مریم عبدالله زاده چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

این گونه میمون ها از لحاظ جثه و اندازه بسیار کوچک می باشند از این رو به آنها لقب “بند انگشتی” داده اند و نام اصلی آن میمون “پیگمی مارماست pygmymamoset” می باشد. گونه میمون پیگمی مارماست  نسبت به دیگر نژادهای میمون مارماست (بوزینه کوچک با دمی انبوه)، کوچکتر است.

 

میمون های بند انگشتی نه تنها جزء کوچکترین گونه خانواده میمون سانان به شمار می رود، بلکه می توان گفت از کوچکترین گونه پستانداران نیز محسوب می شود.

 

اندازه این میمون کوچک در زمان بلوغ بین ۱۴ تا ۱۶ سانتیمتر است و وزن آنها ”میمون مینیاتوری”  به کمتر از ۱۵۰ گرم می رسد نوزاد آنها نیز در زمان بدو تولد بسیار کوچک می باشد، به درستی می توان به آنها لقب “داد.

 

میمون های بند انگشتی بومی مناطق جنوب قاره آمریکا (آمریکای لاتین) و جنگلهای انبوه آمازون و کشورهای بولیوی، برزیل، شیلی، پاراگوئه، اکوادور، کلمبیا می باشند.

 

آنها معمولاً در دسته های متشکل از ۳ تا حتی ۱۵ میمون بر روی درختان به فعالیت و تغذیه می پردازند.

 

در جنگلهای بارانی آمازون گونه های مختلفی از میمونها زیست می کنند که البته تعدادی از این گونه ها جثه کوچکی دارند، مانند میمون مارموست معمولی (commonmamosed)، یا مارموست گوش پنبه ای و…  البته نه به کوچکی و سایز میمونهای بند انگشتی(pygmymamoset)، ولی به دلیل همجواری محیط زیست گونه میمون بند انگشتی با دیگر گونه های میمونهای مارماست، باعث زاد و ولد و آمیزش گونه های مختلف مارماست با هم شده است به طوری که گونه های جدید دورگه از این میمون ها به وجود آمده است.

 

میمونهای بند انگشتی(پیگمی) در حالی که بسیار کوچک سایز هستند، بسیار بازیگوش، فعال، پرجنب و جوش و بسیار باهوش می باشند.

 

جانورشناسان گونه میمون بند انگشتی را جزئی از خانواده “مارموست ها” و از دسته میمون های جدید (تازه کشف شده) تقسیم بندی می کنند.

 

میمون پیگمی مارماست



شارژ سریع موبایل