سامان جنگل دوست جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰

این کاردینال شمالی نیمه‌سفید-نیمه‌سرخ نصفش نر و نصف دیگر ماده است. دلیل این پدیده هم جدا نشدن کامل ژن‌های جنسیتی پس از کاردینال شمالیانعقاد نطفه است که به آن ژیناندرومورفی می‌گویند.

پرنده زیبایی که در تصویر زیر می‌بینید، نه دچار یخ‌زدگی شده، نه عارضه پوستی (و در این مورد خاص عارضه پری!) پیدا کرده و نه نیمه‌زال متولد شده است. این پرنده منحصربه‌فرد نیمه‌سرخ-نیمه‌سپید که از گونه کاردینال شمالی (با نام علمی Cardinalis cardinalis ) است، از عارضه ژیناندرومورفی رنج می‏‎برد که طی آن، ژن‌های جنسیتی پس از انعقاد نطفه کاملا از هم جدا نمی‌شوند و به همین دلیل این پرنده نصفش نر و نصف دیگر ماده است.

جنس نر کاردینال شمالی عموما به رنگ سرخ و جنس ماده آن به رنگ سفید است، اما کاردینالی که در تصویر می‌بینید به خاطر این مشکل ژنتیکی نصفش سرخ‌رنگ شده و نصف دیگرش سفیدرنگ.

پژوهشگران دانشگاه وسترین‌ایلی‌نویز در پژوهشی، رفتار این پرنده را به‌مدت یک سال بررسی کردند و متوجه شدند هرچند این پرنده نتوانست جفت مناسب خود را پیدا کند و هم‌چنین نتوانست آواز خاص خود را مشابه دیگر هم‌نوعانش اجرا کند، اما دیگر کاردینال‌ها هم او را به‌خاطر این ظاهر عجیب‌وغریب هدف قرار ندادند!

شایان ذکر است این پرنده الهام‏‌بخش طراحی پرنده سرخ‏‎رنگ بازی مشهور انگری‎بردز است.



شارژ سریع موبایل