هیمن زارعی جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰

سَنت برنارد سگی است بزرگ جثه و آرام که در قرن ۱۸ در نزد عموم معروفیت یافت و علت شهرت این سگ نزد مردم نجات کوهنوردان گرفتار در ارتفاعات آلپ می باشد .

 

پوشش :

 

متراکم، کوتاه، نرم و خواب آن نزدیک به سطح بدن است .

 

رنگ :

 

پرتقالی ، قرمز ، سفید با نقاطی بر روی بدن که در رنگهای شامل ، سفید روی سر ، پوزه و سینه و دستها و پاها و در انتهای دم و سایه های سیاه بروی دست و گوشها .

 

خصوصیات :

 

بزرگ چثه ، سری پهن ، به همراه غبغبی بزرگ ، گوشها و چشمهای با اندازه متوسط ، کتفهای عضلانی .

 

اندازه :

 

نر :


قد : ۵/۲۷ اینچ


وزن : ۲۰۰-۱۱۰ پوند

 

ماده :


قد : ۵/۲۳ اینچ

 

نگهداری :

 

در سال اول زندگی نباید بیش از اندازه وادار به تحرک بیش از حد شوند قدم زدنهای منظم به مراتب از پیاده روهای طولانی برای آنها مفیدتر است . این سگ نیازمند فضای بسیار زیادی است .

 

این سگ یکی ازقدیمی ترین سگهایی است که مورد استفاده انسان قرارگرفته است ؛ بطوریکه ذکر شده درجنگهای صلیبی شرکت داشته است ! دراین نژاد نرها حداقل ۷۵ وماده ها ۶۵ سانتیمتر بلندی دارند . ازمشخصات ظاهری سنت برنارد می توان به جمجمه بزرگ و بر آمده ، آویزان بودن لب فوقانی و موهای بلند این نژاد اشاره کرد . معروفیت جهانی این نژاد بدلیل آن است که در سال ۱۸۰۰ جان ۴۰ انسان را از مرگ حتمی نجات داده و به همین خاطر یک سگ مقدس محسوب می شود . مجسمه وی در موزه تاریخ طبیعی شهر برن (Burn) درسوئیس نگهداری می شود . این سگ شامه تیزی دارد و با اینکه بسیار بزرگ و قوی است به ندرت در دعوا و درگیری شرکت می کند .

 

سنت برنارد دوستدار کودکان است ، ولی رابطه چندان خوبی با سگهای کوچک جثه ندارد . اگروضعیت مالی خوبی ندارید این نژاد را انتخاب نکنید چون روزانه حداقل دو کیلوگرم گوشت برای تغذیه وی باید تهیه کنید ! این حیوان سگی کوهستانی بوده و قدرت خارق العاده ای در پیش بینی بهمن و ریزش برف در کوهستان دارد . موهای وی نیازبه مراقبت و بهداشت خاصی دارد و برای نگهداری آن باید فضای زیادی در اختیار داشته باشید .

 

سِنت بِرنارد سگی بزرگ جثه ، قدرتمند ، عضلانی به همراه سری بزرگ و قدرتمند می باشد . هر چقدر ارتفاع حیوان بیشتر باشد ارزشمندتر است . پوشش خارجی در دو نوع زبر و سخت ، صاف و نرم وجود دارد که هر دو نوع آن به رنگ سفید به همراه لکه های قهوه ای ، قرمز و سیاه می باشد . معمولاً صورت و گوشها به رنگ سیاه می باشد . موهای زبر و زمخت از طول بیشتری برخوردار است . دارای پاهای بزرگ و پر مو می باشد که امکان راه رفتن را بر روی برف و یخ برای او فراهم می آورد . حس بویایی قوی دارد و به نظر می آید که از حس ششم نسبت به وقوع حوادثی مانند بهمن و طوفان برخوردار می باشد .
 
 

خلق وخوبسیار آرام و دوستانه می باشد . رفتار کودکان را به خوبی تحمل می کند و با آنها کنار می آید . سِنت بِرنارد به آرامی راه می رود . بسیار باوفا است و علاقه دارد تا صاحبش را خشنود سازد بدلیل داشتن جثه غول پیکر باید او را از سنین پایین اجتماعی کرد . آموزشها را به خوبی فرا می گیرد و بهتر است تا زمانی که هنوز جثه آن قابل کنترل می باشد مطیع بودن را به او آموخت . معمولاً بعد از خوردن آب و غذا ریزش آب از دهان طبیعی می باشد. سِنت بِرنارد همچنین دیدبان خوبی است .

 

 سگ نژاد سنت برنارد

 

وزن و ارتفاعوزن در نرها :


۵۰-۹۱ کیلوگرم

 

وزن در ماده ها : ۵۰-۹۱ کیلوگرم

 

ارتفاع در نرها : (۶۱-۷۰) سانتیمتر

 

ارتفاع در ماده ها : ۶۱-۷۰ سانتیمتر

 

مشکلات سلامتی

 

سنت برنارد غالباً سگ سلامتی است اما بیماریهای قلبی ، مشکلات پوستی ، مشکل لگنی ، برگشتگی پلک پایین به درون چشم و معده درد قابل ذکر می باشد . از آنجا که سِنت بِرنارد مشکل ورم معده دارد بهتر است در ازای یک وعده غذای بزرگ از دو یا سه وعده غذای کوچک بهره گرفت .

 

شرایط نگهداری

 

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد به شرطی که در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد . اصولاً در داخل خانه آرام است و یک حیاط کوچک مکان مناسبی را برایش فراهم می کند . می تواند در خارج از خانه نگهداری شود اما توجه داشته باشید که سِنت بِرنارد نسبت به آب و هوای گرم ، اتاق و ماشین گرم حساسیت دارد .فعالیت بدنیپیاده روی های طولانی پیشنهاد می شود . نباید توله ها را قبل از آنکه استخوان بندیشان بطور کامل شکل بگیرد به ورزش و فعالیت بدنی زیاد ، وادار نمود . پیاده روز های کوتاه و بازی های منظم تا سن دو سالگی کافی می باشد

 

آراستن

 

هر دو نوع پوشش سِنت بِرنارد برای آراستن آسان می باشد . برس کشیدن و شانه زدن منظم و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود . بهتر است به جای شامپو از صابون ملایم استفاه شود . چشمها باید مرتباً تمیز شود تا از عفونت آن جلوگیری شود . این نژاد دوبار در سال ریزش موی فصلی دارد .

 

تاریخچه

 

سِنت بِرنارد یک نژاد باستانی می باشد . اجداد او را احتمالاً Mastiff و Tibetan Mastiff تشکیل می دهند که ۱۰۰۰ سال پیش توسط رومی ها به آلپ برده شدند . نقش سِنت بِرنارد بعنوان ناجی کوهستان از اواسط قرن ۱۷ آغاز گردید و تا به امروز بیش از ۲۰۰۰ نفر توسط این سگ از مرگ حتمی نجات یافته اند . عملیات نجات سِنت بِرنارد این گونه است که ابتدا برف ها را کنار زده و مصدوم را پیدا می کند سپس صورت او را می لیسد و در کنارش می خوابد تا گرم شود و در این مدت سگ دیگر جهت آوردن تیم نجات می رود . حس بویایی فوق العاده دارد و می تواند فرد مصدوم را تا مترها زیر برف ردیابی کند .

 

گروه :


سگهای کاری .

 



شارژ سریع موبایل