نازنین نظریان جامی شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

فواید بی نظیر وجود گل و گیاه در داخل ساختمان بر هیچ کس پوشیده نیست. از تولید اکسیژن گرفته تا القای حس زیبایی. اما هیچ می دانستید گل ها و گیاهان به صورت بالینی موجب کاهش میزان استرس می شوند؟ در درمان سرما خوردگی موثر هستند و حتی در بهبود سردرد های شدید نیز نقشی تاثیرگذار ایفا می کنند؟ در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تنها بخشی از تاثیرات خارق العاده نگه داری گیاهان سبز در منزل.

شماره 1. گیاهان می توانند با سرما خوردگی مبارزه کنند. طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که گیاهان خانگی اثرات بیماری هایی نظیر سرماخوردگی را تا 30 درصد می کاهند .آنها با افزایش میزان رطوبت در فضا و کاهش وجود گرد و غبار در محیط بی شک یکی از مبارزانِ اصلی سرماخوردگی هستند.

شماره 2. گیاهان حجم شگفتی از آلودگی های شیمیایی که از طریق هوا به ما انتقال پیدا می کنند را از بین می برند. ما همواره و همواره هوایی را استنشاق می کنیم که پر است از آلودگی های خطرناک؛ آلودگی های حقیقتاً خطرناکی که در هوای راکد خانه سبب سردرد و حالت تهوع می شوند.

شماره 3. گیاهان بهترین مسکن برای سردرد هستند. اگر به دفعات مبتلا به سردرد می شوید، پیشنهاد می کنیم گوشه و کنار خانه خود را به گیاهان سبز آراسته کنید. این گیاهان ذرات گرد و غباری که از عوامل اصلی آلرژی هستند را تقلیل می دهند و به سلامت شما کمک می کنند.

 

فواید شگفت انگیز گل و گیاه خانگی

شماره 4. گیاهان موجبات شادمانی شما را فراهم می آورند. وجود گل ها و گیاهان در خانه احساس سرخوشی دلچسب، آرامش بخش و خوش بینانه ای به ما می بخشد. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که پنجره شان مشرف به باغ و یا گل و گیاه است زودتر از باقی بیماران سلامت خود را باز می یابند.

شماره 5. گیاهان سلامت روان شما را تضمین می کنند. تحقیقات ثابت کرده اند که مراقبت از موجود زنده ای حساس و شکننده همچون گل و گیاه در منزل از بیماری هایی همچون افسردگی پیشگیری می کند و به افراد منزوی یا حتی تنها، دلیلی موجه برای زندگی می بخشد.

در قسمت نخست فواید شگفت انگیز نگه داری از گل و گیاه در منزل به اثرات اعجاب آور گیاهان اشاره کردیم. از کاهش استرس تا پیشگیری از سرماخوردگی در زمره ی فواید آن گیاهان بود. حال در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دیگر تاثیرات شگفت این موجودات زیبا که انگار ماهیتی فرای تصورات ما دارند:

خوابی آسوده در جوار برگ های سبز تیره. اگر می خواهید خوابتان به آرامی رویاهای کودکی تان باشد گیاهان سبز را فراموش نکنید. نتایج به دست آمده از تحقیقات ثابت کرده است وجود گل ها خصوصاً گیاهانی با برگ های سبز تیره و مقاوم کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت خواب در انسان می کند. به طوریکه آن عده از افراد که کنار تخت خواب خود همواره گلدانی از گل می گذارند کمتر از دیگران دچار کابوس های شبانه می شوند.

 

فواید شگفت انگیز گل و گیاه خانگی

 

راحت تر نفس بکشید. همه ی ما می دانیم زندگی ماشینی و استفاده از انواع آلاینده های شیمیایی هوای پیرامون ما را سنگین و ناسالم کرده است و به همین علت در دهه ی اخیر استفاده از دستگاه های بخور در منزل بسیاری افراد خصوصاً آنها که در مناطق خشک زندگی می کنند رواج پیدا کرده است.اما آیا هیچ می دانستید اگر شما در هر یک از اتاق های منزل خود گیاهی نگه دارید به سادگی به مشکل خشکی هوا پیروز میشوید و دیگر نیازی به دستگاه های رطوبت ساز پیدا نمی کنید؟

فیلتر طبیعی. منزل افرادی که سیگار می کشند پر است از ذره های گرد وغبار؛ گردو غباری که به مرور زمان خود را بهتر و بیشتر نشان می دهند. از تیره شدن پرده ها گرفته تا چسبناک شدن رویه ی سطوح چوبی. بی شک پیشنهاد ما به شما ترک سیگار است. اما اگر هنوز هم نتوانسته اید آنرا کنار بگذارید بهتر است در منزل شما بیش از هر جای دیگر گیاه سبز وجود داشته باشد. زیرا این فیلترهای طبیعی به دلیل تولید حجم قابل توجهی اکسیژن هوای الوده ی محیط را به خود جذب می کنند تا فعالیت بیشتری داشته باشند. اگرچه این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که این گل ها و گیاهان زنده خیلی زودتر از انچه فکر می کنید پژمرده خواهند شد. آنها پژمرده می شوند و می میرند تا شما بیشتر نفس بکشید و زنده بمانید.

قرارتان آرام می گیرد. براساس گزارش های آمده افرادی که در منزل خود گیاهان بیشتری نگه داری می کنند کمتر دچار حمله های عصبی می شوند. آرام و عمیق تر نفس می کشند و حتی معمولاً کمتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

ذهنی خلاق به رنگ سبز. حال شما را بهتر، حواستان را متمرکز و ذهنتان را خلاق تر می کنند. گل ها و گیاهان نفس می کشند و شما را به تکاپوی رسیدگی به انها وا می دارند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید کودکانی که در منزل خود باغ یا باغچه دارند اصولاً در مدرسه بهتر عمل می کنند و قدرت خیالپردازی بیشتری دارند.



شارژ سریع موبایل