نازنین نظریان جامی پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

درست همین روزها وقت خوبی برای خرید گلدان های آپارتمانی است. گلدان هایی که اگر فصلی باشند، تمام بهار و حتی تابستان را برایتان گل می دهند و سبز می مانند و اگر هم از این گلدان های همیشه سبز باشند، زودتر از هر وقت دیگری حال و هوای خانه تان را بهاری می کند.

قبل از هر چیز باید بدانید که با یک موجود زنده طرف هستید. موجودی که باید حواستان به نور، خاک، آب و البته گلدانش باشد و به قول شازده کوچولو ارزشش «به وقتیه که پاش صرف کردی». البته با وجود اسم های عجیب و غریب گلدان ها حالا دیگر بخشی از این ارزش صرف حذف شدن اسم گل و گیاه تان هم می شود.

سانسوریا

قیافه اش آدم را یاد کباب برگ سبز می اندازد. با اینکه سانسور یا یک جور نخراشیده ای پهن و بلند است اما به خاطر مقاوم بودنش در آپارتمان، طرفداران زیادی دارد. اصل و نسب این گیاه به آفریقا می رسد. برای همین هم در برابر خشکی به شدت مقاوم است.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: حالا که از مقاوم بودن سانسوریا حرف زدیم، به این معنا نیست که گلدان بیچاره را به امان خدا در گوشه ای از خانه رها کنید. سانسوریا به نور غیرمستقیم آفتاب نیاز دارد. برای همین پشت پنجره بهترین جا برای این گلدان است. سانسوریا به آب زیادی احتیاج ندارد. در زمستان هر سه هفته و در تابستان هر هفته یک لیوان آب آن را سیراب می کند. نکته کلیدی برای آبیاری این گلدان این است که در فواصل بین آبیاری باید خاک آن کاملا خشک شده باشد. در غیر اینصورت باعث گندیده شدن ساقه گیاه می شود. بهترین خاک برای این گلدان مخلوطی از شن، ماسه و مواد آلی است.

پوتوس

گلدان را که ببینید، یادتان می افتد که به اندازه همه عمر جلوی چشمتان بوده. چون اینقدر گیاه سازگاری است و راحت تکثیر می شودکه در هر خانه ای پیدا می شود. برگ های پهن و همیشه سبز پوتوس آن را به یکی از گیاهان پرطرفدار بین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. پوتوس جزو گیاهان بالارونده به حساب می آید و بعد از مدتی می توانید ساقه های آن را به در و دیوار خانه تان آویزان کنید.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: پوتوس به نور زیاد احتیاج ندارد و نیمه سایه را ترجیح می دهد. در تابستان هر چهار یا پنج روز و در زمستان هم هر 10 روز به آب احتیاج دارد. این گیاه به تغذیه جانبی احتیاج دارد. برای همین بهتر است ماهی یک بار به وسیله کودهای مایع خوراکش را تامین کنید.

بنفشه آفریقایی

اینطور می گویندکه بنفشه آفریقایی را در قرن نوزده میلادی یک نظامی آلمانی از تانزانیا با خودش به اروپا برد. بنفشه آفریقایی از آن گیاهان گلداری است که با وجود مدت کوتاه گلدهی اش بین گیاهان آپارتمانی طرفداران زیادی دارد.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه

 

روش مراقبت: گلدانتان به نور غیرمستقیم آفتاب به شدت احتیاج دارد. پس جایی مثل پشت پنجره بهترین جا برای این بنفشه آفریقایی است. ریشه این نسبت به آب زیاد به شدت حساس است و آب زیاد باعث گندیدگی آن می شود.

یادتان باشد خاک گلدانتان نباید اینقدر خیس باشد که بنفشه تان در آن شنا کند و نه آنقدر خشک که ترک بخورد. نکته مهم برای بنفشه آفریقایی این است که به شدت به مکمل غذایی احتیاج دارد. پس ماهی یک بار باید دست به کار خورد و خوراک گلدانتان شوید.


بگونیا

بگونیا سه مدل برگی، گلدار و ببری دارد. مدل های ببری و گلدار آن تقریبا شبیه هم هستند با این تفاوت که خال های سبز روشن روی برگ های بگونیا ببری وجود دارد. حواستان باشد که بگونیا فقط در فصل تابستان گل می دهد. پس اگر سراغ بگونیای گلدار می روید، نباید توقع گل در همه فصل های سال را داشته باشید. البته بگونیای برگی هم گل می دهد که آنها جنبه تزیینی ندارند و برای سلامت گلتان هم شده، باید آنها را جدا کنید.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: بگونیای برگی به نور متوسط احتیاج دارد و در سایه هم دوام می آورد. بهتر است خاک گلدانتان همیشه مرطوب باشداما این به این معنی نیست که گیاه نگون بخت را به شیر آب ببندید. هر یک روز در میان به خاک گلدان دستی بکشید و اگر کمی آن را مرطوب کنید. برای بگونیاها خاک مناسب به شدت اهمیت دارد. خاک گلدان باید مخلوطی از خاک برگ نرم و ماسه به میزان مساوی باشد.
 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

حسن یوسف

حسن یوسف یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی است. حسن یوسف ها برگ های رنگی متنوعی دارند. برای همین هم اگر نتوانستید رنگ خاصی را انتخاب کنید، می توانید چند مدل از آن را در یک گلدان بزرگتر بکارید. آن وقت شما گلدان حسن یوسفی با مجموعه ای از برگ های بنفش، قهوه ای و سبز خواهید داشت.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: حسن یوسف برخلاف بقیه گیاهان آپارتمانی به نور، آب و گرمای زیاد احتیاج دارد. البته منظور از نور زیاد به این معنی نیست که به تابش مستقیم نور آفتاب احتیاج دارد. حسن یوسف را بهتر است جایی از خانه تان بگذارید که همیشه نور غیرمستقیم آب وجود داشته باشد. به حسن یوسف تان یک روز در میان آب بدهید. خاک این گیاه باید مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه باشد.

شفلرا

برگ های ریز و دانه ای اش باعث شده قیافه عجیبی داشته باشد. برگ های شفلرا سبز براقی است و آدم فکر می کرد این براقی و سبزی دوام چندانی ندارد و خیلی زودتر از آنی که فکرش را بکنیم، از ساقه های نحیف گیاه جدا می شود اما گول ظاهرش را نخورید. شفلرا برای آنهایی که طرفدار گیاه بی آزار و همیشه سبز هستند، بهترین انتخاب است.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: با اینکه به نور غیرمستقیم احتیاج دارد اما بدش نمی آید که هر چند وقت یک بار آن را برای مدت کوتاهی در نور مستقیم آفتاب صبح بگذارید. خاک گلدان را باید مرطوب نگه دارید. برای همین هم هفته ای دو یا سه بار در بهار و تابستان آبیاری بیشتر احتیاج ندارد. اگر گلدانتان جوان است، سالی دو بار باید گلدان آن را عوض کنید تا جای گرم و نرمی برای رشد داشته باشد.

 

برگ انجیری

اگر گذرتان به آمریکای جنوبی بیفتد، برگ انجیری را می بینید که کاربردی مثل شمشاد برای ما دارد. برگ انجیری جزو گیاهان همیشه سبز است که هر چه بزرگتر شود، برگ هایش پهن تر، براق تر و حفره های آن عمیق تر می شود و هر روز بیشتر شبیه یک برگ انجیر واقعی می شود.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: نور غیرمستقیم، نور دلخواه برگ انجیری است. برای همین هم بهتر است آن را کنار پشت پنجره جایی که نور آفتاب مستقیم به آن نتابد بگذارید. برگ انجیری به آب زیادی احتیاج ندارد. فقط باید حواستان به رطوبت خاک گلدان باشد که خشک و بدون آب نماند. گلدان برگ انجیری را یاید سالی یک بار در بهار عوض کنید.

شمعدانی

تقریبا همه ما تصویری از یک گلدان شمعدانی گوشه خانه مان در کودکی داریم. گلدانی با برگ های سبز براق و گل های ریز قرمز. حالا هم می شود با یک گلدان ساده آن تصویر را برگرداند. سمعدانی گل بی آزار و ارزان قیمتی است که به سادگی کلی رنگ به خانه مان می آورد.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: شمعدانی در برگ ها و ساقه هایش آب ذخیره می کند. برای همین هم چندان به آبیاری پرشور احتیاجی ندارد. به گلدانه شمعدانی تان در تابستان هفته ای یک فنجان و در زمستان هم تقریبا هر ده روز آب بدهید. البته بهترین روش آبیاری برای شمعدانی، آبیاری به وسیله ابپاشض است.

شمعدانی بیشتر به مواد غذایی احتیاج دارد تا آب. برای همین هم در فصل هار گرم سال هر ماه یک بار باید به گلدانتان برسید تا سرپا بماند. اگر شمعدانی را گرسنه نگه دارید، برگ ها و ساقه های آن زیاد از حد بزرگ می شود که این اصلا نشانه خوبی نیست.

کالانکوئه

اگر دلتان گلدانی با گل های ریز و تقریبا زیاد می خواهد، باید پیه از بر کردن اسم این گلدان را به خودتان بمالید. کالانکوئه ها رنگ های زرد، سفید یا حتی قرمز – صورتی دارند که با برگ های تقریبا بزرگ گوشتی شان یک تنه کلی رنگ به خانه می آورند.

 

منوی پیشنهادی برای خرید گل و گیاه
 

روش مراقبت: کالانکوئه ها علاقه زیادی به نور دارند. در زمستان می شود آنها را کنار پنجره و در مقابل نور مستقیم قرار داد اما در تابستان باید در سایه باشند و چندان نور مستقیم آفتاب تابستانی برایشان خوشایند نیست. خیلی ها فکر می کنند گیاهان گلدان را باید تا خرخره شان آب داد اما کالانکوئه ها زیاد اهل آب نیستند و هر بار نصف یک فنجان کوچک آب برایشان کفایت می کند.

 فقط حواستان باشد که فواصل آب دادن به گلدان اینقدر زیاد نشود که خاکش خشک شود. بهترین خاک برای این گلدان مخلوطی از خاک باغچه، شن و کود حیوانی است.



شارژ سریع موبایل