سارا قاسمی سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

قسمت ۱ از ۴: مبانی بارداری

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

1. مصرف قرص های ضد بارداری را قطع کنید.

برخی از روش های بارداری نسبت به روش های دیگر تأثیر ضد بارداری طولانی تری دارند، بنابراین، بدانید که ممکن است بلافاصله پس از قطع روش های ضد بارداری، باردار نشوید. بدن زن پس از قطع آن روش ها، زمانی را برای آماده شدن دوباره برای باروری نیاز دارد.

  • روش های ضد بارداری هورمونی شامل قرص های ضد بارداری، تزریق هورمون یا استفاده از حلقه که ممکن است برای باروری یک دوره تأخیر ایجاد کنند، می باشند.
  • اگر شما از روش های ضد بارداری کاشتنی مانند IUD استفاده می کنید، لازم است که به مرکز بهداشت مراجعه کرده و آن را برطرف کنید.
  • اگر شما از روش های ضد بارداری دیگر (مانند کاندوم، حلقه، دیافراگم/سرپوش) استفاده می کنید، لازم نیست در مورد دوره تأخیری بارداری پس از استفاده از این روش ها نگران باشید. به هر حال، این بدان معنی نیز نیست که با اقدام به بارداری شما فوراً بارور می شوید (همچنین اگر شما از این روش برای جلوگیری از انتقال بیماری های عفونی جنسی استفاده می کردید، احتیاط کنید).

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

2. زمان باروری را تشخیص دهید.

اگر شما بتوانید زمانی را که بیشترین قدرت باروری دارید، تشخیص دهید، احتمال باروری شما بسیار افزایش می یابد. چند روش برای تشخیص زمان تخمک گذاری وجود دارد:

  • سیکل خود را از اولین روز از آخرین قاعدگی خود شمارش کنید. به طور متوسط، اکثر زنان در روز ۱۴ از سیکل خود، تخمک گذاری را انجام می دهند (آیا این بدان معنی است که شما ۲هفته پس از شروع سیکل باید اقدام به باروری کنید؟ به منظور دریافت جواب این سوال، مرحله ۳را مطالعه کنید).
  • اگر شما سیکل قاعدگی منظمی دارید، بنابراین، می توانید میان دوره قاعدگی خود را برای زمان تخمک گذاری تخمین بزنید. به عنوان مثال، اگر سیکل قاعدگی شما ۲۸ روز طول می کشد، به احتمال زیاد، روز تخمک گذاری شما در حدود روز ۱۴ سیکل است (۱۴ روز پس از شروع قاعدگی). اگر شما سیکل قاعدگی طولانی دارید، ممکن است زمان تخمک گذاری را با تأخیر ۲۰ روز پس از شروع قاعدگی خود تخمین بزنید.
  • برنامه ردیابی زمان تخمک گذاری را دانلود کنید. اگر بررسی سیکل قاعدگی تان از طریق تقویم برای شما مشکل است، می توانید در اینترنت جستجو کرده و نرم افزار «ردیابی تخمک گذاری» مناسب را برای خود دانلود کرده و استفاده کنید.
  • دمای بدنتان را چک کنید. در هنگام تخمک گذاری، دمای بدنتان کمی افزایش می یابد. یک دماسنج را در نزدیکی تختخواب تان قرار داده و صبح هنگامی که بیدار می شوید، دمای بدن خود را اندازه گیری کنید (سعی کنید این کار را در زمان های مشخصی انجام دهید). اگر شما متوجه افزایش دمایی بین ۱-۰/۵ درجه فارنهایت می شوید که این افزایش دما حدود ۳-۲ روز ثابت می ماند، می توانید فرض کنید که تخمک گذاری اتفاق افتاده است.
  • بهترین زمان باروری شما ۳-۲ روز قبل از افزایش دمای بدن است، بنابراین، اگر شما بتوانید این زمان را پس از بررسی چند دوره سیکل خود پیدا کنید، در این صورت می توانید بهترین زمان باروری را پیش بینی کنید.
  • ترشحات واژن را چک کنید. هنگامی که ترشحات واژن شفاف و لغزنده مانند سفیده تخم مرغ است، این زمان تخمک گذاری است، بنابراین، سعی کنید به مدت ۵-۳ روز از زمانی که متوجه این ترشحات می شوید، اقدام به باروری کنید. هنگامی که این ترشحات تیره و چسبنده می شود، احتمال باروری شما نیز کاهش می یابد.
  • از کیت های مخصوص تست تخمک گذاری استفاده کنید.کیت های مخصوص که در داروخانه ها موجود است، ادرار شما را برای بررسی هورمون هایی که قبل از تخمک گذاری تولید می شود، تست می کند. برای گرفتن نتیجه ای دقیق تر، حتماً از دستورالعمل روی برچسب استفاده کنید.

 

3. رابطه جنسی داشته باشید.

هنگامی که موفق شدید زمان تخمک گذاری که بهترین زمان برای باروری است، تشخیص دهید، داشتن رابطه جنسی بیشتر احتمال باروری شما را به سرعت افزایش می دهد. بنابراین، سعی کنید این نکات را به کار ببرید:

  • سعی کنید قبل از تخمک گذاری به صورت منظم سکس داشته باشید. این نکته را بدانید که اسپرم ها حدود یک هفته می توانند در لوله های فالوپ زنده بمانند، بنابراین، سعی کنید چند روز قبل از تخمک گذاری اقدام به باروری کنید.
  • نزدیک به زمان تخمک گذاری، حداقل هر روز سکس داشته باشید. این کار احتمال باروری را افزایش می دهد. با اینکه هر بار که سکس داشته باشید، غلظت اسپرم کمی پایین می آید اما در مردان سالم این کاهش چندان مهم نیست.
  • از اسپرم کش ها، روان کننده ها و یا محرک های شیمیایی استفاده نکنید. اگر شما سعی بر باروری دارید، از این محصولات که برای جلوگیری از بارداری یا افزایش لذت جنسی است، در هنگام مقاربت استفاده نکنید.
  • از رابطه جنسی خود لذت ببرید. اگر زن پس از انزال همسرش به ارگاسم برسد، این حالت احتمال باروری را افزایش می دهد.
  • استراحت کنید. بالافاصله پس از سکس از جایتان بلند نشوید، اسپرم را مجبور نکنید بر خلاف گرانش زمین حرکت کند، برای چند دقیقه به پشت دراز بکشید و استراحت کنید. مطالعاتی که بر روی تلقیح مصنوعی انجام شده است، نشان می دهد که دراز کشیدن پس از سکس به مدت۱۵ دقیقه می تواند احتمال باروری را تا حدود ۵۰ درصد افزایش دهد.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

4. تست بارداری را انجام دهید.

هنگامی که دوره تخمک گذاری تان به پایان رسید، انتظار شروع می شود. تا سیکل بعدی قاعدگی تان صبر کنید. اگر چیزی معلوم نشد، یک تست بارداری انجام دهید. اگر شما فردی بی قرار و عجول هستید، می توانید برای تشخیص زودتر از این روش ها استفاده کنید

  • دمای بدن خود را چک کنید. اگر پس از اتمام دوره تخمک گذاری به مدت ۱۴ روز متوالی، افزایش دمای بدنتان ثابت ماند، به احتمال زیاد شما باردار هستید.
  • مراقب نشانه های لانه گزینی رویان باشید. برخی از زنان در اوایل بارداری دچار لکه بینی می شوند که معمولاً در اثر لانه گزینی رویان به دیواره رحم اتفاق می افتد و نگران کننده نیست. این لکه بینی معمولاً ۱۲-۶ روز پس از بارداری رخ می دهد. در این زمان شما ممکن است کمی درد و گرفتگی در ناحیه زیر شکم نیز احساس کنید.

 

قسمت ۲ از ۴: افزایش قدرت باروری

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

1. خیلی زود نا امید و دلسرد نشوید.

بسیاری از زوجین خیلی سریع باردار نمی شوند. از هر۱۰۰ زوجی که هر ماه برای بارداری اقدام می کنند، تنها ۲۰-۱۵ زوج موفق به باروری می شوند. با این حال، ۹۵ درصد از زوجین در مدت ۲ سال که اقدام به باروری می کنند، موفق می شوند. شما نمی توانید همه عوامل مؤثر در باروری خود را کنترل کنید اما با چند تغییر ساده می توانید شانس باروری خود را افزایش دهید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

2. معاینه پیش از بارداری انجام دهید.

داشتن معاینه فیزیکی قبل از بارداری، ایده بسیار خوبی است حتی اگر شما وسیله های ضد بارداری نیز استفاده نکرده اید. برخی از بیماری ها پس از بارداری تشدید یا حتی بسیار بدتر می شوند. پزشک شما احتمالاً پس از معاینه لگنی، برای شما آزمایش خون ساده توصیه می کند. برخی از اختلالاتی که قبل از بارداری بررسی می شود، شامل:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که می تواند با تخمک گذاری مداخله کند.
  • اندومتریوز که به طورکلی می تواند مانع باروری شود.
  • دیابت: اگر شما بتوانید پیش از باروری این بیماری را تشخیص و کنترل کنید، می توانید از نقایص هنگام تولد نوزاد که مربوط به این بیماری می شود، جلوگیری کنید.
  • بیماری تیروئید: بیماری تیروئید مانند دیابت اگر پیش از بارداری تشخیص داده شده و کنترل شود، مانع از بارداری و عواقب پی آمد آن نخواهد شد.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

3. انتخاب های سالمی در زندگی داشته باشید.

اگر شما قصد باروری دارید، فرصت خوبی است که به سلامت فیزیکی خود بیشتر توجه کنید. در این صورت، شانس باروری شما افزایش می یابد

  • کاهش وزن. مطالعات نشان می دهد زنانی که بیش از حد چاق هستند، به سختی باردار شده و در طول بارداری مشکلات زیادی را تجربه می کنند. اگر شاخص توده بدنی شما (BMI) کمی بالا است، از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و ورزش را بخشی از فعالیت های روزانه خود قرار دهید.
  • این وب سایت /http://www.choosemyplate.gov را به منظور استفاده از پیشنهادات رژیم غذایی سالم بررسی کنید.
  • تناسب اندام. اگر چربی دور شکم دارید، دویدن یا رفتن به کلاس یوگا را شروع کنید.
  • عدم افراط در کاهش وزن. زنانی که از نظر بالینی کم وزن هستند (با BMI تحت ۱۸.۵) ممکن است سیکل قاعدگی شان متوقف شده و به سختی بارور شوند. برای وزنی مناسب هدف گذاری کنید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

4. ویتامین مصرف کنید.

مصرف ویتامین ها قبل از بارداری، مواد مغذی لازم برای رشد جنین را در بدنتان فراهم می کند. به عنوان مثال، مصرف مکمل های اسید فولیک قبل از بارداری، احتمال نواقص لوله عصبی و بیماری اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد.

  • اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها حاوی اسید فولیک، کلسیم و آهن هستند.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

5. مراقب آنچه می خورید، باشید.

برخی از مواد غذایی می توانند شانس باروری را کاهش داده و همچنین برای رشد جنین نیز مضر باشند

  • مصرف آفت کش ها ممکن است به مشکلات بارداری مربوط باشند، بنابراین، هنگامی که قصد بارداری دارید، بهترین زمان است که از غذاهای ارگانیک استفاده کنید.
  • از چربی های ترانس پرهیز کنید. این چربی ها در محصولات فرآوری شده و مواد غذایی شیرین یافت می شود. در رژیم غذایی با چربی ترانس بالا (مخصوصاً مصرف چربی های اشباع شده) می تواند احتمال ناباروری را افزایش دهد، در این زمینه شواهدی نیز وجود دارد.
  • از ماهی خام فرآوری شده، پنیر غیر پاستوریزه، جوانه، غذاهای آماده که بسته بندی شده و گوشت های فرآوری شده که حاوی نیترات هستند، پرهیز کنید. این غذاها و مواد غذایی دیگر که بدرستی تمیز یا پخته نشده اند، می توانند منجر به بیماری، مسمومیت غذایی و کاهش احتمال بارداری شوند.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

6. مواد غذایی که شانس باروری را افزایش می دهند، بخورید.

مدت های طولانی است که طب سنتی و فرهنگ عامه بر این باورند که برخی از غذاهای خاصی میل جنسی و توان باروری را کاهش و افزایش می دهند. در سال های اخیر، تحقیقات علمی در این زمینه برخی از تأثیرات بیولوژیکی این غذاهای خاص را بر روی باروری تائید می کند.

  • از رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی ارگانیک که شامل غلات، آجیل، میوه ها و سبزیجات هستند، پیروی کنید. این مواد غذایی که حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند، موجب ارتقاء سلامت سلولی و حتی ارتقاء پوشش داخلی رحم می شوند.
  • انواع پروتئین سالم که در توفو، گوشت مرغ، تخم مرغ و برخی از غذاهای دریای یافت می شود، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بالا، آهن، سلنیوم و دیگر ترکیبات افزایش دهنده باروری هستند که می توانند توان باروری را افزایش دهند.
  • مصرف محصولات لبنی چرب مانند شیر کامل یا ماست منجمد پرچرب بیشتر از یک رژیم غذایی لبنیات کم چرب یا بدون چربی موجب افزایش توان باروری می شود.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

7. همسرتان را به خوردن غذاهایی سالم که سطح سلامت اسپرم را ارتقاء می دهد، تشویق کنید.

مردان باید مولتی ویتامین هایی که حاوی ویتامین E و ویتامین C هستند، مصرف کرده و از رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات پیروی کنند و از مصرف بیش از حد کافئین، چربی و شکر نیز پرهیز کنند

  • مردان همچنین باید مقدار زیادی سلنیوم (۵۵ میکروگرم در روز) مصرف کنند زیرا سلنیوم، توان باروری را مخصوصاً در مردان افزایش می دهد.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

8. از محرک ها و افسردگی اجتناب کنید.

مواد تفریحی مانند سیگار، الکل، کافئین و مواد مخدر می توانند موجب کاهش طول عمر شوند. با این حال، باید از این مواد در دوران بارداری نیز پرهیز کنید. شما باید

  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن نه تنها برای رشد جنین مضر و خطرناک است بلکه احتمال باروری را نیز کاهش می دهد. ترک اعتیاد در هنگام بارداری می تواند موجب درد و استرس بسیاری شود، بنابراین، بهتر است قبل از بارداری اقدام به ترک سیگار کنید.
  • این مورد در مورد شوهرتان نیز صدق می کند. مردانی که دائماً سیگار می کشند، تعداد اسپرم های آن ها پایین تر و اسپرم های غیر طبیعی شان بیشتر است. از طرف دیگر، سیگار کشیدن می تواند بر روی توان باروری آن ها نیز تأثیر منفی بگذارد.
  • از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید. زنانی که قصد بارداری دارند، باید حداقل ۲ ماه قبل از اقدام به بارداری، از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنند. این مسئله مخصوصاً در مورد زوجینی که در مورد باروری مشکلاتی دارند، صدق می کند.
  • از مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید. این مسئله شامل هم مواد غذایی (مانند شکلات) هم نوشیدنی ها (مانند قهوه) می شود. زنانی که در روز بیش از ۳ فنجان نوشیدنی های کافئین دار می خورند، در مقایسه با زنانی که در روز ۲ فنجان یا کمتر از این نوشیدنی ها مصرف می کنند، به طور قابل توجهی احتمال باروری آن ها کمتر است.
  • از مصرف مواد مخدر پرهیز کنید. مواد مخدر می تواند توان باروری بدنتان و رشد یک جنین سالم را مختل کند.

 

9. اختلال عملکرد جنسی را بررسی کنید.

اگر برای شما یا شوهرتان یا هر دو، میل به داشتن رابطه جنسی بسیار کمی دارید، ممکن است اقدام به بارداری نیز برایتان بسیار دشوار باشد. طب باروری حرفه ای یا مشاوره جنسی می تواند در این زمینه به زوجین کمک کند.

  • اجازه ندهید ناباروری رابطه شما را مختل کند. استرس و فشار برای باروری علاوه بر درمان های تهاجمی و پر استرس باروری، واقعاً می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی و حتی دشواری در باروری شود. سعی کنید خونسرد باشید، فرد مقابل را به برقراری رابطه مجبور نکنید و سعی کنید به جای اینکه به ضرورت نیاز بچه دار شدن تمرکز کنید، از این زمان به عنوان فرصتی برای لذت بردن از یکدیگر استفاده کنید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

10. طرز فکر مثبت و سالمی داشته باشید.

بسیاری از افراد بر این باورند که نیروی ذهن بر بدن تأثیر می گذارد. هنگامی که شما تصمیم به باردار شدن می گیرید، هر چه قدر شما به این فرآیند و رابطه تان با شوهرتان فکر کنید، ممکن است در موفقیت شما برای باروری تأثیر بسیار خوبی داشته باشد. استرس می تواند حتی بهترین زمان برای باروری را مختل کند، بنابراین، حفظ دیدگاه مثبت تا جایی که برایتان امکان دارد، به آرامش و سلامت شما کمک می کند.

  • تا اندازه ای که برایتان امکان دارد بر روی فرصت ها و چیزهای مثبت تمرکز کنید. هنگامی که در کنار شوهرتان هستید، اگر ذهنتان آشفته است، داشتن کودکی زیبا را تصور کنید تا ذهن، به میل شما برای باردار شدن متمرکز شود. شما می توانید با تمرکز بر شوهرتان و هدف باروری، استرس های دیگر را فراموش کنید. فقط بیش از حد نیز بر باردار شدن تمرکز نکنید تا مبادا موجب افزایش استرس گردد. اگر شما به نقطه ای رسیدید که اقدام به باروری، خودش به استرسی سخت و طاقت فرسا تبدیل شده است، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید.

 

قسمت ۳ از ۴: مراجعه به متخصص

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

1. برای مراجعه به متخصص مهلت زمانی قرار دهید.

هنگامی که شما اقدام به باروری می کنید، صبر و انتظار امری سخت و دشوار است اما سعی کنید صبر داشته باشید. هنگامی که شما برای مراجعه به پزشک یک مهلت زمانی قرار می دهید، این کار موجب کاهش استرس و آمادگی شما برای باروری می شود. زمانی که باید به متخصص مراجعه کنید:

  • زوج های سالم با سن کمتر از ۳۵ سال که به طور منظم رابطه جنسی دارند (۲ بار در هفته)، باید بتوانند در مدت ۱۲ ماه باردار شوند (با در نظر گرفتن زمانی برای آمادگی بدن پس از قطع روش های جلوگیری از بارداری).
  • اگر شما بیش از ۳۵ سال سن دارید، پس از ۶ ماه از اقدام به بارداری، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید. زنان بالای ۳۵ سال و زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند، ممکن است به دلیل کاهش طبیعی توان باروریشان که به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد، برای باروری دچار مشکلاتی شوند. در اغلب موارد، امکان بارروری هنوز هم وجود دارد، فقط برای این امر به زمان بیشتر و روش های خاص در رابطه جنسی نیاز است.
  • در برخی از این موارد خاص، در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر شما مبتلا به آندومتریوز، بیماری التهابی لگن، سابقه سرطان، سابقه سقط جنین هستید یا اگر بیش از ۴۰سال سن دارید، هنگامی که قصد بارداری دارید، به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

2. از نظر مشکلات شایع ناباروری بررسی شوید.

هر چیزی از بیماری و استرس گرفته تا انجام ورزش و مصرف داروی بیش از حد می تواند موجب کاهش توان باروری شود.

  • مصرف داروهای خاصی می تواند مانع از باروری شود. لیست کاملی از داروها، گیاهان دارویی، مکمل ها و هر گونه نوشیدنی یا مواد غذایی خاصی را که مصرف می کنید، به همراه شرح حالتان به پزشک ارائه دهید، به این ترتیب، او لیست دارویی شما را از نظر ممانعت در باروری ارزیابی می کند.
  • از نظر بیماری های عفونی جنسی بررسی شوید. برخی از این عفونت ها می توانند موجب کاهش توان باروری شوند، در حالی که برخی دیگر از این عفونت ها در صورتی که درمان نشوند، منجر به ناباروری دائمی می شوند.
  • یک معاینه زنانه شوید. در برخی از موارد، زنان ممکن است در واژن خود دارای ضایعه ای بافتی که قابل برداشتن است، باشند که این ضایعه بافتی، مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود یا ممکن است دچار بیماری مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک باشند که در این صورت، سیکل قاعدگی آن ها را تحت تأثیر می گذارد. به طور کلی، به منظور اطمینان از سلامت خود، بهتر است که به صورت منظم سالی یکبار معاینه زنانه انجام دهید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

3. تست ناباروری دهید.

اگر شما و همسرتان از نظر سلامت کلی توسط پزشک تایید شده اید، بهتر است زیر نظر متخصص ناباروری تست اسپرم دهید.

  • مایع منی مردان باید از نظر کیفیت و تعداد اسپرم موجود در مایع منی طی یک انزال بررسی شود. علاوه بر این، مردان در تست ناباروری باید به منظور بررسی سطح هورمون، آزمایش خون بدهند و از نظر انسداد مجرای اسپرم نیز سونوگرافی انجام دهند.
  • تست ناباروری برای زنان اغلب شامل تست های هورمونی تیروئید و هیپوفیز و تست سطح دیگر هورمون ها در طول دوره تخمک گذاری و سیکل قاعدگی می باشد. همچنین به منظور بررسی رحم، پوشش آندومتر و لوله های فالوپ از نظر زخم، انسداد یا بیماری از روش های دیگر مانند هیستروسالپینگوگرافی (HSG)، لاپراسکوپی و سونوگرافی لگن استفاده می شود. به منظور بررسی مشکلات ناباروری ارثی، تست ذخیره تخمدان و تست ژنتیکی انجام می شود.

 

قسمت ۴ از ۴: استفاده از درمان های ناباروری

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

1. گزینه های مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

درمان های ناباروری می توانند گران، زمان بر و پر استرس باشند. قبل از اقدام به این روش ها، سعی کنید تعهد لازم را در نظر داشته باشید

  • در این باره با همسرتان صحبت کنید. مطمئن شوید که هر دوی شما از نظر مالی و احساسی برای چنین اقدامی آماده هستید. با یکدیگر درباره مدت زمانی که هر دوی شما برای امتحان آن روش های درمانی در نظر دارید، مقدار پولی که حاضر به هزینه کردن هستید، زمان اقدام به چنین کاری صحبت کنید یا اگر هر دوی شما مایل هستید، گزینه های دیگر مانند پذیرفتن فرزند را با هم بررسی کنید.
  • قبل از رفتن به کلینیک ناباروری، در این زمینه با یک بهداشت یار معتمد و حرفه ای مشورت کنید. بهداشت یار فردی است که برای انجام روش درمانی خاص تبلیغ نمی کند و در این زمینه و روش های درمانی اطلاعات کافی در اختیار شما و همسرتان قرار می دهد.
  • سابقه پزشکی این روش را ارزیابی کنید. برخی روش ها ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشند، در صورتی که برخی دیگر بدون عوارض خاصی فقط به زنان توصیه شوند. فرد بهداشت یار با در نظر گرفتن منافع مالی شخصی خود، شما را به استفاده از روشی که مناسب وضعیت شما نیست، توصیه نمی کند.
  • هزینه ها را در نظر بگیرید. برخی از پزشکان نیز می توانند در مورد هزینه ها و پوشش بیمه ها به شما مشاوره دهند و برای داشتن دیدی منطقی و واقع بینانه درباره شانس موفقیت و نتیجه گیری از آن روش، به شما کمک کنند.
  • یک متخصصی مناسب بیابید. در مورد کلینیک ها و متخصصان ناباروری پرس و جو کنید و در صورت لزوم، به آنجا مراجعه کنید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

2. به یک کلینیک یا متخصص ناباروری مراجعه کنید.

به منظور فقط مشاوره یک جلسه مراجعه کنید.

  • قبل از مراجعه، لیستی از تمام سؤالاتی که در ذهن دارید، تهیه کنید. به همراه همسرتان به آن ها مراجعه کنید. همه نگرانی هایی که در مورد هزینه ها، عوارض جانبی و شانس موفقیت آن روش درمان دارید، با آن ها در میان بگذارید.
  • در اولین جلسه، انتظار معاینه یا شروع درمان را نداشته باشید. فقط از آن ها مشاوره بگیرید.
  • خودتان را پس از یکبار مراجعه به یک مرکز درمانی خاص، مجبور به شروع درمان نکنید. با چند متخصص در این زمینه مشورت کنید و سپس، پس از بررسی روش های پیشنهادی، کلینیک یا متخصص مناسب خود را انتخاب کنید.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

3. به منظور باروری در مورد تست NaPRO سؤال کنید.

این روش به جهت اصلاح علت ناباروری در فرد از طریق شناسایی علت ناباروری و جراحی آن انجام می شود. در برخی مطالعات، این روش بهتر از روش لقاح آزمایشگاهی (IVF) جواب می دهد و هزینه های آن کمتر است.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

4. روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF را برای درمان ناباروری در نظر بگیرید.

این روش مؤثرترین و رایج ترین شیوه برای درمان ناباروری در نظر گرفته می شود.

  • در روش IVF تخمک بالغ از بدن فرد برداشته شده و در محیط آزمایشگاه با اسپرم لقاح داده می شود، سپس به منظور رشد سلول تخم، در محیط رحم کاشته می شود.
  • هر سیکل IVF دو هفته یا یشتر به طول می انجامد.IVF روشی تهاجمی است و برداشتن تخمک بالغ و کاشت رویان در رحم نیز خطراتی را به همراه دارد.
  • IVF در زنان مبتلا به اندومتریوز و بدون سابقه زایمان، کمتر نتیجه می دهد. احتمال موفقیت این روش در زنان بالای ۴۰ سال کمتر از ۵ درصد است.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

5. در مورد روش لقاح داخل رحمی اسپرم (IUI) سؤال کنید.

اگر مشکل ناباروری شما به لقاح اسپرم و تخمک یا مشکلات اسپرم مربوط می شود، لقاح مصنوعی ممکن است مشکل شما را برطرف کند.

  • در لقاح مصنوعی بدلیل مشکل انزال در مردان، اسپرم به درون رحم تزریق می شود. همچنین اگر اسپرم مرد ناباروراست، با تزریق یک اسپرم بالغ در رحم این مشکل برطرف می شود. این روش اغلب یک روز پس از تخمک گذاری انجام می شود و می تواند در مطب پزشک بدون درد و جراحی صورت گیرد.
  • IUI ممکن است حدود ۶ ماه پس از روش های تهاجمی و گرانتر انجام شود. دربرخی از موارد، این روش به همراه تجویز داروهای باروری برای زنان صورت می گیرد و یکبار تزریق اسپرم سالم جواب می دهد.

 

آموزش بارداری از صفر تا صد

 

6. در مورد روش های دیگر برای درمان ناباروری سؤال کنید.

در برخی از موارد، ممکن است مصرف داروهای باروری برای افزایش سطح هورمون ها به منظور بارداری طبیعی کافی باشند. در برخی موارد دیگر، گزینه های درمانی دیگر مانند انتقال داخل لوله ای جنین یا گامت (GIFT) یا رحم جایگزین ممکن است توصیه شود.

 

نکات

  • اگر شما دچار یائسگی شده اید (سیکل قاعدگی شما متوقف شده است)، اگر تخمدان های خود را با عمل جراحی برداشته اید یا لوله های فالوپ شما گره خورده است، شما قادر به بارور شدن نیستید.
  • مردان بهتر است چند روز قبل ز اقدام به باروری، به منظور پیشگیری از کاهش تعداد اسپرم ها، از حمام آب گرم، لباس های تنگ ورزشی، دوچرخه سواری بسیار زیاد و قراردادن لپ تاپ به صورت طولانی مدت بر روی ناحیه لگن، خودداری کنند.
  • چاقی در هر دو نفر می تواند شانس باروری را کاهش دهد. با داشتن وزن سالم و نرمال، ممکن است به راحتی بارور شده و دوران بارداری سالمی داشته باشید.

 

هشدارها

  • تلاش مفرط برای باروری می تواند منجر به کاهش صمیمیت فیزیکی و احساسی بین شما و همسرتان شود.
  • پدر و مادر شدن یک تصمیم بسیار مهم است و نباید به سادگی گرفته شود. مطمئن شوید که شما و همسرتان هر دو از نظر روحی آمادگی بچه دار شدن را دارید.
  • قبل از اینکه هر روش جلوگیری از بارداری را متوقف کنید، مطمئن شوید که شما و همسرتان مبتلا به بیماری و عفونت نیستید.

اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : زیگیل
برچسب ها : بارداری, زایمان, زنان باردار, بچه دار شدن, مراقبت در دوران بارداری, سلامت زنان باردار, مبانی بارداری, قرص های ضد بارداری, زمان باروری, رابطه جنسی, تست بارداری, افزایش قدرت باروری, معاینه پیش از بارداری, شانس باروری, غذاهای سالم, سطح سلامت اسپرم, اختلال عملکرد جنسی, فکر مثبت و سالمی, مشکلات شایع ناباروری, تست ناباروری, درمان های ناباروری, متخصص ناباروری, pregnancy, delivery, pregnant women, maternal health, prenatal care, pregnancy basics, birth control pills, time productivity, pregnancy test, increasing fertility, examination before pregnancy, chance of conceiving, healthy foods, sperm health, dysfunction, positive thinking, healthy, common problems of infertility, infertility testing, infertility treatment, infertility expert


شارژ سریع موبایل