خرید و فروش یا بیع یکی از مهمترین قراردادهای اقتصادی در میان مردم است و نقش بسیار مهمی در روابط اجتماعی دارد. این مسأله همچون سایر فعالیتها باید در محدوده مقررات اسلام انجام گیرد؛ از اینرو یادگیری احکام آن پیش شرط داد و ستد صحیح است.
«یاأیهاالذین ءامنوا لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارةً عن تراضٍ منکم.» «ای مۆمنان در اموال یکدیگر تصرف ناروا نکنید، مگر آنکه دادوستدی از روی رضایت باشد.» (سوره نساء، آیه29)
مردی به حضرت علی(علیه السلام) عرض کرد: در پی کسب و کار هستم. حضرت فرمودند: آیا از احکام دینی خود اطلاع داری؟ آن مرد گفت: پس از کار چنین خواهم کرد. حضرت فرمودند: «ویحک الفقه ثم المتجر، فأنه من باع واشتری و لم یسأل عن حرام و لا حلال إرتطم فی الربا ثم ارتطم» وای به حالت! نخست احکام را بیاموز سپس به تجارت بپرداز، زیرا هر کس خرید و فروش کند و از حلال و حرام آن نپرسد مکرر در آلودگی ربا فرو میرود. این نوشتار برآن است تا انواع خرید و فروش را توضیح داده و خرید و فروش صحیح را بیان نماید.
در شرع مطهر اسلام خرید و فروش به پنج دسته واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام تقسیم میشود:
* خرید و فروش واجب:
انسان باید برای برطرف کردن مخارج زندگی تلاش نماید و این نیز واجب است، کسانی که نتوانند مخارج زندگی خودشان را از طریقی جز خرید و فروش تأمین کنند، بر ایشان واجب است که از طریق خرید و فروش مخارج زندگی خود را تأمین نماید تا محتاج دیگران نشود.
* خرید و فروش مستحب:
خرید و فروش برای توسعه در مخارج خانواده و اثاث زندگی و نفع رساندن به دیگران نیز مستحب است. مثلاٌ کشاورزی که با زراعت مخارج زندگیش تأمین میگردد مستحب است که خرید و فروش نماید و به مستمندان کمک کند.
چند چیز در خرید و فروش مستحب است:
1. اینکه فروشنده بین مشتریها فرق قائل نشود.
2. در قیمت جنس سختگیری نکند. برخی از فروشندهها درصورتیکه سود بسیاری در فروش کالا میکند ولی در تخفیف دادن به مشتری خیلی قاطع هستند.
3. در صورتی که خریدار از معامله پشیمان شد، فروشنده به فسخ معامله راضی گردد که در شرع مقدس به این امر اقاله میگویند. اقاله در اصطلاح فقه، درخواست کردن و موافقت فسخ معامله می باشد؛
4. یاد گرفتن احکام آن. البته یادگیری به مقدار حاجت واجب است.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسی که میخواهد خرید و فروش کند باید احکام آن را یاد بگیرد و اگر پیش از یاد گرفتن احکام آن خرید و فروش کند، بر اثر معامله های باطل و شبهناک به هلاکت میافتد.
* خرید و فروش مکروه:
برخی از خرید و فروشهای مردم مکروه است از جمله:
1. خرید و فروش با افراد پست.
2. معامله بین اذان صبح و طلوع آفتاب.
3. شغلهایی همچون خرید و فروش جو وگندم و قصابی و کفن فروشی و ملک فروشی.
4. تعریف کردن از کالا.
5. بدگویی کردن مشتری از کالای فروشنده.
6. قسم راست خوردن در برخی از معاملات. (قسم دروغ که حرام است)
7. قبل از همه برای خرید وارد بازار شدن و دیرتر از همه خارج شدن.
8. تقاضای کم کردن قیمت جنس بعد از معامله.
9. خرید و فروش و کسب درآمد در روز عاشورا نیز کراهت دارد.
* خرید و فروش حرام:
1. خرید و فروش نجاسات جز خون که برای درمان بیماران خرید و فروش میشود. عده ای معتقدند که خرید و فروش مواد غذایی حرام ایرادی ندارد در صورتیکه خرید و فروش آن باطل و پول حاصل از درآمد آن حرام است.
2. معامله ربوی، و اجرت در مقابل آن نیز حرام است.
3. خرید و فروش کتابهای گمراه کننده.
4. فروش سلاح به دشمنان اسلام و تقویت نمایی آنها بر ضد مسلمانان.
5. خرید و فروش چیزی که از راه دزدی یا قمار به دست آمده باشد.
6. خرید و فروش عین نجاست مثل سگ. مگر سگ شکاری یا عبد کافر.
7. کسب درآمد از راه مجسمه سازی و مزد گرفتن برای ساخت آن حرام است.
انواع معامله
خرید و فروش یا بیع یکی از مهمترین قراردادهای اقتصادی در میان مردم است و نقش بسیار مهمی در روابط اجتماعی دارد. این مسأله همچون سایر فعالیتها باید در محدوده مقررات اسلام انجام گیرد؛ از اینرو یادگیری احکام آن پیش شرط داد و ستد صحیح است. هنگام خرید و فروش، طرفین معامله (خریدار و فروشنده) ممکن است مال و قیمت آن را نقد تحویل دهند و یا به زمان دیگری مۆکول کنند. بنابراین از این جهت ممکن است معامله یکی از چهار حالت زیر را داشته باشد:
* معامله نقدی: فروشنده هم اکنون مال را میدهد و خریدار هم قیمت آن را تحویل میدهد.
* معامله دین به دین: یعنی صیغه معامله را اجرا میکنند و تحویل قیمت و کالا را به آینده مۆکول مینمایند.
* معامله نسیه: یعنی فروشنده کالا را تحویل میدهد که قیمت آن را در آینده بگیرد. و این معامله احکامی دارد از جمله:
1. در این معامله مدت باید کاملا معلوم باشد. بنابراین اگر جنسی را بفروشد و به سفر برود و قیمت آن را هر وقت از سفر برگشت بگیرد، چون مدت آن به طور کامل مشخص نشده این معامله باطل است.
2. اگر جنسی را خریدار به صورت نسیه از فروشنده خریداری کرد، فروشنده میتواند پس از مهلت تعیین شده پول خود را مطالبه نماید ولی اگر خریدار نتوانست بپردازد باید به او مهلت داده شود.
3. اگر به کسی که قیمت جنسی را نمیداند، مقداری نسیه دهد وقیمت آن را به او نگوید معامله باطل است. ولی اگر قیمت جنس را بداند و فروشنده به او نیز بگوید که گرانتر میدهد، و او قبول کند، معامله درست است.
* معامله سلف: یعنی خریدار قیمت کالا را میپردازد تا در آینده جنس را تحویل بگیرد.(پیش فروش)
برخی از احکام معامله سلف
1. شخصی که جنسی را به سلف خریده باشد، قبل از تمام شدن مدت مقرر نمیتواند جنس را به دیگری بفروشد اما بعد از اتمام موعد مقرر، هرچند جنس را تحویل نگرفته باشد، فروش آن ایراد ندارد.
2. جنسی که فروشنده به سلف فروخته، اگر در موقعی که باید آن را تحویل دهد نایاب شود و نتواند آن را تهیه کند، خریدار میتواند معامله را فسخ کند.
شرایط معامله سلف
1. خصوصیاتی که در قیمت جنس تأثیر دارد مشخص شود.
2. قبل از جدا شدن خریدار و فروشنده، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بپردازد. یکی از موارد مبتلابه در این معامله این است که کل مبلغ پرداخت نمیگردد، به عنوان مثال شخصی خانه200میلیونی را پیش خرید مینماید و در ابتدای این معامله به جای پرداخت کل آن، به طور مثال مبلغ100 میلیون را پرداخت میکند که این موضوع، شرط مذکور در معامله سلف را نقض کرده و در واقع مالک بخشی از آن ملک(نصف) میباشد. حال اگر در زمان پرداخت مابقی پول افزایش قیمت وجود داشته باشد، فروشنده میتواند نصف ملک را به قیمت روز محاسبه نماید.
3. مدت را مشخص کنند.
4. بنابر احتیاط واجب جای تحویل جنس را معین کنند ولی اگر از حرفهای آنان جای تحویل جنس معلوم باشد، لازم نیست اسم آنجا را بگویند.
5. در صورتیکه جنس وزنی یا پیمانهای است، وزن یا پیمانه را مشخص کنند.
خلاصه اینکه: معاملهای صحیح است که همه ضوابط قانونی و شرعی آن رعایت شود و هر دو طرف نیز راضی باشند. و اگر موارد مذکور در آن رعایت نشود مال شبههناک میشود و مال شبههناک نیز حرام است.
و در پایان این مقاله به طرح چند پرسش و پاسخ در مورد موضوع مطرح شده می پردازیم:
جواب: کار کردن مانعی ندارد ولی در مقابل ذبح خنزیر نمیتواند اجرت دریافت نماید و فقط پولی که به عنوان حقوق به او داده میشود حلال است.
جواب: خرید و فروش آن جایز نیست.
جواب: چنانچه بازی با آنها حرام باشد، کسب در آمد نیز اشکال دارد، اما اگر با شرط و قید حرام باشد، با همان شرط و قید در آمد اشکال دارد و اگر توصیه شده که آن را انجام ندهید، از باب کراهت آنها میباشد، نه حرمت. امام خمینی نیز در موارد مشابه آن گفتهاند: اگر در آن بازی ها برد وباخت نباشد و تصویر های مستهجن و شهوت انگیزنشان داده نشود، درآمد مغازههایی که در آنها اینگونه بازیها انجام می شود اشکال ندارد هم چنین دادن مغازه یا کامپیوتر برای استفاده حلال اشکال ندارد و اجاره دادن آن ها برای استفاده حرام مانند بازی قمار حرام است.
جواب: خرید و فروش، نگهداری و استفاده از مجسمه اشکال ندارد.
چنانچه خرید و فروش یکی از احکام چهارگانه قبل را نداشت به آن خرید و فروش مباح میگویند. مثل تمامی خرید و فروشهای روزمره ما.