سوال: اگر به نیت چند میت، فقط یک سوره بخوانیم؟ آیا ثوابش برای آنها تقسیم میشود؟ یا هر میت از ثواب یک سوره کامل، بهرهمند میشود؟
هرچند امر ثواب اعمال و اذکار به دست خداوند تبارک و تعالی است، ولی ان شاء الله ثواب تلاوت سوره کامل به هر یک از اموات خواهد رسید؛ لذا شایسته است در هنگام تلاوت قرآن و سایر اعمال خیر برای اموات، دیگر مومنین را نیز در نیت قرار داده و شریک در ثواب نماییم.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
ثواب تلاوت سوره به صورت کامل به تمام اموات می رسد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ان شاء الله ثواب به همه اموات منظور نظرخواهد رسید.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
ثواب خواندن سوره به همه آنها خواهد رسید.
سوال: برای میت چه سورهای بخوانیم خوب است؟
جواب: هر سورهای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سورهی حمد و توحید و تبارك، یس و قدر سفارش شده است. (مفاتیح الجنان، ص939 الی 942).
سوال: حُنوط كردن میت یعنی چه؟ و آیا این عمل واجب است؟
جواب: بعد از غسل واجب است میت را حنوط كنند، یعنی به پیشانی و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او كافور بمالند. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م585).
سوال: آیا دفن كردن شخص كافر در قبرستان مسلمانان جایز است؟ در صورت عكس مسأله چطور؟
جواب: دفن مسلمان، در قبرستان كفار و دفن كافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م620).
سوال: اگر در راه، دور از محل مسكونی، به میتی برخورد كردیم و نمیدانستیم كه آیا این میت مسلمان است یا نه، آیا میتوانیم او را در قبرستان مسلمین دفن كنیم؟
جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محكوم به احكام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن میشود. (استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص87، س222).
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: چرا میّت را شب دفن نمىکنند؟ آیا دفن میّت در شب حرام است؟
جواب: دفن میّت در شب اشکال ندارد.
سوال: آیا براى انسان جایز است که پدر یا مادر و یا یکى از بستگان خود را در کفنى که براى خودش خریده است، کفن کند؟
جواب: اشکال ندارد.
سوال: امروزه در روستاها متعارف است که اموات را در منزل مسکونى غسل مىدهند. گاهى میّت وصى نداشته و چند فرزند صغیر دارد. نظر مبارک راجع به این موارد چیست؟
جواب: تصرّفات مورد نیاز براى تجهیز میّت از قبیل غسل و کفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولى صغیر نیست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغیر ایجاد نمىشود.
سوال: استخوان مردهاى که حدود چهل یا پنجاه سال از دفن آن مىگذرد و مقبره او از بین رفته و تبدیل به میدان عمومى گردیده است، در اثر کندن نهرى در آن میدان ظاهر شده است. آیا لمس کردن استخوانها براى دیدن آنها اشکال دارد؟ آیا استخوانها نجس هستند؟
جواب: استخوان میّت مسلمانى که غسل داده شده است، نجس نیست؛ ولى دفن مجدّد آن زیر خاک واجب است.
سوال: آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن و مرد مىتواند امور میت دیگر را انجام دهد؟
جواب: همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس صحیح نیست و غسل میّت باطل است. ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست.