ندا نیک روش شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵

قاشقی یا پپرومیا (نام علمی Peperomia magnoliiaefolia)، گیاهی علفی و همیشه سبز با رشد کند است. گیاه قاشقی برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید کرمی و سبز دارد و چون محل زندگی و زادگاهش در جنگل‌های نسبتاً تاریک است، می‌تواند شرایط آپارتمان را به‌خوبی تحمل کند؛ البته در کاشت گروهی هم به‌عنوان یک گیاه مجزا کاربرد دارد. در ایران واریته‌های زیادی از این گیاه پرورش یافته است.

 

شرائط نگهداری

مقدار نور مورد نیاز پیرومیا از ۳ تا ۴ هزار فوت کندل است، درصورتی که کنار پنجره اتاق قرار داشته باشد و نور مستقیم آفتاب باعث خرابی گیاه می‌شود.
از ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای این گیاه زیباست اما دمای ۱۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد را هم به‌خوبی تحمل می‌کند.

این گیاه حدود ۳۰ درصد به رطوبت نیاز دارد، بنابراین بهتر است در هوای گرم و دمای بالا، روزانه و در هوای کمی سرد، هفته‌ای یک‌بار مه‌پاشی شود.


تنوع

با توجه به شکل ظاهری و نحوهٔ رشد، آنها را به سه گروه تقسیم بندی می‌کنند.

گروه اول: بوته‌ای که دارای دمبرگ‌های قرمز هستند و بعضی نیز برگ‌های گوشتی و قلبی شکل دارند.


گروه دوم: دارای ساقه‌های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه‌های گوشتی و برگ‌های گوشتی دارند و لبهٔ برگ‌ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است.


گروه سوم: گروه بالا رونده که به داربست یا قیم بسته می‌شوند و بالا می‌روند، یا این که از اطراف گلدان آویزان می‌شوند و دارای ساقه‌های قرمز و برگ‌های ظریف نقره‌ای و بعضی دارای برگ‌های سبز آبدار هستند و بخصوص برای گلدان‌های آویز بسیار مناسبند.

 

تکثیر

پپرومیای ابلق یا سفید با قلمه‌های بذر و ساقه تکثیر می‌شود.

پپرومیای سبز با قلمه‌های برگ و ساقه تکثیر می‌شود.

پپرومیای معمولی که گیاهی است با برگ‌های چروکیده، کاملاً متفاوت با گیاهان دیگر این خانواده است و آن را به کمک برگ‌های کاملش تکثیر می‌کنند.

 

 معرفی گل پیرومیا

 

دستور کلی برای تکثیر

در بهار و تابستان از قلمهٔ یک ساله گیاه استفاده نمایید. قلمه را به میزان ۴- ۵ سانتیمتر در ماسهٔ شسته فرو کنید و در محلی که دمای آن ۱۸ درجه باشد، در تاریکی قرار دهید. در مورد انواع گوشتی آن، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ‌ها ریشه ظاهر می‌گردد.

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، حرارت زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰تا ۹۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود: کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد.

خاک: خاک مناسب و مطلوب زندگی پپرومیا، مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه می باشد.

 

ازدیاد

برای تکثیر این گیاه مخصوصا نوع کوچک آن ، بهتر است برگها را با دمبرگ، از اواسط بهار تا اواسط تابستان جدا کنید و دمبرگ رابا حفظ حدود ۵/۲تا ۳ سانتیمتر از طول آن با یک چاقوی تیز ببرید.سپس برگها را در یک ظرف مسطح حاوی کمپوست بذر و قلمه فرو کنیدو بعد از آن یک آبیاری سبک انجام دهید. پهنک برگ باید با خاک تماس داشته باشد اما به زیر خاک فرو نرود.

قلمه ها ی برگی پپرومیا را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و در نور مناسب نگاه دارید. برگهای پژمرده و فاسد، باید بلافاصله خارج شوند. ریشه دهی تا دو ماه طول خواهد کشید و گیاه جدید در محل اتصل برگ به دمبرگ به وجود می آید. زمانی که گیاه به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر رشد کرد آن را بیرون آورده و درگلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.



شارژ سریع موبایل