سارا قاسمی سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

پیدا کردن جفت مناسب آرزو و خواسته همه جوانان است، حتما شما هم اطراف‌تان دختران ایده‌آلی  را دیده‌اید که نمی‌توان عیب و ایرادی روی آنها گذاشت، هم تحصیلکرده‌اند و هم جایگاه اجتماعی مناسبی دارند، از زیبایی  هم چیزی کم ندارند و حتی درآمد مناسبی هم دارند. 

اما همچنان تنها به زندگی خود ادامه می‌دهند و خسته و نالان ابراز می‌کنند که نمی‌توانند پسر مناسبی بیابند. جنیفر لارنس، چهره شناخته شده هالیوودی هم این روزها از این موضوع خیلی شکایت دارد که با وجود جایگاه اجتماعی بالا و درآمد مالی خوب در پیدا کردن همراه زندگی‌اش بی اقبال است. او در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از تنهایی خودش اظهار ناراحتی کرده و معتقد است که نه شهرت و نه ثروت نمی‌تواند غم تنهایی او را پر کند و اکنون بیش از همه چیز در زندگی خود نگران این  است که نتواند عشق و همسر مناسبی را برای خود پیدا کند.

دکتر امیر‌محمود حریرچی، آسیب‌شناس و استاد دانشگاه معتقد است که به علت فرهنگ نامناسب و قوانین نانوشته و نابجا برای ازدواج، جوانان میلی به ازدواج ندارند. دکتر شهرام اسلامی، روانشناس هم معتقد است که جوانان راهکارهای لازم برای ازدواج و یافتن همسر مناسب را نیاموخته‌اند به‌همین دلیل نمی‌توانند ازدواج کنند.


خواستگاران را فراری ندهید

تنها مدارک بالای علمی و شغل مناسب نمی‌تواند تضمینی برای ازدواج موفق شما باشد. جامعه بیش از همه چیز به‌دنبال شادی است. اگر دو نفر بتوانند این حس را به یکدیگر منتقل کنند که چقدر کنار یکدیگر شاد هستند، به احتمال زیاد رابطه به دراز می‌کشد و اگر همه چیز مناسب باشد، با یکدیگر ازدواج می‌کنند. به‌طور کلی پسر و دختری که به‌دنبال ازدواج هستند، احساس تنهایی می‌کنند و به‌دنبال فردی می‌گردند که بتوانند لحظات خوبی را در کنار او بگذرانند. فرض کنید برای جلسه معارفه ازدواج قرار ملاقاتی را در رستوران ترتیب داده‌اید، به‌طور حتم ابتدا کمی با هم صحبت می‌کنید.

اگر هر دو افسرده باشید و حس افسردگی را به یکدیگر منتقل کنید، به‌طور حتم هیچ یک میلی به ازدواج نخواهید داشت. حالا تصور کنید که شما با نامزد  خود در رستوران می‌خندید و شاد هستید، طرف مقابل شما هم سر ذوق می‌آید و از این لحظات لذت می‌برد. شما بهترین ضمانت خوشبختی را به او داده‌اید. او به‌طور حتم احساس خواهد کرد که با شما و در کنار شما می‌تواند شاد باشد. او در درون خود از اینکه توانسته شما را شاد کند احساس سودمندی می‌کند.  با شاد بودن، شما قدم اول برای ازدواج را برداشته‌اید و باید پله‌های بعدی را طی کنید تا بتوانید ازدواج کنید.


جیغ و داد را کنار بگذارید

درست است که در کنار یکدیگر شادی را تجربه کرده‌اید و قدم اول را برداشته‌اید اما برای تداوم رابطه نیاز دارید که شرایط دیگری را هم تجربه کنید. اگر هر کدام از شما نتوانید عصبانیت خود را کنترل کند و مهارت کنترل خشم را ندانید به احتمال زیاد در رابطه با مشکل مواجه می‌شوید و مسیر به ازدواج ختم نمی‌شود. حتی می‌توان گفت یکی از راه‌های مناسب برای امتحان همسر آینده‌تان می‌تواند عصبانی کردن او باشد. فردی که نتواند خشم خود را کنترل کند، نمی‌تواند زندگی خوبی را برای شما بسازد.

پس شاید علت دیگری که این روزها روابط پایدار نمی‌مانند، ناتوانی افراد برای کنترل خشم باشد، هرقدر هم که با هم شاد باشید اگر نتوانید در مسائلی که اختلاف‌نظر دارید، به تفاهم برسید، به احتمال زیاد نمی‌توانید رابطه خود را ادامه دهید. دعوا و مشاجره بین همه زوج‌ها رخ می‌دهد اما باید سعی کنید بعد از دعوا، با کسب تجربه‌ای جدید به یکدیگر نزدیک‌تر شوید و بتوانید رابطه خود را با صمیمیت بیشتری ادامه دهید؛ رابطه‌ای به درازا می‌کشد و تداوم پیدا می‌کند که دو نفر در کنار یکدیگر لذت ببرند و وقتی که از هم دور شدند، دل‌شان بخواهد که دوباره کنار یکدیگر باشند. دعوا و مشاجره بیش از حد شما را از هم دور می‌کند.


در و تخته‌ها را جور کنید

از قدیم گفته‌اند که در و تخته بالاخره با هم جور می‌شوند، ما هم موافقیم به شرطی که در و تخته را که از جنس هم‌اند، کنار یکدیگر قرار دهیم. خیلی از اوقات فردی که همه‌چی تمام است و همه چی‌ دارد در زندگی به‌دنبال هیجانات خاص است و دیگری در زندگی خود تنها به‌دنبال آرامش است، به احتمال زیاد این در و تخته هیچ‌گاه با یکدیگر جور نمی‌شوند و نمی‌توانند زندگی خوبی را کنار یکدیگر داشته باشند. بهتر است قبل از انتخاب همسر مناسب به این نکات دقت کنید تا بعدا دچار شکست نشوید.


 دنبال خواستگار بگردید

خوب فکر کنید و ببینید که برای ازدواج دنبال چه شخصی هستید، لازم نیست دست روی دست بگذارید تا خواستگار برای‌تان پیدا شود. اگر دوست دارید ازدواج کنید، لازم است که خودتان هم کمی تلاش کنید. به معیارهای خود فکر کنید، اگر دوست دارید که همسر پولدار داشته باشید، می‌توانید به مکان‌هایی بروید که افراد پولدار در آنجا بیشتر هستند یا حتی اگر دوست دارید که همسرتان پزشک باشد، می‌توانید محل کارتان را طوری انتخاب کنید تا با پزشکان بیشتری سر و کار داشته باشید. شانس آشنایی و ازدواج شما در محل‌هایی که رفت‌و‌آمد بیشتری در آنجا دارید، بیشتر است. قبل از تصمیم به هرکاری خوب فکر کنید و با شناختن معیارهای مناسب به سمت اهداف خود پیش بروید.


تحصیلات کار دست دختران داده!

امروزه نرخ جمعیت در کشور ما رو به کاهش است، ازدواج‌ها اغلب ناموفق‌اند و جوانان هم رغبتی برای ازدواج ندارند. در گذشته فرهنگ تحصیل دختران باب نشده بود و دختران آینده‌ای جز ازدواج و تولیدمثل نداشتند در‌نتیجه به زندگی در هر شرایطی تن می‌دادند تا انگ طلاق بر آنان نخورد اما امروزه شرایط زندگی فرق کرده ‌است؛ دختران تحصیلکرده‌اند و حاضر نیستند در هر شرایطی زندگی کنند.
 

چطور با مرد رویاهای‌تان ازدواج کنید!


آنان با دقت تمام افراد را بررسی می‌کنند تا بتوانند شخص مناسبی را برای ادامه زندگی خود پیدا کنند. از طرفی نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که ازدواج دیر‌هنگام مشکلات زیادی به‌همراه دارد؛ از سلامت کودک آینده گرفته تا سلامت خود جوانان که به خطر می‌افتد و با ازدواج دیرهنگام ممکن است انواع بیماری‌های جسمی و روانی سراغ جوانان بیاید.


عاقبت ازدواج چه می‌شود؟

شاید دختران امروزی با کمی تعامل و دیدن زندگی مشترک همسالان‌شان از ازدواج فراری می‌شوند. برای بالا بردن نرخ مناسب ازدواج باید فرهنگ ازدواج را به جوانان آموزش دهیم. دخترانی که رشد کرده‌اند، حاضر نیستند مانند زمان‌های گذشته زندگی کنند. آنان به‌دنبال زندگی با شرایط یکسان هستند و ترس ازدست دادن موقعیت و آزادی‌های فعلی آنان مانع از این می‌شود که به این سادگی‌ها تن به ازدواج دهند.


ازدواج امنیت می‌آورد؟

از طرفی اطمینان نداشتن به وعده‌های طرف مقابل و ترس از اینکه نکند کارشان به جدایی بکشد، مانع ازدواج آنان می‌شود.

بهتر است برای داشتن انتخابی درست و اطمینان‌خاطر به‌جای فرار از ازدواج، قبل از اینکه پای سفره عقد بنشینید با مراجعه به دفاتر روانشناسی  و جلسات مشاوره با اطمینان بیشتری همسر خود را انتخاب کنید. هزینه‌های اضافه برای ازدواج را کنار بگذارید و جوانان را تشویق کنید تا به موارد مهم و ضروری فکر کنند. جوانان باید معنا و مفهوم ازدواج را درک کنند و بعد سراغ ازدواج بروند. ازدواج موفق خود تبلیغی برای ازدواج است.


فرهنگ درست کدام است؟

برای داشتن جامعه‌ای سالم باید همه افراد یاد بگیرند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند. جوانان مفهوم هوش هیجانی را درک کنند و وزارت آموزش و پرورش تکنیک‌های مربوط به ازدواج را به دانش‌آموزان آموزش دهد. متاسفانه ما حتی در دانشگاه‌ها هم دروس کافی برای آموزش جوانان نداریم و با این اوضاع نباید توقع ازدواج را از جوانان داشته باشیم. برای حل معضل ازدواج باید همه ارگان‌ها دست به دست هم بدهند، از تلویزیون گرفته تا آموزش و پرورش باید سعی کنند مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش دهند. جوانان باید همدلی و همراهی را بیاموزند تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.



شارژ سریع موبایل