سارا قاسمی شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

شباهت حضرت علی اكبر(ع) به رسول خدا(ص) را نباید تنها یك شباهت موروثی صرف دانست بلكه این شباهت فضیلتی بزرگ برای ایشان و حتی مادر بزرگوارشان است. سید جوانان بنی هاشم در دشت كربلا به اوج مقامات انسانی رسیده بود تا جایی كه شاید بتوان مقام ایشان را تا نزدیكی مقام امامت دانست.

۱- بر مبنای آیه شریفه «انا اعطیناك الكوثر» نسل مقدس رسول اکرم(ص) از حضرت صدیقه طاهره علیها السلام است. چرا كه مفسران شیعه كوثر را ذریه پیامبراکرم(ص) معنا كرده اند. روشن است در سلسله نسل ها برخی خصوصیات و ویژگی های جسمی، اخلاقی و روحی از آبا و اجداد به فرزندان شان به ارث می رسد.

این سنت الهی در ذریه رسول اکرم(ص) نیز جاری است. البته مادران و پدرانی كه نسل های بعدی را تشكیل می دهند نیز در این امر نقش بسزایی دارند و چه بسا زنان و مردان پاكی كه به نكاح ناصالحان در آمده و این ممكن است به انحراف نسل آنها منجر شود و از آن سو نیز ممكن است همین امر سبب نورانیت جمعی دیگر باشد.

۲- در میان ذریه پیامبراکرم(ص) با توجه به آیه شریفه «لاینال عهدی الظالمین» (بقره: ۱۲۴) و بر مبنای عبارت دعای وارث  «اشهد انك كنت نُورَاً فِى الاَصْلابِ الشَامِخَه وَ الاَرْحامِ المُطَهَره»  كسانی هستند كه از اجداد طاهر خود نور به ارث برده اند و هم وارث شمایل شده اند و هم وارث فضایل. ائمه اطهار و حضرات معصومین علیهم السلام مصداق اتم و اكمل این سخن و وارث علم و حلم و عصمت و ولایت انبیای گرامی هستند.

۳- در روایت از حضرت رسول خدا(ص) آمده است: «قَائِمُ أَهْلِ بَیْتِى وَ مَهْدِى أُمتِى أَشْبَهُ الناسِ بِى فِى شَمَائِلِهِ وَ أَقْوَالِهِ وَ أَفْعَالِهِ؛  قائم اهل بیت من و مهدی امتم شبیه ترین مردم به من است در شمایل و گفتار و كردار.» (بحارالأنوار۳۶: ۲۸۳)

و در جایی دیگر می فرمایند: «الْمَهْدِى مِنْ وُلْدِى اسْمُهُ اسْمِى وَ كنْیَتُهُ كنْیَتِى أَشْبَهُ الناسِ بِى خَلْقاً وَ خُلْقاًخَلْقاً وَ خُلْقاً؛  مهدی از فرزندان من است، اسمش اسم من و كنیه اش كنیه من و شبیه ترین مردم به من است از نظر خلقت و اخلاق.» (همان: ۳۰۹)

در صحرای كربلا نیز حضرت اباعبدالله(ع) هنگامی كه حضرت علی اكبر(ع) عزم میدان نبرد كرد، فرمودند:

«اللهُم اشْهَدْ عَلَى هَوُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلامُ أَشْبَهُ الناسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِك كنا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِیك نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ؛  خدایا شاهد باش بر این قوم كه برای شان نمایان ساختم جوانی را كه شبیه ترین مردم است به رسول تو كه هرگاه مشتاق زیارت نبی خدا می شدیم به او نگاه می كردیم.» (همان : ۴۲)

بر مبنای این دو روایت شریفه شباهت حضرت علی اكبر(ع) به رسول خدا(ص) را نباید تنها یك شباهت موروثی صرف دانست بلكه این شباهت فضیلتی بزرگ برای ایشان و حتی مادر بزرگوارشان است. سیدجوانان بنی هاشم در دشت كربلا به اوج مقامات انسانی رسیده بود تا جایی كه شاید بتوان مقام ایشان را تا نزدیكی مقام امامت دانست.  همین مقام والای ایشان است كه می توان او را مطلقاً و بی قید الگوی جوانان دانست.

۴- در روایت شریفه از حضرت امیرالمومنین(ع) آمده است: «أشبه الناس بأنبیاء الله أقولهم للحق و أصبرهم علی العمل به؛ شبیه ترین مردم به انبیا حق گوترین و صابرترین آنها در عمل است.» (غررالحكم:۱۱۰)

و نیز مروی است: «الناسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛  مردم به امیران شان شبیه ترند تا به پدرانشان!» (بحارالأنوار۷۵: ۴۶)

غرض این كه جوان امروز می تواند حضرت علی اكبر(ع) را با همان خصوصیاتی كه در كلام پدر بزرگوارشان بود الگو قرار دهد و با حركت در مدار حق و صبر و كسب معرفت خود را شبیه انبیا و اولیا كند. اگر كسی امیر و الگوی خود را درست انتخاب كند در «شباهت» به او خواهد كوشید و رفتار و گفتار خود را منطبق با او خواهد كرد.

جوانان دوران دفاع مقدس كه حضرت امام راحل با وجود تمام مقامات معنوی می فرمود با دیدن آن چهره ها غبطه می خورم، نمونه ای روشن بر این سخن است كه به جای آن كه هنرپیشه ها و فوتبالیست ها و ... را اسطوره والگوی خود بدانند راه صحیح سعادت را در اقتدا به جوان امام حسین(ع) یافتند و در همین راه با «شباهت» به حضرت علی اكبر(ع) به «شهادت» یا «سعادت» رسیدند.



شارژ سریع موبایل