سید حمزه کاظمی يكشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵

پوتوس، گیاهی بوته‌ای و همیشه سبز است. در طول تابستان رنگ آن سبز و سفید می‌باشد و ارتفاع آن به 3 متر می‌رسد.

این گیاه هم در نورِ کم رشد می کند و هم در نورِ زیاد؛ هم در خاک رشد می کند و هم در آب؛ رویِ هم رفته باید بگوییم که پوتوس بسیار سازگار است!

نگهداری از پوتوس راهی برایِ شروعِ نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی است؛ زیرا نگه داری از این گیاه بسیار آسان است و به تلاشِ خاصی نیاز ندارد. نگهداریِ این گیاهِ دوست داشتنی راهی آسان برایِ آوردنِ رنگِ سبز به فضایِ خانه‌تان است. 

مراقبت از این گیاه بسیار بسیار آسان است. این گیاهان در محیط‌هایی مختلف به خوبی رشد کرده و پرورش می‌یابند. آن‌ها به‌‌ همان اندازه که نورِ غیر مستقیم و درخشانِ آفتاب را دوست دارند، در نورِ کم نیز به خوبی رشد می‌کنند. همچنین می‌توانند در یک لیوان آب و یا یک گلدان خاکِ خشک به زندگی خود ادامه دهند! آن‌ها در خاکِ غنی به خوبی پرورش می‌یابند اما تقریباً به‌‌ همان خوبی در خاکِ ضعیف نیز رشد می‌کنند! 

آن‌ها همچنین گزینه هایِ بسیار مناسبی برایِ نگه داری در محلِ کار هستند، زیرا می‌توانند نورِ کم را به خوبی تحمل کنند. در حالی که این گیاهان در طیفِ وسیعی از نورِ آفتاب به خوبی رشد می‌کنند اما نورِ مستقیمِ آفتاب را دوست ندارند و تحمل نمی‌کنند. 

اگر گیاهِ پوتوس شما چند رنگه است، برایِ مثال رگه‌هایی از رنگِ سفید را در خود دارد، ممکن است نتواند در نورِ کم به طورِ ایده آل رشد کند و یا در اثرِ نورِ کم رنگِ سفیدِ خود را از دست بدهد. به این دلیل که قسمت هایِ سبز بیشترین جذبِ انرژی را دارند، اگر گیاه‌تان را در معرضِ نورِ کافیِ آفتاب قرار ندهید، گیاه برایِ جبرانِ کمبودِ انرژی قسمت هایِ سبزِ خود را افزایش می‌دهد و بدین گونه رنگِ برگ‌ها کاملاً سبز شده و رنگِ سفیدِ آن از میان می‌رود. 

 

آیا گیاهِ پوتوس سمی است؟

در حالی که پوتوس یک گیاهِ آپارتمانی با نیاز‌های مراقبتی کم و پرورشِ آسان است، باید مراقب باشید! زیرا این گیاه سمی است! البته این گیاه کشنده نیست اما اگر خورده و هضم شود به دلیلِ وجودِ کلسیم اگزالات در ترکیباتش، به تحریکِ دستگاهِ گوارشی و استفراغ منجر می‌شود. این گیاه همچنین برایِ سگ‌ها، گربه‌ها و کودکانِ کم سن سمی است؛ البته همانطور که گفته شد کشنده نیست ولی آن‌ها را بسیار مریض و بد حال می‌کند.

 

کود دهی

در طول بهار به طور مرتب از کود سرشار از نیتروژن و پتاسیم استفاده کنید تا به رشد و نمو گیاه کمک شود. برای کود دهی هر ۱۵ تا ۲۰ روز، کود را به آب آبیاری اضافه کنید.

 

آبیاری

این گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید و با ۲ تا ۳ لیوان، خاک را عمیقاً مرطوب کنید. همیشه برای آبیاری بعدی صبر کنید تا خاک خشک شود. آب را نباید داخل زیر گلدانی‌‌ رها کنید. زیرا آب راکد باعث ایجاد بیماری‌های قارچی می‌شود.

 

نور دهی

توصیه می‌کنیم که این گیاه را در مکانی نسبتاً روشن قرار دهید. البته نه در نور مستقیم آفتاب، زیرا نور آفتاب ممکن است به برگ‌های آن آسیب برساند. برای رشد متعادل آن، بهتر است گیاه را در مکانی زیر سایه، که فقط در خنک‌ترین ساعات روز نور آفتاب به آن می‌تابد، قرار دهید. توصیه می‌کنیم این گیاه را در خانه یا گلخانه گرم قرار دهید. وقتی که دما از ۱۵ درجه سانتیگراد بیشتر شد، می‌توانید آن را بیرون بگذارید.

 

کلیات

این گیاه دارای رشد عرضی است، بنابراین بیشتر به پهنای آن اضافه می‌شود. پوتوس، گیاهی بوته‌ای و همیشه سبز است. در طول تابستان رنگ آن سبز و سفید است. گونه‌های بالغ آن، سایز متوسطی دارند و ارتفاع آن‌ها به ۳ متر می‌رسد.

 

مراقبت

از آنجا که در اوایل فصل بهار دما در روز افزایش می‌یابد، بهتر است یک مراقبت آینده‌نگر را در پیش بگیرید؛ این کار با استفاده وسیع از حشره‌کش‌ها که باید زمانی باشد که گیاه گل‌داری در باغچه وجود ندارد، میسر می‌گردد. قبل از این‌که جوانه‌ها بیش از حد بزرگ شوند، بهتر است از قارچ‌کش‌ها نیز به مقدار زیاد استفاده کنید تا از پیدایش بیماری‌های قارچی که در صورت افزایش رطوبت هوا به راحتی منتشر می‌شوند، جلوگیری کنید.

 

نحوه جوانه زدن

این گیاه را گاهی اوقات پوتوس طلایی (golden pothos)، پیچک شیطان (devil's ivy)، تاک نقره‌ای (silver vine) و گیاه پول (money plant) نیز می‌نامند. این گیاه در گلخانه‌ها رایج بوده و پرورش و نگهداری از آن ساده است. حتی یک یا چند جوانه از آن، می‌توانند بدون خاک ریشه بزنند.

 

دستورالعمل

1. نخست گلدان مورد نظرتان را تهیه کنید – ترجیحاً یک گلدان دارای کفه تخت و بدنه یکنواخت. هنگام انتخاب گلدان به یاد داشته باشید که قرار است آن را پر از سنگ‌های شیشه‌ای کنید. بنابراین گلدانی با شکل و اندازه مناسب گیاه‌تان انتخاب کنید.

2. سپس سنگ‌های شیشه‌ای به رنگ دلخواه‌تان را انتخاب کنید. ریشه‌ها دور این سنگ‌ها رشد خواهند کرد. در حالی که سنگ‌ها را داخل گلدان قرار می‌دهید، جوانه گیاه را در جای خود نگه دارید. در یک گلدان می‌توانید بیش از یک جوانه بکارید. سنگ‌ها را آرام داخل گلدان قرار دهید. آن‌ها گیاه را در جای خود محکم می‌کنند. شاید لازم شود چندین بار این کار انجام دهید تا گیاه در وضعیتی که دوست دارید، قرار گیرد.

3. سپس مطمئن شوید که آیا از چیدمان گیاه راضی هستید یا خیر و گلدان را با آبی که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد، پر کنید. سعی کنید دمای آب با دمای محیط یکسان باشد تا به گیاه شوک وارد نشود.

4. این گیاه خانگی را جلوی دید گذاشته و منتظر رویش ریشه‌هایش باشید. پس از رویش ریشه‌ها می‌توانید گیاه را در گلدان بکارید یا اگر دوست داشتید آن را داخل گلدان (شیشه‌ای) پر از سنگ‌تان نگه دارید.



شارژ سریع موبایل