ندا نیک روش دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

اسم علمی گل کاغذی Bougainvillea glabra واز خانواده Nyetaginaceae می باشد.(در جنوب ایران: گل بوگن ویلیه) گل کاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد. ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود ۲ تا ۵/۳متر است. این گونه کولیتواری دارد که حتی موقعی که کوچک است به گل میرود.

برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشند.گل آذین آن پانیکول بوده و به صورت جامی و انتهایی ظاهر می شوند. گلهای این گیاه زیبا نیست، کاسه گل لوله ای ، زرد و کوچک بوده فاقد جام گل می باشد . ولی دارای براکته‌های ( برگچه ) رنگین و زیبایی است که اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه نموده اند.

این گیاه به عنوان یک گیاه مهم گلدانی وسبدهای آویزان در اروپا وشمال آمریکا نیز می باشد.همیشه سبز،چوبی رونده ،گرمسیری ونیمه گرمسیری میباشندوازمحبوبیت زیادی دربین مردم برخوردارند.بعضی از آنهادارای شکوفه های رنگارنگ وبعضی نیز معطر می باشندکه گلهای آنها به مقدار زیاد درتابستان ظاهر می شوندمشابه ذغال اخته وبنت قنسول که گلبرگهایا گلهای رنگارنگی بنام براکته دارند. براکته ها زیر گلهای حقیقی نامرئی قراردارند.

رنگ براکته ها ازسفید ،سفید شیری ،زرد ،صورتی ، بنفش،قرمز سیرتا نارنجی می باشد.این گیاه واکنش بسیارخوبی درمقابل هرس دارد ودرنتیجه درغالب اوقات به عنوان پرچین دربیشتر مناطق گرمسیرمورد استفاده قرار می گیرند.اسم جنس این گیاه به افتخار Luis A.de Bougainvillea که یک دریانورد فرانسوی بود نامگذاری شده است.

 

 گل کاغذی و رویش آن

 

انواع مختلف گل کاغذی :

۱ – گل کاغذی باشکوه B.fastuosa

دارای درختچه ای قوی با برگهای بیضی نوک تیز و برگه های ( برگه هائی که مردم عادی آنرا گل می دانند ) صورتی مایل به قفائی است .این قسم را از قدیم می کاشته اند . ولی بعدا جورهای تازه که بدست آمده و برگچه های آنها به رنگ زرد نارنجی ، قرمز شنجرفی است ، بسیار پر گل تر از قسم اصلی می باشند ، بیشتررواج یافته بطوریکه کم کم کاشتن قسم اصلی متروک میشود .این جورها در تهران به گل کاغذی مصری معروف شده ، زیرا قلمه های آنرا از مصر آورده و زیاد کرده اند .

 

۲ – گل کاغذی گلابرا B.glabera

اصل آن از کشور برزیل است .بوته آن رونده و پوست شاخه ها قهوه ای دارای تیغهای کمانی به بلندی یک سانتیمتر با برگهای بیضی نوک تیز مایل به کبود که برگه های اطراف گلش صورتی است .این قسم زیاد کاشته شده و از آن جورهای متعددی بدست آورده اند بنام های :

الف – گل کاغذی ساندر B.sanderiana : با گلهای فراوان به رنگ زرد تیره .

ب – گل کاغذی ابلق B. variegate : که برگهایش از لکه های سفید ابلق شده است .

پ – گل کاغذی سیفری B.cyphery : که برگچه های دور گلش صورتی پُر رنگ است .

ت – گل کاغذی کریمسون لاک B.crimson lake : با برگچه های بزرگ بیضی به رنگ شنجرفی میباشند .

 

۳ – گل کاغذی خاص B.seeciosa

برگچه های دور گل آن به رنگ صورتی مایل به بنفش میباشد .گل کاغذی برزیلیB.brasiliensis : بدست آورده اند که رنگ برگچه ها قرمز تند یا قرمز شنجرفی میباشد .

 

۴ – گل کاغذی رفول ژن B.refulgens

شاخه های گلدار آن دراز و آویخته و برگچه های دور گلش ارغوانی مایل به بنفش است .گل کاغذی احتیاج به کود قوی و فراوان و آب کم و مرتب دارد .بهتر است به گلدان های آن تمام فصل مساعد و موقعی که بوته ها زیر گل می باشند هر ۱۵ روز یکبار کود مایع داده شود .

 

 گل کاغذی و رویش آن

 

پرورش گل کاغذی نگهداری و مراقبت :

آب:

درفضای سبز وقتی گیاهان سازگاری پیداکنند مقاوم به خشکی می باشند درحالی که تنش های آبی ممکن است منتهی به ریزش براکته ها درگیاهان تولید شده در شرایط خشکی درگلخانه می شود.همچنین باید توجه داشت که اگر زمستان به این درختچه آب زیاد بدهند ریشه اش می پوسد .

خاک:

خاک مناسب برای گل کاغذی مخلوطی از دو پنجم خاک مرغوب باغچه ، دو قسمت کود پوسیده دامی و یک قسمت ماسه می باشد . خاک رس آهکی نیز برای رشد گل کاغذی مناسب است.

نور :

تابش باشدت زیاد وپرورش گیاه تحت شرایط روزکوتاه (۸ ساعت روشنایی) )گلدهی را تحریک می نماید.تابش باشدت کم گلدهی را حتی در گیاهانی که درشرایط روزکوتاه ودمای بهینه پرورش یافته اند به تاخیر می اندازد.نور۴تا۵ هزارفوت کندل رشدمتراکم ،سریع و تشکیل گلهای رنگی خوب راتحریک می نمایند.نور قرمز دور(Far-Red)گلدهی را تسریع می کند. وقتی گیاهان تحت شرایط نوربانسبت بالای قرمز به قرمز دور رویش یافته بودند برگهای انتهایی بازنشده ویا درمقایسه باگیاهانی که برگی (برگدار ) برداشته شده بودند گلدهی در آنها تسریع شدکه نورقرمز باتوسعه وجابجایی مواد مانع گلدهی دربرگهای جوان همراه می باشد. اسید جیبرالیک ممکن است سبب تاخیر گلدهی شودوهمچنین حذف برگها باعث کاهش میان گره ها می شود.

دما - زمستان :

در نقاط سردسیر باید گلدانهای کاغذی را از اواخر مهرماه به داخل گلخانه برد . چون در مقابل سرما مقاومت ندارد .زمستانها باید کمی به بوته های گل کاغذی استراحت داد ، باین ترتیب که اگر گلدانها در منزل است محل نسبتا خنکی را برای آن انتخاب کنند و خیلی کم به آن آب بدهند .

ازدیاد:

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید.سپس هر قلمه را در گلدانی با قطردهانه ۹ سانتیمتر ( در گلدانی از ماسه نرم فرو کرده ) حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود.زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.دربعضی ازمنابع از خوابانیدن هوایی وکشت بذر نیزبه عنوان روشهای تکثیر نام برده شده است .از سیستم مه پاشی یا میست برای نگهداری وشادابی برگهادرمدت ریشه زایی قلمه ها می توان استفاده کرد.

 

 گل کاغذی و رویش آن

 

مهمترین آفات وبیماریها:

اگر مراقبت و نگهداری از این گیاه به خوبی انجام شود،آفات و حشرات مشكلی را ایجاد نخواهند كرد.ولی در مواقع ضروری ، از قارچ كشهای محلول می توان استفاده كرد.شته و كرمها را می توان با رزمیترین،ارتن، و تام كنترل كرد.گل کاغذی با نام علمی بوگین‌ویلیا (Bougainvillea) تیره‌ای از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است و با اختلاف نظر بین چهار تا هجده گونه متفاوت دارد. و نوعی گیاه پیچک است که در خانه‌های استان مازندران نیز به وفور یافت می‌شود.گلِ گل کاغذی معمولاً به رنگ قرمزاست اما انواع صورتی آن نیز وجود دارد. تمامی گل‌های گل کاغذی بی بو هستندو در بهار و معمولاً اردیبهشت در می‌آیند و به مدت یک تا سه هفته بر روی شاخه گیاه می‌مانند. گلِ گل کاغذی گلبرگ‌های بسیار نازکی و به مانند کاغذ دارد که علت نهادن نام گل کاغذی را توضیح می‌دهد.


رشد

گل کاغذی مانند انگور نوعی پیچک است که بستگی به نوع نگهداری می‌تواند دور یک میله و یا یک ساختمان بپیچد البته اکثر گل کاغذی‌ها را به روی دیوار می‌اندازند. گل کاغذی معمولاً در مناطق مرطوب رشد می‌کند اما در صورت آبیاری مناسب و خاک خوب در دیگر نقاط هم توان رشد خوبی از خود نشان می‌دهد.
 

تکثیر

گل کاغذی را راحت می‌توان از طریق خوابانیدن تکثیر داد.



شارژ سریع موبایل