خوردن گوشت حیوانی که توسط غیر مسلمان ذبح شده است، حلال نیست، هر چند سایر شرایط ذبح مراعات شده باشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):
ذبح غیر مسلمان حلال نیست، هر چند سایر شرایط تذکیه شرعیه را مراعات کرده باشند.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
ـ بنا بر احتیاط واجب ـ آن حیوان حلال نمیشود.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
ذبح کننده بنابر احتیاط واجب باید مسلمان باشد، ناصبىها یعنى کسانى که با اهلبیت پیامبر صلى الله علیه و آله دشمنى دارند در حکم کفّارند.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ذبیحه کفار حرام است.
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
بلند شدن موی شارب مکروه است.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
مناسب نیست.
کراهت آن مشهور است ولی ثابت نیست. آیة الله خامنه ای(دام ظلّه)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
موارد مذکور حرام گوشت هستند.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
این حیوانات حرام گوشتند.
جواب: آب جو كه در عربی به آن فقاع گفته میشود حرام است. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)
جواب: استفاده از میوه برای عموم تابع نوع وقف درخت است و فرقی بین مساجد نیست و اما خوردن عسل زنبوری كه ملك كسی نیست اشكال ندارد. (استفتائات رهبری، ج 1، ص 127)
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
ج) خوردن آنها جایز نیست.
ج) خوردن نوع حلالِ آن اشكال ندارد.
ج) خوردن آن جایز نیست.
ج) اگر بعد از سر بریدن گوسفند، بچه مردهاى از شكمش بیرون آورید، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو یا پشم در بدنش روییده باشد، پاك و حلال است.
ج) خوردن میگو حلال است و تذکیه آن مانند تذکیه ماهى مىباشد.
ج) حلال نیست.
ج) خوردن خاویار و تخم ماهى فلسدار که تذکیه شده، مانع ندارد و نسبت به ماهى بىفلس و ماهى که در آب مرده، حرام است.
ج) اگر مسكر نباشد، اشكال ندارد.
ج) اشکال ندارد.