امین شجاعی پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

دانشمندان برای نخستین بار موفق به تهیه نقشه ژنتیکی زرافه‌ شده‌اند. به گزارش آنا، این نقشه ژنتیکی، به شناخت ویژگی‌های مخصوص DNA زرافه کمک خواهد کرد. دانشمندان امیدوارند که با بررسی نقشه DNA، بتوانند دلیل رشد گردن این جانور را در خلال تکامل بفهمند.

برای رساندن خون به مغز، قلب زرافه‌ها باید یک موتور «توربو شارژ» باشد. چراکه خون باید از یک گردن دو متری بالا رود. قلب زرافه‌ها فشاری دو برابر سایر پستانداران به جریان گردش خون این حیوان وارد می‌کند. از طرفی به علت نوع خاص خم شدن برای نوشیدن آب و بلند کردن سر پس از آن و برای جلوگیری از غش کردن، قلب این حیوان نیاز به یک دریچه ایمنی خاص دارد.

پیکربندی منحصر به فرد زرافه سال‌هاست که باعث حیرت جانورشناسان و زیست‌شناسان از جلمه چارلز داروین بوده است. حالا با داشتن نقشه ژنتیکی زرافه و مقایسه آن با نزدیک‌ترین خویشاوندش در عالم جانوران، حیوانی به نام کاپی یا همان زرافه گردن‌کوتاه، زیست‌شناسان توانسته‌اند به برخی از پرسش‌های خود درباره ژن‌هایی که مسبب این گردن بسیار دراز و همینطور جریان گردش خون عجیب در بدن این حیوان هستند، پی ببرند.

موریس آگابا، از موسسه علوم و فناوری آفریقا در تانزانیا، می‌گوید: «نظریه‌های زیادی درباره علت بلند شدن گردن زرافه‌ها وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که پیدایش سیستم گردش خون همراه با این درگرگونی در استخوان‌بندی این حیوان بوده است اما یکی از دلایلی که یافته‌های این نقشه ژنتیکی می‌تواند برای انسان‌ها هم سودمند باشد این است که چطور فشار خون بالا باعث صدمه به بخش‌های دیگر بدن نمی‌شود: اتفاقی که برای انسان‌های مبتلا به فشار خون بالا می‌افتد».

اینکه چرا گردن زرافه‌ها دراز است، هنوز پاسخ دقیقی ندارد. با این حال یک نظریه قدیمی درباره علت رشد بیش از اندازه گردن زرافه‌‌ها این بوده که آنها نیاز به دسترسی به برگ درختان را داشتند. نظریه دیگر این است که رشد گردن زرافه به علت جلب نظر ماده‌ها در فصل جفت‌گیری بوده است نه لزوما دسترسی به خوراک.

برخلاف پرندگان گردن‌داز که در ستون فقرات آنها مهره‌های بیشتری از دیگر پرندگان وجود دارد،‌ تعداد مهره‌های ستون فقرات زرافه‌ها با دیگر پستانداران یکی است. هر چند که آنها بسیار کش‌ آمده‌ و بزرگ‌تر شده‌اند.



شارژ سریع موبایل