سوال: اگر بطور قطع بدانیم که متوفی تارک الصلاه بوده است، شرکت در تشییع جنازهاش چه حکمی دارد؟ آیا باید به دیگران بگوییم تا در تشییع جنازه شرکت نکنند؟
شرکت در تشییع جنازه فرد بی نماز و طلب مغفرت برای او مانعی ندارد و نیازی هم نیست که این مسئله به دیگران اعلام شود.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
1. اشکال ندارد.
2. لازم نیست.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
شرکت در تشییع و طلب مغفرت برای او مانعی ندارد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
شرکت مانعی ندارد و لازم نیست که شما به دیگران بگویید.
سوال: آیا کار کسانی که پول میگیرند تا در مراسم عزا گریه کنند، اشکالی دارد؟
بیشتر مراجع تقلید این کار را به خودی خود حرام ندانستهاند، ولی برخی از فقها، به دلایلی آن را بدون اشکال نمیدانند. در هر حال این کار شایسته شان و کرامت انسان نیست.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
اگر دروغ عملی شمرده شود جایز نیست.
حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):
اشکالی ندارد.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
مناسب با شان و مقام انسان مسلمان نیست، ولی فی حد نفسه حرام نمیباشد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
درامدشان اشکال دارد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر از مصادیق «نوح به باطل» باشد جایز نیست.
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: از قبرهایى كه سى سال از تاریخ آنها مىگذرد، مىتوان جهت تدفین مجدد استفاده نمود؟ در این صورت آیا كسب رضایت خانوادهى متوفى قبلى لازم است؟
جواب: در صورت اطمینان به اینكه بدون متوفى در قبر تبدیل به خاك شده و چیزى از اعضاى او باقى نمانده است، تدفین مجدد بلامانع است و كسب رضایت منوط به مالكیت قبر است.
سوال: احداث قبور دو یا چند طبقه در نقاط بكر این قبرستان از نظر شرعى چه حكمى دارد؟
جواب: مانع ندارد.
سوال: در صورت مكانیابى در قبرستان، چنانچه به قبورى برخورد شود كه ضمن نداشتن آثار و علائم ظاهر، صاحب قبر و تاریخ تدفین آن نیز مشخص نباشد، لكن فقط استخوانهاى اموات موجود باشد، آیا مىتواند از آن به عنوان قبر جدید استفاده نمود؟
جواب: تا اطمینان به خاك شدن جسد حاصل نشود، نمىتوان آن قبر را براى دفن كسى مورد استفادهى مجدد قرار داد.
احکام کفن میّت از آیة الله سیستانی دام ظله:
ـ میت مسلمان را باید با سه پارچه که آنها را لنگ، و پیراهن، و سر تا سری، میگویند کفن نمایند.
مسأله ۵۶۳ ـ کفن زن بر شوهر است، اگرچه زن از خود مال داشته باشد. و همچنین اگر زن را به شرحی که در احکام طلاق گفته میشود، طلاق رجعی بدهند پیش از تمام شدن عدّه بمیرد، شوهرش باید کفن او را بدهد. و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد، ولی شوهر باید از مال او کفن زن را بدهد.
ـ کفن میت بر خویشان او واجب نیست، اگرچه از کسانی باشد که مخارج او در حال زندگی بر آنان واجب باشد.
ـ اگر میت مالی برای تهیه کفن نداشته باشد، جایز نیست برهنه دفن شود، بلکه ـ بنا بر احتیاط ـ بر مسلمانان واجب است او را کفن کنند، و جایز است هزینه آن را از زکات حساب نمایند.
ـ احتیاط واجب آن است که هر یک از سه پارچه کفن بهقدری نازک نباشد که بدن میت از زیر آن پیدا باشد، ولی اگر بهطوری باشند که هر سه با هم مانع از پیدا شدن بدن میت باشند کفایت میکند.
ـ کفن کردن با چیز غصبی اگرچه چیز دیگری هم پیدا نشود، جایز نیست. و چنانچه کفن میت غصبی باشد و صاحب آن راضی نباشد باید از تنش بیرون آورند اگرچه او را دفن کرده باشند، مگر در بعضی موارد که مقام گنجایش تفصیل آن را ندارد.
ـ کفن کردن میت با چیز نجس و با پارچه ابریشمی خالص ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ با پارچهای که با طلا بافته شده، جایز نیست، ولی در حال ناچاری اشکال ندارد.
ـ اگر کفن میت به نجاست خود او یا به نجاست دیگری نجس شود چنانچه کفن ضایع نمیشود، باید مقدار نجس را بشویند یا ببُرند اگرچه بعد از گذاشتن در قبر باشد، و اگر شستن یا بریدن آن ممکن نیست، در صورتی که عوض کردن آن ممکن باشد، باید عوض نمایند.
ـ مستحب است انسان در حال سلامتی، کفن و سدر و کافور خود را تهیه کند.