باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مىشود، پس در فرض سوال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لبها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در صورتیکه غذای نجس در دهان نباشد، پاک است.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
تا یقین به فضله بودن آن ندارد پاک است و اگر یقین پیدا کرد که این فضله موش است آب دهانش پاک است.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
باید لبهای خود را آب بکشد و آب دهان او نجس نیست.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مىشود، مثلاً اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.
2. تا زمانی که یقین به سرایت نجاست ندارید وظیفهای ندارید.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
داخل دهان که از بواطن است پاک است ولی اجزای غذای موجود در دهان نجس است و باید خارج شود.
جواب: اگر یقین به نجاست سقف حمام نداشته باشید، محكوم به طهارت است. (اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, ج1, ص31, س90).
امام خمینی(ره):
دندان مصنوعی اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب حکم دندان طبیعی را ندارد و باید تطهیر شود.
ملاقی دهان در صورتی که همراه آن نجاست نباشد پاک است.
جواب: پس از نجاست تا یقین به پاك شدن به طریق شرعی نداشته باشید، محكوم به نجاست است. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م127,ص97)
اگر كسی پشهای را كه به بدنش نشسته بكشد و نداند خونی كه از پشه بیرون آمده از او مكیده یا از خود پشه میباشد، پاك است. و همچنین است اگر بداند از او مكیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مكیدن خون و كشتن پشه به قدری كم باشد كه بگویند خون انسان است، یا معلوم نباشد كه میگویند خون پشه است یا خون انسان، نجس میباشد. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م206)
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
محکوم به طهارت است هر چند احتیاط اجتناب از آن است.
آیة الله سیستانی(دام ظله):
اگر نجاست از خارج دهان باشد باید دندان مصنوعی تطهیر شود.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
اگر شیء مذکور برخورد با دندان نداشته باشد پاک است. واله العالم
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
با زوال عین نجاست داخل دهان پاک می شود و نیازی به تطهیر آن نیست.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
آری در فرض سوال تطهیر همان دندان لازمست.
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
در فرض سوال، به احتیاط واجب، باید آنها را آب بکشد.