هادی بیابانی جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵

چگونه نخود فرنگی پرورش دهیم؟

نخود فرنگی یا نخود سبز یکی از سبزیجات مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. اگر آن را مستقیم از باغ و باغچه‎تان بکنید و مورد استفاده قرار دهید، از طعم بی‎نظیرش لذت خواهید برد. به عنوان یک اسنک خوشمزه و سالم شما می‎توانید غلاف نخود فرنگی تازه را از ساقه جدا کرده، آن‎را باز کنید و دانه‎ها را خام بخورید. نخود فرنگی یکی از سرسخت‎ترین سبزیجات است. گاهی اوقات به نخود فرنگی، نخود برفی نیز گفته می‎شود، زیرا نهال جوان این گیاه می‎تواند در یخ و یخبندان و حتی برف نیز زنده بماند.
انواع متعددی از نخود فرنگی وجود دارد. برخی از نخود فرنگی‎ها برای پشتیبانی از رشد آسان به پایه‌ای برای پیچیدن به دور آن‎ها نیاز دارند. برخی دیگر مستقل هستند و نیازی ندارند دور شیء خارجی بپیچند. در زمان خرید بذر، روی بسته‎ای را که خریداری می‎کنید بخوانید تا متوجه شوید چه نوعی را خریداری می‎کنید. ما نوع پیچنده این گیاه را پیشنهاد می‎کنیم. این به بالا نگهداشتن غلاف‎های نخودتان کمک می‎کند، در نتیجه نخود‎هایی تمیزتر خواهید داشت.

زمان رسیدن نخود فرنگی

زمان رسیدن نخود فرنگی بسته به نوع آن از 55 تا 70 روز طول می‎کشد. انواعی که در اوایل فصل می‎رسند دانه‎های کمتری در غلاف‎شان دارند: به طور معمول 3 تا 4 دانه. اما انواعی که دیرتر می‎رسند 8 تا 10 دانه نخود درون هر غلاف خود دارند.

کاشت گیاهان روی ردیف‎های برآمده خاک

محصولات اوایل بهار بهتر است داخل محیط‎های برآمده از خاک (در اصطلاح: تپه‎های خاک، کَرت) کاشته شوند. این برآمدگی اندک، به گرم نگهداشتن خاک کمک می‎کند و از همه مهم‎تر از پوسیدگی دانه‎ها قبل از جوانه زنی، به علت باران‎های بهاره، شسته شدن خاک و آب اضافی پیشگیری می‎کند. 5 توصیه در مورد روش آبیاری باغچه را اینجا بخوانید.
اگر هوا سرد است یا حتی برف می‎آید نگران نباشید، گیاهان جوان نخود فرنگی نسبت به سرمای هوا بسیار مقاوم‎اند.

چگونه نخود فرنگی پرورش دهیم؟

پرورش دادن نخود فرنگی آسان است. منطقه‎ای از باغ یا باغچه سبزیجات‎تان را که نور کامل آفتاب به آن‎جا می‎تابد انتخاب کنید. این گیاهان، خاک غنی باغ را ترجیح می‎دهند. اگر در منطقه‎تان باران‎های بهاری سنگین می‎آید باید از روش کاشت گیاه در خاک برآمده (ردیف‎های تپه‎ای خاک، کَرت) استفاده کنید. 
بذرهای نخود فرنگی را در زودترین وقتی که زمین آماده کاشت بود (اوایل بهار) بکارید. بین بذرها 2.5 تا 3.75 سانتی‎متر فاصله بگذارید. ما پیشنهاد می‎کنیم بذرها را در ردیف‎های 2 تایی بکارید و این ردیف‎های 2 تایی با هم 60 سانتی‎متر فاصله داشته باشند. داربست هایی را میان ردیف‎های 2 تایی قرار دهید تا نخود‎ها هنگام رشد به آن‎ها بپیچند. در ابتدای کاشت، به خاک مورد نظر تقویت کننده اضافه کنید و از آن پس نیز هر 3 تا 4 هفته یک‎بار با یک تقویت کننده عمومی‎خاک‎تان را تقویت کنید.
در اوایل بهار خاک خودش مرطوب است اما کم کم که هوا گرم‎تر می‎شود، شاید نیاز باشد خاک را به طور عمقی آبیاری کنید.نخود فرنگی مرغوب در آب و هوای گرم خوب رشد نمی‎کند. با این حال محصولات پاییز نیز خوب هستند. هنگام کاشت آن‎ها در پاییز اطمینان حاصل کنید که قبل از یخبندان شدید به آن‎ها خواهند رسید.
نخود را زمانی که جوان است و پوست غلافش ترد است برداشت کنید. نخود فرنگی‎های اگر به مدت طولانی روی شاخه بمانند شیرینی‎شان را از دست داده و سفت می‎شوند. نخود فرنگی تازه و مرغوب را حتی با غلاف نیز می‌توانید برای تهیه انواع سالاد استفاده کنید.

حشرات و آفات

گیاه جوان نخود فرنگی، غذای محبوب پرندگان است. زمانی که گیاه جوان کمی‎ بیشتر رشد می‎کند پرندگان ممکن است جوانه‎های نرم گیاه را بخورند. پیشنهاد ما این است که اطراف نهال‎های جوان نخود فرنگی‎تان را با صفحات توری لانه مرغ بپوشانید.
برخی حشرات نیز ممکن است وارد غلاف نخود شوند یا شته‎ها نیز ممکن است گه‎گاه به این گیاه هجوم بیاورند، اما این مشکل خیلی رایج نیست.در آب و هوای مرطوب حلزون‎ها از ساقه‎های نخود بالا می‎آیند و غلاف‎های نخود را می‎مکند. در این صورت باید از قرص‎های ضد حلزون در محیط باغ یا باغچه‎تان استفاده کنید.



شارژ سریع موبایل