سارا قاسمی دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

پیش از ورود به جواب سؤال لازم به ذكر است همچنان كه از آیات قرآن فهمیده می‌شود و نیز از كلمه قوم نوح مردمی كه حضرت نوح به سوی آنها مبعوث شد مردمی محدود بودند.

و در منطقه محدودی كه به احتمال قوی در محدوده عراق فعلی بوده، زندگی می‌كردند و با توجه به ظاهر آیات قرآن و روایات این مردم تنها مردم روی زمین در آن روز بودند، ‌یعنی مردم روی زمین فقط در این نقطه سكونت داشتند.

چنان كه در روایاتی آمده كه بعد از فروكش كردن طوفان، فرزندان حضرت نوح به سرزمین‌های مختلف پراكنده شدند و اقوام روی زمین از آنها پدید آمدند.

از این رو در تاریخ از اقوام سامی و حامی سخن به میان آمده كه حام و سام از فرزندان حضرت نوح بودند، با توجه به آیات قرآن كریم كه در آنها هیچ تصریحی به فراگیر بودن طوفان نوح بر تمام نقاط زمین وجود ندارد، بلكه در آنها كلمه مطلق ارض آمده كه به طور عادی بر سرزمین زندگی قوم نوح حمل می‌شود و قرینه نیز بر این معنا وجود ندارد؛ چنان كه خدای تعالی از قول نوح می‌فرماید:

«رب لاتذر علی الارض من الكافرین دیّاراً»؛ كه بار خدایا در روی زمین از كافران كسی را باقی نگذار. با توجه به زندگی نوح در آن سرزمین و زندگی كافران در آنجا به معنای آن سرزمین خاص گرفته می‌شود.

اگر چه در روایتی آمده است كه طوفان نوح تمام زمین را گرفته مگر خانه كعبه.

این را نیز می‌توان بر همان سرزمین زندگی قوم نوح و سرزمین‌های مجاور معنا كرد. زیرا بر اساس آیه قرآن كه می‌فرماید نوح از هر كدام از حیوانات یك جفت را در كشتی جای داد، نمی‌تواند شامل همه حیوانات روی زمین باشد؛ زیرا در روی زمین هزاران نوع از حیوانات زندگی می‌كنند.

و جای دادن آنها در یك كشتی امكان پذیر نمی‌باشد. و نیز در داستان حضرت نوح چه در قرآن و روایات تصریحی به اینكه ایشان از هر نوع حیوان در كشتی آورده باشد به چشم نمی‌خورد بلكه بیشتر سخن از حیواناتی به میان آمده كه در سرزمین‌های خاور میانه زندگی می‌كردند و مردم آنها را می‌شناختند. بدین ترتیب می‌توان گفت كه به احتمال زیاد طوفان نوح مربوط به سرزمین زندگی قوم نوح و سرزمین‌های مجاور آن می‌شده است.



شارژ سریع موبایل