سارا قاسمی يكشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰

راسوها لانه های خود را در زیر سنگها، تنه های درختان و یا سوراخ های جانوران دیگر بنا می کنند. راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند.

 

راسوها چگونه جانورانی هستند؟

 

راسوها گروهی از شکارگران قدیمی جهان هستند که در همه جا پراکنده اند این جانور از ناشناخته ترین و در عین حال از مکارترین پستانداران روی زمین است. راسوها سرده‌ای از پستانداران گوشتخوار و کوچک‌اندام هستند که بدنی کشیده و باریک و دست و پاهایی کوچک دارد. گردن این جانور کشیده و دمش نسبتاً بلند و پر مو است. گونه‌های مختلف راسو از ۱۲ تا ۴۵ سانتیمتر درازا دارند. خز برخی گونه‌های راسو در زمستان کاملاً سفید می‌شود. تمام انواع راسوها توانایی خوبی برای بالا رفتن از درخت و کندن زمین دارند.

راسوها از اعضای خانواده موستلید هستند. در انتهای بدن راسوها غده ای وجود دارد که در صورت لزوم بوی شدید و زننده ای از آن تولید می کنند و به همین جهت موستلید نامیده شده اند. این جانوران از این بو استفاده های گوناگونی می کنند آنها بوسیله آن می توانند غذاهایی را که قبلاٌ به این بوی آغشته و در زیر خاک پنهان کرده اند را دوباره پیدا کنند و یا برای این که جانوران دیگر به غذایشان دستبرد نزنند آن را با بوی خود آلوده می کنند.

همچنین راسوها از این بو برای جلب جفت خود استفاده می کنند و یا حوزه قلمرو خود را مشخص می نمایند تا برای جانوران ناآشنا اعلام خطر کرده باشند و در موقعی که از سوی جانوران تهدید می شوند از بوی خود برای دفاع سود می جویند. اسکانک جانوری از خانواده راسوهاست که در آمریکا زندگی می کند او هنگام هجوم دشمنان می تواند از غده انتهای بدن خود مایعی اسیدی تا فاصله 4 متری بر روی دشمن خود بجهاند.

اعضای دیگر خانواده راسوها از بوی خود در جنبه های مختلف استفاده میکنند ولی اکثراٌ‌ از ویژگیهای دیگرشان برای زنده ماندن سود می جویند گونه های کوچکتر آنها راسوی کوچک راسوی دم کوتاه و راسوی دم بلند لاغر مار مانند هستند. آنها به سرعت حرکت می کنند و با خزیدن در سوراخ موشها آنها را شکار می کنند. راسوها لانه های خود را در زیر سنگها، تنه های درختان و یا سوراخ های جانوران دیگر بنا می کنند. راسوها در فصل تابستان جفتگیری می کنند ولی به علت تاخیر در باروری تخم در داخل رحم، نوزادان در بهار سال بعد دنیا می آیند و از این رو امکان بیشتری برای زنده ماندن دارند.

 

راسوها چگونه جانورانی هستند؟

 

نکاتی جالب درباره راسوها

راسوها تنها می توانند با سرعت 16 کیلومتر در ساعت بدوند.

در طول فصل جفت گیری، یک نر با چند ماده در ارتباط است.

راسوها اغلب برای خوردن زنبورهای عسل به کندوهای عسل حمله می کنند.

راسوها همه چیزخوارند به این معنی که هم گیاهان و هم جانوران را می خورند. راسوها به خوردن میوه ها، حشرات، کرم ها، خزندگان و جوندگان علاقه دارند.

دو غده در نزدیکی مقعد راسو وجود دارد که ماده بد بویی تولید می کنند و زمانی که جانور در معرض تهدید قرار می گیرد این ماده را منتشر می کند. این ماده برای قربانی مضر نیست اما تا چند روز نمی تواند از شر این بو خلاص شود.

قبل از این که راسو این اسپری را به قربانی بپاشد، پشتش را به او می کند، دمش را بلند می کند و شروع به درآوردن صدای خش خش و سروصدا درآوردن با پاهایش می کند. اینها علائم هشدار دهنده قبل از پاشیدن اسپری است.

راسو می تواند ماده چرب و بد بویش را تا فاصله 3 متری بپاشد.

بینایی راسوها ضعیف است، اما حس بویایی و شنوایی بسیار خوبی دارند.

بدترین دشمنان راسوها، شغال ها، گربه های وحشی و جغدها هستند.

راسو می تواند از نیش مار جان سالم به در برد.

راسوها می توانند هاری را انتقال دهند.

راسوها بیش از 3 سال در حیات وحش و تا 10 سال در اسارت زندگی می کنند.



شارژ سریع موبایل