پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
نجس نمیشود و استفاده از آن اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیایند پاک، و خوردن آنها حلال است.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام میشود، اما نجس نیست و میتوان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمیتوان آنرا خورد.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
هیچیک از موارد مذکور در سوال اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
کشمش و خرما با جوشیدن در غذا نجس نمیشود و خوردن آن اشکال ندارد.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مدظله العالی):
خرما و کشمش با جوشاندن در غذا نجس نمیشود.
خوردن گوشت حیوانی که توسط غیر مسلمان ذبح شده است، حلال نیست، هر چند سایر شرایط ذبح مراعات شده باشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
ذبح غیر مسلمان حلال نیست، هرچند سایر شرایط تذکیه شرعیه رامراعات کرده باشند.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
بنا بر احتیاط واجب آن حیوان حلال نمیشود.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
ذبح کننده بنابر احتیاط واجب باید مسلمان باشد، ناصبىها یعنى کسانى که با اهلبیت پیامبر صلى الله علیه و آله دشمنى دارند در حکم کفّارند.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
ذبیحه کفار حرام است.
حضرت آیة الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر ذابح در هنگام ذبح اسم خدا را ببرد و بدانیم که مفهوم خدا را قصد کرده هر چند در جزئیات مفهوم خدا، دیدگاه متفاوتی دارد، این ذبیحه حلال خواهد بود ولی از آنجایی که احراز قصد مفهوم خدا، کار مشکلی است، از این رو احتیاط آن است که ذابح مسلمان باشد.
جواب: اگر چیزی را كه روح دارد از حیوان زنده جدا نماید، مثلاً دنبه یا مقداری گوشت از گوسفند زنده ببرند، نجس و حرام میباشد. (توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2625)
جواب: بلی اگر حیوان عادت به خوردن مدفوع انسان پیدا كند گوشت و شیر آن نجس و در حیوانات تخم گذار مانند مرغ، تخم آنها نیز نجس است. (تحریر الوسیله امام، ج 2، ص 159، م 17)
جواب: اگر یقین به ملاقات آنها با رطوبت به بدن كافر باشد نجس است و نباید بخورید. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 508.)
جواب: اگر درخت میوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد میتواند در حال عبور از خیابان، از میوه آن درخت برای خوردن در همانجا استفاده كند. به شرط آنكه از حد سیری و احتیاج تجاوز نكند. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)
طبق نظر مراجع تقلید، ملاک کلی در این زمینه آن است که ماهی دارای پولک، زنده از آب گرفته شود. و همین برای حلال بودنش کافی است. پس کشتن و یا پاک کردن آن در بیرون آب، زمانی که هنوز ماهی زنده است ایرادی ندارد و موجب حرام شدنش نمیشود.
اما اگر ماهی در دام قرار گیرد و قبل از اینکه از آب خارج شود، در دام بمیرد، نظر مراجع تقلید در این مسئله مختلف است. بیشتر مراجع آنرا حلال شمرده و برخی، احتیاط مستحب را در پرهیز از خوردن آن میدانند.