سوال: از قسمتی از انگشت در اثر جدا شدن پوست خون آمده به اندازه سر سوزن و شخص متوجه نشده وقتی دستان خود را می شوید و خیس هستند به جاهای مختلف برخورد می کند و بعد از مدتی که با دستان خیس کار کرده می بیند که دستانش خونی است. آیا تمام آن وسایلی را که با دست خیس به آنها دست زده باید آبکشی کند؟ (در اثر شستن خون نرفته چون علم به خون نداشته که دست بکشد و تمیز شود)
آیة الله خامنه ای (دام ظله):
آنچه یقین به نجس شدنش نداشته باشد محکوم به طهارت است.
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
خیر فقط همان قسمت که خون است نجس است و بقیه جاها و وسائل محکوم به طهارت است.
سوال: الف) آیا روغن مار، پاک است؟ ب) در صورت پاک بودن، اگر از آن برای تقویت موی سر استفاده کنیم، آیا می توان با آن نماز خواند؟
امام خمینی (ره):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله خامنه ای (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله سیستانی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اشکال ندارد.
آیة الله شبیری زنجانی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) بنابر احتیاط واجب نمی توان با روغن مار نماز خواند.
آیة الله نوری همدانی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
آیة الله وحید خراسانی (دام ظله):
الف) پاک است.
ب) اگر اجزاء روغن مار باقی مانده، نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده، اشکال ندارد.
سوال: اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج میشود ادرار است یا یکی از رطوبتهای پاک؛ حکمش چیست؟
زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک؟ نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
اگر شک کنید ادرار است یا رطوبتهاى پاک، محکوم به طهارت است و نباید به شکهایتان اعتنا کنید.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در صورتی که یقین به ادرار ندارید پاک است.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
به شک خود اعتنا نکنید و محکوم به پاکی است.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
رطوبت مذکور در فرض سوال پاک است و لازم است از وسواس جداً اجتناب شود.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال مایع مذکور که شک دارید چیست پاک است ولو قلباً راضی نباشید و به شک و وسوسه هم اعتنا نکنید تا به تدریج به حالت عادی برگردید و لازم هم نیست به دکتر هم مراجعه کنید چون شما هیچ عارضه و بیماری در این جهت ندارید.
سوال: انواع آبهای مطلق را نام ببرید؟
جواب: 1) آب كر، 2) آب قلیل، 3) آب جاری، 4) آب باران، 5) آب چاه. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م15)
سوال: به چه آبی، آب كر و قلیل گفته میشود؟
جواب: آب كر مقدار آبی است كه اگر در ظرفی كه درازا و پهنا و گودی آن، هر یك سه وجب و نیم است بریزند، آن ظرف را پر كند. حال اگر آب از این میزان كمتر باشد و از زمین نجوشد، آب قلیل گفته میشود. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م16 و 25)
سوال: اگر آب كر را با تشت به جای نجس بپاشند آیا این آب، آب كر محسوب میشود؟
جواب: خیر ـ آبی كه با ظرف كوچكتر از كر منتقل شده است قلیل محسوب میشود. (با صرف نظر از تغیر عبارت توضیح المسائل امام خمینی(ره), م25)