگونگی مواجهه با مسائل مشترک در این مرحله است؛ اما این نادیده گرفتن، نه تنها باعث می شود بخشی از انرژی روانی را صرف سرکوب کردن آن ها کنید در نهایت با انباشته شدن در طول زمان، به یکباره فوران می کنند.

همچنین در این مرحله، چون افراد در حال انتخاب و گرفتن بزرگ ترین تصمیم زندگی شان هستند، معمولا تمامی توجه و انرژی شان را معطوف به آن می دارند. این مسئله باعث می شود که از توجه به تحصیل، کار و... غافل شوند. پس دقت کنید که این مرحله را طولانی نکنید.

 

پنج اشتباه رایج در آشنایی

آشنایی شرط لازم برای یک ازدواج موفق است، اما کافی نیست. کسب تجربه از والدین، به خصوص والد هم جنس، اطرافیان، مطالعه کتاب و شرکت در کلاس های آموزش پیش از ازدواج بسیار تاثیرگذار است. با این حال به برخی اشتباه های رایج در مرحله آشنایی و جلسات خواستگاری پرداخته می شود.

 

سوالات تان را نمی پرسید

یکی از رایج ترین اشتباهات دوره آشنایی یا ازدواج این است که افراد، همه سوالات شان را از یکدیگر نمی پرسند. چرا؟ چون یا خجالت می کشند، یا نمی دانند چه چیزهایی را باید در ابتدای آشنایی پرسید. خیلی وقت ها هم افراد سوال نمی کنند تا سوالی از آنها پرسیده نشود.

 

خودتان را توجیه می کنید

اگر نقطه ضعفی می بینید، تفاوتی با هم دارید یا علامت سوالی در ذهنتان وجود دارد سعی نکنید با توجیه های پی در پی، فرد مقابل را منزه کنید. بپرسید، کند و کاو کنید و ته و توی قضیه را در بیاورید. هیچ وقت با ابهام وارد زندگی مشترک نشوید.

 

برای ازدواج عجله می کنید

اشتباه دیگر عجله برای ازدواج کردن است. افراد گاهی پیش از آن که به دقت بررسی کنند که طرف مقابل، آیا همسر مناسبی برای آن هاست یا نه؟ عجولانه به او قول ازدواج می دهند یا فقط به ازدواج فکر می کنند یعنی تعهد را بر کفویت مقدم می دارند.

 

به امید تغییر ازدواج می کنید

اشتباه بعدی، امیدواری برای تغییر دادن طرف یا تغییر احساستان نسبت به او است. باید طرف مقابلتان را همان طور که هست و می بینید، بپذیرید. به امید این که بعدا او را تغییر می دهید، وارد فاز آشنایی نشوید یا این دوره را ادامه ندهید.

 

قبل از ازدواج، تفاهم ندارید

زمانی یک ازدواج، موفق خواهد بود که هر 3 عنصر (علاقه، تفاهم و تعهد) را با هم دارا باشد. اگر دو نفر پیش از ازدواج هیچ علاقه ای به هم نداشته باشند و نسبت به هم هیچ حسی نداشته باشند پس از ازدواج هم بین آن ها علاقه ایجاد نمی شود. اگر تفاهم نداشته باشند، علاقه شان ادامه پیدا نمی کند و اگر تفاهم و علاقه باشد اما تعهد و وفاداری وجود نداشته باشد، زندگی شان ازهم می پاشد.



شارژ سریع موبایل