سارا قاسمی جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
سوال: انجام ورزش‌های رزمی مانند بوکس، چه حکمی دارد؟

ملاک جواز یا عدم جواز در این‌گونه ورزش‌ها، میزان ضرر وارده به فرد است. پس اگر ضرر اساسی و قابل توجهی برای فرد نداشته باشد، اشکال ندارد و گر نه جایز نیست. البته برخی مراجع، خوف ضرر اساسی در برخی ورزش‌ها را مسلم گرفته؛ لذا در مجاز ‌دانستن آن، تردید می‌کنند. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

 

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

اگر خوف ضرر اساسی به خود یا حریف مقابل باشد یا مسابقه مشروط به پرداخت جائزه‌ای از طرف بازنده باشد جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر موجب اضرار به خود و یا دیگران باشد جایز نبوده و موجب دیه است.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

با توجّه به خطراتى که ورزش بوکس دارد مشروعیّت آن مشکل است، مگر در موارد ضرورت مثل کسانى که براى آمادگى رزمى این کار را مى‌کنند.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

مانعی ندارد، مگر آن‌که ضرر معتنابه (قابل توجه) شود.

 

سوال: چرا برد و باخت در شطرنج حرام است ولی در فوتبال بلا اشكال است؟

جواب: برد و باخت در شطرنج و فوتبال هر دو حرام است یعنی اگر در بازی با غیر آلات قمار مثل فوتبال شرط كنیم كه هر تیمی باخت مبلغی یا چیزی به تیم برنده بدهد این هم حكم قمار پیدا می كند و حرام می شود. ولی دادن جایزه و هدیه به شخص یا گروه برنده كه از جانب دو طرف مسابقه تأمین نشده باشد بلكه از طرف شخص ثالثی باشد اشكال ندارد.

همچنین بازی بدون شرط پول و امثال آن اشكال ندارد. اما شطرنج چون آلت قمار محسوب می شود به نظر بسیاری از مراجع بازی با آن حتی بدون برد و باخت هم حرام است ولی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می فرمایند اگر شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد و دیگر به آن وسیله قمار نگویند بازی بدون برد و باخت با آن اشكال ندارد. (كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج2, ص181؛ استتفتائات امام (ره)ج2, ص9 ؛ استفتائات مقام معظم رهبری, چاپ وزیری, س 1116 و 1122)

 

سوال: آیا پاسور یا بازی با كارت بدون شرط بندی اشكال دارد؟

جواب: بازی با پاسور و سایر آلات قمار حرام است اما كارتهای دیگری كه برای سرگرمی درست شده نه برای قمار, بازی بدون برد و باخت با آنها اشكال ندارد. (استفتائات جدید امام (ره),ج2, ص10, س22؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1122)

 

سوال: مسابقات اسب دوانی از نظر شرع جایز است؟

جواب: مسابقه اسب دوانی با شرائط شرعیه مانع ندارد. (استفتائات امام (ره),ج3, ص617)


چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: اگر مربى ورزش با آموزش نادرست، موجب نقص عضو یا مرض قابل درمان یا غیرقابل درمان در افراد شود، دیه یا ارش به عهده کیست؟ آیا فدراسیون ورزشى مسئول پرداخت آن است یا آموزش و پرورش و دانشگاهى كه او را به عنوان مسئول ورزش قرار داده و یا به عهده خود مربى است؟

جواب: ملاك در این‌گونه امور قانون و مقررات مربوطه مى‌باشد و باید طبق آن عمل شود.

 

سوال: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسیقى پخش مى‌شود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنیم به نحوى که موسیقى را نشنویم یا به طور ضعیف بشنویم چطور؟

جواب: اگر موسیقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخیص آن به عهده خود مکلّف است.

 

سوال: اخیراً ورزش بیلیارد در سطع وسیعى رایج شده است نظر حضرتعالى درباره آن چیست؟

جواب: اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقى یا اجتماعى و یا مستلزم همراه بودن با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جایز نیست.

 

سوال: به دلیل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پیش‌بینى بازى‌هاى ایرانى و خارجى شركت مى‌كنم و از بابت شركت كردن در این مسابقه مقدارى پول مى‌پردازم و اگر تمام پیش‌بینى‌هاى این بازى‌ها را درست انجام داده باشم، در لیست برنده‌ها قرار مى‌گیرم. مى‌خواستم بدانم كه اگر یك روز برنده شدم و در لیست گیرندگان جایزه قرار گرفتم، آیا پولى را كه به دست مى‌آورم مى‌توانم خرج كنم؟

جواب: عمل مزبور جایز نیست و نمى‌توان در جایزه تصرف نمود.



شارژ سریع موبایل