سارا قاسمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰

افرادی که جز اعضای خانواده و در خانه با پدر و یا مادر پیر خود زندگی میکنند همواره دارای دغدغه چگونگی رفتار باسالمند خود هستند.

سالمندی دوره ای حساس است و مطمئنا تمام افراد جوانی که با افراد سالمند خانواده زندگی میکنند تمابل به داشتن رفتاری صحیح برای حفظ احترام بزرگترهای خود و رفع نیاز آن ها هستند.

برای دانستن نکات مهم رفتار با سالمندان با ما همراه شوید.

 

1- چگونگی صحبت با سالمندان :

صحبت با سالمندان می بایستی در كمال آرامش،واضح،بدون كنایه ودر جهت هدایت وكمك او باشد.هرگونه سرزنش وبی احترامی،دنیای درون آنها را آشفته می كند و در روابط با اعضا خانواده تاثیر منفی می گذارد.جدی ترین خطری كه هر سالمند را تهدید می كند در انزوا قرار گرفتن از سوی اطرافیان و جامعه است.

 

2- مراقبت از افراد سالمند :

مراقبت بایستی دور از ترحم و دلسوزی صورت پذیرد واز روی محبت واحترام باشد. سالخوردگان بهتر است در كنار خانواده وبا عزیزان خود زندگی كنند وتا حد امكان از سپردن آنان به آسایشگا ها خودداری شود.


3- حفظ روابط اجتماعی سالمندان :

حمایتی كه از روابط اجتماعی سالمندان با خانواده،دوستان،بستگان وهمكاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روانی سالمندان كمك می كند.

 

4- برقراری ارتباط با سالمندان :

در هنگام صحبت كردن با آنها ،كمتر صحبت كنیم وبیشتر گوش كرده و اجازه دهیم او صحبت كند .در ارتباط با آنها احساس همدلی وهمدردی كنیم.

 

5- ایجاد محیط آرام برای سالمند :

استرس باعث اختلال در تفكر ،حافظه وخلق فرد می گردد،لذا بایستی از بروز تغییر حالتهای روحی ناگهانی درآنها پیشگیری كرد. اطرافیان بایستی از اظهار اخبار ناگهانی و اتفاقات ناخوشایند خودداری كنند.

 

6- اعتقادات معنوی سالمند :

تقویت مسائل و عقایدمذهبی ومعنوی موجب افزایش احساس حمایت درسالمند می شود.

 

نکات مهم رفتار با سالمندان را بخوانید

 

7- فعالیت شغلی سالمند :

بین از دست دادن شغل و احساس رضایت و مفید بودن رابطه متقابل وجود دارد و این یكی از پیامد ها ی منفی سالمندی است ، كه باید به آن توجه خاص داشت.

 

8- نگاه مثبت داشتن :

سالمندی كه احساس می كند ،زندگی گذشته خود را هدر نداده است در خود احساس كمال خواهد كرد. سالمندان بایستی به خوبی های اطرافشان فكر كنند و با افراد و فعالیتهای كه دوست دارند ،وقت بگذرانند.

 

9- حفظ حافظه در دوران سالمندی :

برنامه ریزی برای انجا م امور روزانه به حافظه فرد كمك می كند .استفاده از یادداشت ، مشخص كردن كارها ، گذاشتن وسا یل مانند كلید در جای مشخصی كمك كننده هستند.

 

10- سازگاری با تغییرات :

تغییرات دوران سالمندی تا ثیرات عمیقی بر زندگی وسلا مت روان او دارد .درصورت از دست دادن افراد و یا چیز هایی كه وابستگی به آنها دارد رخ دهد ،سلامت روانشان تهدید می گردد . ودر صورتی كه شخصیت فرد انعطا ف پذیر باشد ، توانایی سازگاری با این تغییرات بیشتر خواهد بود.

 

11- حمایت جامعه و دولت :

نگرش ودیدگاه اجتماع نسبت به سالمندان بر سلامت روانی آنان تاثیر گذار است .امعه بایستی سالمندی را شامل خصوصیاتی از قبیل تجربه ، احترام ، مهربانی ها ، افتخار وانتقال فرهنگ به نسل های جدید بداند.

میزان حمایت های مالی و درمانی دولت از قبیل حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و سایر خدمات رفاهی عامل موثری در میزان سلامت روانی است.

 

12-درمان اختلالات جسمانی :

اختلالاتی از قبیل بینایی و شنوایی بایستی در سالمندان با دادن عینک و سمعک کاهش یابد وهر گونه بیماری جسمی سریع تشخیص و درمان شود.

 

13- محیط اطراف سالمند:

موقعیت خانوادگی سالمند از نظر محل زندگی و وسایل منزل بایستی مورد علاقه او باشد . سالمندان علاقمندند موقعیت زمانی خود را بدانند لذا بایستی تقویم و ساعت دیواری در اتاق آنان نصب باشد .سالمندان بایستی به مسایل اجتماعی بی تفاوت نبوده و هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش کنند .تغذیه ، خواب ، بهداشت ، پوشاک وتفریح سالمند باید مورد توجه قرار گیرد.

 

14- افسردگی در سالمندان :

افسردگی از شایعترین و جدی ترین مسایل احساسی و عاطفی در سنین سالمندی است.

مواردی از قبیل : ورزش منظم ، فعا لیت های فکری و اجتمایی ، مورد احترام جامعه و خانواده بودن و حفظ نقش سالمند به عنوان راس هرم در سیستم خانواده ، در پیشگیری از افسردگی موثر است.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : دلگرم
برچسب ها : خانواده, سالمندان, خانواده و سالمندان, اعضای خانواده, افراد سالمند خانواده, رفتار با سالمندان, افراد سالمند, صحبت با سالمندان, سالمند, روابط اجتماعی سالمندان, ارتباط با سالمندان, محیط آرام برای سالمند, اعتقادات معنوی سالمند, فعالیت شغلی سالمند, حافظه در دوران سالمندی, اختلالات جسمانی, محیط اطراف سالمند, افسردگی در سالمندان, سنین سالمندی, family, seniors, families and seniors, family members, elderly family, elder, elderly, talking to seniors, social relations elderly, contact elderly, quiet environment for elderly, spiritual beliefs elderly, elderly job, memory in old age, physical disorders, elderly surroundings, depression in elderly


شارژ سریع موبایل