سارا قاسمی يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰

كره اسبها تا 4 ماهگی آنزیمهای گوارشی یا فعالیت سكومی برای دست یافتن به مواد مغذی موجود در دانه حبوبات و علوفه ها را ندارند.

كره اسبها می توانند از دانه های حبوبات یونجه و چراگاه تغذیه كنند،اما از این منابع، مواد غذایی كمی دریافت می كنند.آنزیم های لاكتاز و مالتاز در كره اسبها تا 3 ماهگی غالبترند.این آنزیمها شكر شیر را هضم می كنند.

با بالا رفتن سن اسبها آنزیمهای دیگری كه برای شكستن كربوهیدراتها مورد نیازند فعال می شوند. سیكوم قسمتی از روده بزرگ است كه كربوهیدراتهای حل نشدنی را هضم می كند.در سیكوم بالغ میكروبهایی وجود دارد كه به هضم سلولز و فیبر كمك می كنند.بطور عمده سیكوم به عنوان یك خمره تخمیر است اما در ابتدای دوران زندگی بصورت كامل توسعه پیدا نكرده است.

 

تغذیه کره اسب

 

بیشترین راه متداول برای كسب آنزیمهای مورد نیاز خوردن مدفوع اسب بالغ می باشد كهCoprohagia نامیده می شود كه از لغت یونانی Kopros به معنای مدفوع و Phagia به معنای خوردن گرفته شده است.به خاطر سیستم گوارشی مخصوص اسب دریافت مواد غذایی مناسب اهمیت بسیاری را دارد.كلستروم و شیر مادر بهترین منبع این مواد غذایی می باشد.

آغوز اولین شیر تولیدی مادیان می باشد.آنتی بادی بالایی دارد كه اسبها را در برابر بیماریها محافظت می كنند.كره اسبها بصورت متوسط باید در 6 ساعت اول زندگی در هر ساعت 1 فنجان شیر را دریافت كنند.دریافت كردن آغوز در 12 ساعت اولیه زندگی بسیار مهم می باشد.

روده كوچك كره اسبها باز است و اجازه جذب ملكولهای بزرگ آنتی بادی را به آنها می دهد.پس از 24 ساعت روده كوچك تغییر یافته و آنتی بادیها نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند.

برای اطمینان از دریافت سطح مناسب آنتی بادی یك تست خونی سرم آنتی بادی باید در اولین روز تولد انجام گیرد.این آزمایش بسیار مهم می باشد خصوصاً زمانی كه مادیان قبل از كره زایی ترشح كلستروم را داشته باشد و در این حالت كلستروم مفید تا قبل از كره زایی از بین رفته است.برخی از مادیانها هم ممكن است كه كیفیت آغوزشان خوب نباشد.آغوز ظرف 12 تا 24 ساعت پس از تولد به شیر تغییر می یابد.

شیر مادیان از نظر كالری ،پروتئین،كلسیم و فسفر و ویتامینها غنی می باشد.در حالی كه منبع خوبی برای دریافت مواد معدنی همانند مس،آهن،منگنز و روی نیست و كره اسبها باید اینها را در كبدشان پیش از تولد ذخیره داشته باشند و این علت تاكید بر تغذیه مناسب مادیان در زمان بارداری می باشد.

 

تغذیه کره اسب

 

تغذیه کره اسب

مادیانهای خود را نادیده نگیرید.كره اسبها با بالاتر رفتن سنشان در زمینه تغذیه رفتار مادرانشان را تقلید كرده و علاقه به خوردن غذاهای جامد نشان می دهند كه این در هر كره اسبی متفاوت می باشد برخی از 2 هفتگی این تمایل را نشان می دهند.در این زمان میتوان برای كره اسب Creep Feeder (غذای مخصوص كره اسبها به همراه فضای محصور جهت دسترسی آنها) تهیه كرد.

مواد غذایی Buckeye یكی از بهترین Creep feeder ها را در بازار تولید می كندكه استارتر كره اسب نام دارد و غذای پلت با پایه شیر می باشد كه در واقع به نوعی مكمل شیر مادیان است. Creep feeder باید برای كره اسبها نصب گردد.در واقع هدف دسترسی آزاد كره اسبها به غذا و تغذیه آنها می باشد.اغلب Feeder های تجاری ستونهای قابل تنظیم دارند بنابراین متناسب با پوزه كره اسبها بوده و مادیان توانایی دستیابی به آن را نخواهد داشت.

 

یك نكته: برای پرورش و نگهداری كره اسب باید یكسری شرایط را مهیا كرد.برای مثال زمانی كه یك پرورش دهنده پونی امریكایی متوجه گردید كه كره اسبش نمی تواند به عمق و ته Creep feeder برسد و اگر ستونها را عریضتر کند اسبها هم می توانند به غذا دسترسی پیدا كنند.

کاری که این پرورش دهنده جهت رفع این مشکل انجام داده است این بود که یك چوبی را در قسمت كف گذاشته و روی آن یك كاسه ی غذا راقرار داد و این كار باعث افزایش ارتفاع غذا شده كه دسترسی كامل برای كره اسب را امكان پذیر می كرد.در 3 تا 4 ماهگی به بعد هم بتدریج به غذای اسبهای جوان در حال رشد مبدل می شود.



شارژ سریع موبایل