رسول جابر سعادت آباد پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

از كاری كه چند سال از عمرتان را برایش خرج كردید بیكار شده‌اید؟ احساس می‌كنید هیچ كارفرمایی در هیچ گوشه‌ای از این شهر به مهارت‌های شما نیاز ندارد و تصور می‌كنید برنامه‌های مالی و كاری كه برای خود چیده بودید هزاران سال نوری از شما دور شده‌اند؟ نمی‌گویم این فكر و خیال‌ها منطقی و درست هستند اما به شما حق می‌دهیم كه در این شرایط سخت با احساسات منفی درگیر شده باشید. با این وجود اگر هنوز هم برای موفق شدن انگیزه دارید و دوست دارید به خود سابق‌تان تبدیل شوید، می‌توانید از این توصیه‌ها كمك بگیرید.
 

با خودتان روراست باشید

به احساسات‌تان خیره شوید. در ذهن و دل شما چه می‌گذرد؟ ناراحتید؟ عصبانی هستید؟ نگرانید؟ شرمنده‌اید؟ احساسات‌تان را بدون پرده‌پوشی بررسی كنید. شما باید بدانید كه این تغییر چه تاثیری بر روان و سبك زندگی‌تان گذاشته تا بتوانید خرابی‌های ناشی از آن را یكی‌یكی بازسازی كنید. شاید این از دست دادن، آنقدر شما را آزار داده باشد كه تا چند هفته و چند ماه از پس شناختن احساسات واقعی‌تان برنیایید.

دست روی دست نگذارید

برای كمك گرفتن از اطرافیان‌تان آماده شوید. به هر كسی كه می‌دانید، می‌تواند به شما كمك كند، زنگ بزنید یا رزومه‌تان را همراه با درخواست كمك برایش ای‌میل كنید. از قابلیت‌های سایت‌های كاریابی هم غافل نشوید. سایت‌های معتبر و نشریات رسمی كه آگهی‌های شركت‌های مختلف را منتشر می‌كنند یكی از بهترین ابزار‌های پیدا كردن گزینه مناسب برای شروع دوباره هستند.

 اگر شغلتان را از دست داده‌اید بخوانید

 

حواس‌تان به خودتان باشد

ناامیدی ممكن است قبل از هر احساسی به شما حمله كند. شاید تصور كنید كه هیچ كاری از دست‌تان برنمی‌آید و هیچ‌كس برای توانایی‌های‌تان ارزش قایل نیست. شاید هم احساس بی‌ثباتی و ناتوانی برای ساختن آینده بیشتر از هر حسی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این شرایط هر روز و هر لحظه باید مراقب فكر‌هایی كه از ذهن‌تان عبور می‌كند، باشید و نگذارید احساسات منفی از شما فردی ناتوان و مایوس بسازد. اگر احساس كردید هیجان‌های منفی هر روز بیشتر از قبل آزارتان می‌دهند، موضوع را با یك روانشناس مطرح كنید و از او برای آرام شدن كمك بگیرید. یادتان نرود كه هیچ كارفرمایی دوست ندارد یك عضو ناامید را وارد كسب و كارش كند.

ریشه‌ها را بخشكانید

حالا كه با خودتان روراست‌تر شده‌اید، دلیل بیكار شدن‌تان را ارزیابی كنید. اگر شما بدانید این اتفاق چرا رخ داده و از چه زمانی جرقه‌هایش در زندگی كاری شما زده شده است، بهتر می‌توانید برای شروع دوباره برنامه‌ریزی كنید. اما مهم این است كه ناامید نشوید؛ شاید توانایی‌های شما در كار دیگری بهتر مجال بروز پیدا كنند! بد نیست قلم و كاغذی بردارید و توانایی‌ها و كاستی‌های‌تان را در آن فهرست كنید. در این فهرست هم به جنبه‌های كاری و علمی و هم به جنبه‌های شخصیتی‌از قبیل سازگاری، مدیریت بحران و ... بپردازید. گذشته از این می‌توانید موضوع را با یك روانشناس سازمانی كه در حوزه كسب و كار فعالیت می‌كند درمیان بگذارید و از او برای شناخت بهتر خودتان كمك بگیرید. شاید شخصیت شما با محیط كاری دیگر و شرح شغلی متفاوت‌تر سازگاری بیشتری داشته باشد.

 اگر شغلتان را از دست داده‌اید بخوانید



جا نزنید

نگذارید كه شریك زندگی‌تان همه بارناشی از این بیکاری را به تنهایی به دوش بكشد و فشار شرایط تازه شما او را از پا در بیاورد. از هر لحظه‌ای برای پیدا كردن یك ارتباط تازه و جست‌وجوی شغل كمك بگیرید. گذشته از این تا زمانی كه كار مناسب را پیدا نكرده‌اید، در مسئولیت‌های خانه مشاركت بیشتری كنید تا همه بار زندگی بر دوش یكی از شما نیفتد. یکی از مسائلی که می‌تواند رابطه شما در این روزهای سخت را تحت تاثیر قرار دهد، کلافگی و کم طاقت شدن‌تان است. پس مراقب وضعیت روانی‌تان باشید و اجازه ندهیدکه واکنش‌های ناگهانی و ناخود‌آگاه‌تان بیشتر از بیکاری و مشکلات اقتصادی به رابطه شما آسیب بزنند.

 اگر شغلتان را از دست داده‌اید بخوانید


انعطاف‌پذیر باشید

برای شروع كار تازه، بیشتر از هرچیز به انعطاف‌پذیری و سازگاری نیاز دارید. تفاوت برنده‌ها و بازنده‌ها در قدم‌هایی است كه برمی‌دارند. برنده‌ها به هیچ فرصتی نه نمی‌گویند اما بازنده‌ها برای درجا زدن همیشه به دنبال بهانه‌ای می‌گردند. پس اگر وارد كار تازه‌ای شده‌اید، اصلی كه شما را به قبول آن وادار كرده را فراموش نكنید: «شما به آن كار نیاز دارید!» اگر احساس می‌كنید این  شغل ایده‌آل نیست، تا زمانی كه در آن مشغول به كار هستید، با تمام نیرو كارتان را انجام دهید و در كنار رسیدگی به مسئولیت‌های‌تان، به‌دنبال فرصت بهتری بگردید.



شارژ سریع موبایل