سوال: اگر زن در حال حیض جنب شود، آیا باید غسل جنابت كند یا اینكه مىتواند تا زمان پاك شدن به تأخیر بیندازد؟
همه مراجع: خیر، لازم نیست؛ چه اینكه غسل جنابت به خودى خود واجب نیست و تنها براى نماز و آنچه طهارت در آن شرط است، واجب مىشود و در زمان حیض خواندن نماز و آنچه كه طهارت در آن شرط است، بر حائض حرام است. بنابر این پس از پاك شدن از حیض یك غسل به نیت حیض و جنابت به جا آورد، كفایت میكند. (توضیحالمسائل مراجع، م 357 و وحید، توضیحالمسائل، م 363)
سوال: چرا افرادی که عذر شرعی (جنابت) دارند نمیتوانند نزد ضریح مطهر معصومان (علیهم السلام) بروند؟ مگر در زمان حیات معصوم این امر اتفاق نمیافتاد؟ افرادی با این عذرها نزد معصوم بودند حتی با آنان زندگی میکردند.
در مکتب شیعه قیاس پذیرفته نیست و بر این اساس، اگر رفتاری در برابر امام در حیاتشان جایز بود، نمیتوان نتیجه گرفت که بعد از وفاتشان باید همان رفتار در برابر قبورشان نیز روا باشد. با این وجود باید گفت که در زمان زندگی حضرات معصومان نیز سزاوار نبود که افراد جنب قبل از غسل به حضور آنان برسند.
ابو بصیر میگوید: با کنیزکى که همراه داشتم وارد مدینه شدم، و بعد از آمیزش با او بیرون آمدم که به حمام بروم، در راه با شیعیانى برخورد کردم که (برای کسب فیض) به محضر امام صادق(علیه السلام) میرفتند، ترسیدم که در صورت تأخیر، فرصت ورود به آن مجلس برایم مقدور نشود. به همین دلیل با ایشان رفتم تا داخل منزل امام(علیه السلام) شدم، وقتى در برابر آن بزرگوار قرار گرفتم به من نظرى کرد و فرمود: «اى ابا بصیر! ندانستهاى که کسى به خانههاى پیامبران، و فرزندان آنها، به حالت جُنُب وارد نمیشود؟»
من شرمنده شدم و گفتم: اى فرزند رسول خدا! من یارانم را ملاقات کردم و ترسیدم آمدن من به همراه ایشان فوت شود و هرگز این کار را تکرار نخواهم کرد. (ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبیطالب (علیه السلام)، ج 4، ص 226) البته نمیتوان گفت که زنان و فرزندان ائمه نیز موظف بودند که هنگام حیض و جنابت، از اطراف آن حضرات دور شوند، زیرا چنین الزامی موجب عسر و حرج برایشان میشد.
سوال: كسی كه در خواب محتلم شد، و منی به لباسهای تمیز او مثل پیراهن، نرسد، آیا پیراهن او به واسطه جنابت نجس میشود.
جواب: بدون رسیدن منی به پیراهن، پیراهن نجس نمیشود. (تحریر الوسیله، ج1، ص122، م2)
سوال: در مورد رطوبتی كه از بدن خارج میشود توضیح بیشتری بفرمائید؟
جواب: رطوبتی كه از انسان خارج میشود سه قسم است: 1. بول یا ادرار است كه مشخص میباشد.
2.منی كه با شهوت و جستن خارج میشود و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست میشود؛ كه اگر این رطوبت از انسان خارج شود، نجس است، و واجب است غسل جنابت به جا آورد. 3. وذی ـ مذی ـ ودی، كه این رطوبتها پاك میباشند، برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل قسمت نجاسات مراجعه فرمائید. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م73 و م346).
سوال: داخل شدن حائض و جنب به رواق های حرم امامان «علیهم السلام» چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره): احتیاط واجب آن است که در حرم امامان «علیهم السلام» و رواق ها توقف نکند. (تحریرالوسیله، 1408 هـ.ق، ج1، ص 38، القول فی احکام الجنب، الثالث)
سوال: ورود حائض و جنب در رواق های متصل و غیر متصل به حرم امامان «علیهم السلام» چه حکمی دارد؟
چنانچه آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنابر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض و جنب در آن خلاف احتیاط می باشد.
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
اشکال ندارد.
آیة الله خوئی(ره):
توقف در رواق حرم مطهر امامان «علیهم السلام» برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و معروف است. رواق جزء حرم نیست؛ اگر چه اولی و احوط عدم توقف حائض است در رواق.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
اشکال ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
ورود جنب و حائض به تمام رواق های امامان معصوم جایز نیست. و فرقی بین دور و نزدیک آن نیست.
آیة الله گلپایگانی(ره):
داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
داخل شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک باشد مانعی ندارد، ولی وارد حرم نشود.
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
بنابر احتیاط در رواق ها توقف نکند.