جواب: با علم به اینكه یكی از دو فتوا صحیح نیست، نمیتواند به این دو فتوا عمل كند و باید تقلید از اعلم یا محتمل الاعلمیة نماید و اگر ممكن نیست به فتوای یكی عمل كند.(استفتائات جدید امام خمینی(ره),ج1,س9)
جواب: حكم ولی امر در حق همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر.(استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1,س46)
جواب: امكان رسیدن به رتبهی اجتهاد برای زن هم هست ولی نمیتواند مرجع تقلید برای دیگران باشد.(استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1,س54)
نظر اکثر مراجع تقلید در اینباره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقها میگویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
باید به تکلیف خود عمل کند، یعنی دستورات را مطابق حکم مرجع تقلید خود به جا آورد.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
وصی باید طبق تقلید موصی عمل کند مگر در مواردی که عین واقع و آثار آن مورد نظر باشد مانند این که مورد اختلاف از ارکان (مثل رکوع یا رکعت) باشد، که در این موارد باید رعایت تقلید طرفین را بکنید.
چند استفتاء از آیة الله سیستانی دام ظله:
پاسخ: تبعیت از شوهر در مرجع تقلید لازم نیست.
پاسخ: معذر روز قیامت تنها فتوای اعلم است و اعلم را می توان با شهادت اهل خبره شناخت.
پاسخ: در مسائلی که مرجع اعلم میت فتوا ندارد یا فتوای وی معلوم نیست به مرجع زنده ای که اعلم احیا است رجوع می شود.
پاسخ: می توانید در مسائل اختلافی بین فتاوای مراجعی که یقینا اعلم یکی از آنها است احتیاط کنید و با فرض عدم امکان تشخیص اعلم می توانید از یکی از آنها تقلید کنید البته در مواردی که در خصوص مسئله علم اجمالی به تکلیف است مثل قصر و تمام در سفرهائی که وظیفه تان را نمی دانید، احتیاط واجب جمع است.
چند استفتاء از مقام معظم رهبری دام ظله:
جواب: اگر از مجتهدى تقلید کردهاید که دو نفر مجتهدشناس نیز همان را معرفى مىکنند و یا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحیح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظیفه فعلى شما تقلید از اوست، باید قضا شود.
جواب: اشكال ندارد به شرط آنكه عدول مكرر به صورت بازیچه در نیاید.
جواب: عدول از مجتهد متوفّى به مجتهد زنده بلا مانع است.
جواب: رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتیاط ننموده است، مانع ندارد و بنابر احتیاط، ترتیب الأعلمفالأعلم باید رعایت شود و تعیین آن وظیفه مکلّف است.