سمانه ربانی چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

سوال: اگر مردی در ظاهر، اسلام را بپذیرد تا با یک دختر مسلمان ازدواج کند، آیا عقدش صحیح است؟

در فرض سوال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و ندانیم که به آنچه می‌گوید، ایمان دارد یا نه، حکم مسلمان را داشته و ازدواج با او صحیح است. ولی اگر یقین داشته باشیم که دروغ می‌گوید، عقدش باطل است.


پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر علم به مخالفت زبان با قلب نباشد، ظاهر شهادتین کفایت می‌کند، وگرنه بنابر احتیاط کفایت نمی‌کند و احکام اسلام مترتب نیست.


حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه در ظاهر اسلام بیاورد و علم به دروغ بودن آن نباشد ازدواج مانعی ندارد.


حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در فرض سوال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و یقین باشد که قلباً به آن ایمان ندارد عقد باطل است.


حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

اجرای شهادتین موجب اسلام و حفظ سایر حقوق است، ولی اگر محرز شود که قطعاً اجرای شهادتین صوری بوده احکام اسلام بر آن مترتب نیست.

 

سوال: لطفاً دستور خواندن عقد دائم را بیان فرمایید؟

جواب: اگر صیغة عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند, اول زن باید بگوید: زوَّجتُك نفسی علی الصِّداق المعلوم پس از آن بلافاصله مرد بگوید: قبلتُ التزویج كه اگر عقد بدین صورت خوانده شود صحیح است و اگر دیگری را وكیل كنند كه از طرف آنها صیغة عقد را بخواند چنانچه مثلاً اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد باید وكیل زن ابتدا بگوید: زوَّجتُ موكّلتی فاطمةَ موكّلك احمدَ علی الصداق المعلوم و بعد از آن بلافاصله وكیل مرد بگوید: قبلتُ التزویج لموكّلی احمد علی الصداق المعلوم كه اگر بدین صورت عقد خوانده شود صحیح می باشد. (توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م2368)

 

سوال: عقد ازدواج چه شرایطی دارد تا به طور صحیح واقع شود؟

جواب: عقد ازدواج پنج شرط دارد: 1) به عربی خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند, به هر لفظی كه صیغه را بخوانند صحیح است. 2) مرد و زن یا وكیل آنها باید از خواندن صیغه قصد انشاء داشته باشند. 3) كسی كه صیغه را می خواند باید بالغ و عاقل باشد چه برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وكیل شده باشد. 4) اگر وكیل زن و شوهر یا ولیّ آنها صیغه را می خوانند, در عقد, زن و شوهر را معیّن كنند. 5) زن و مرد به ازدواج راضی باشند. (توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م2370)

 

سوال: آیا اینكه می گویند مرد مسلمان می تواند همزمان چهار زن را به طور دائم عقد كند صحیح است؟

جواب: اصل این عمل در اسلام مجاز شمرده شده است ولی دارای شرایطی است كه باید لحاظ شود كه از جمله رعایت عدالت بین زنها می باشد كه قرآن كریم اصرار بر رعایت آن دارد و فرموده كه اگر نمی توانید عدالت را (ولو ظاهراً) رعایت كنید به یك زن اكتفا نمایید. (تحریر الوسیله امام (ره)، ج2, ص284، م10)



شارژ سریع موبایل