سارا قاسمی شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

آب های آزاد (OW) شامل شنا در دریاچه ها، رودخانه ها، خلیج ها و اقیانوس ها و ... می شود كه شنای بسیار پرهیجان و شادی است اما خطرات و ریسك هایی را در پی دارد. در این مطلب چند راه حل ساده برای ایمن كردن شنا در آب ها آزاد و لذت بردن از این نوع شنا را بیان خواهیم نمود.

 

1. خودتان را بشناسید

اگر نمی توانید در آب های آزاد شنا كنید، وارد این آب ها نشوید! اگر شما یك شناگر ضعیف هستید، قبل از اینكه خسته شوید و انرژی خود را در آب از دست بدهید خیلی سریع دور بزنید و به خشكی برگردید یا سعی كنید در جایی شنا كنید كه می توانید كف آب را توسط پاهایتان لمس كنید تا میزان خطر كمتری شما را تهدید نماید.

نكته مهم: حركت آب می تواند كانال های حفاری شده غیرمنتظره و جزر و مدهای روزانه در آبهای آزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

2. بدانید كه وارد كجا می شوید

بسیاری از نقاطی که برای شنا انتخاب می نمایید سرریز فاضلاب دارند و فاضلاب ها بطور مستقیم به آبراه تخلیه می شوند. پس از باران های شدید نیز کیفیت آب کاهش می یابد. در بخش زیرین آب نیز خطرات دیگری وجود دارد. اگر از آنچه در اعماق آب وجود دارد مطمئن نیستید، هرگز به داخل آب شیرجه نزنید. بتون، تکه های سخت شن و ماسه، قطعات درخت، تکه های قدیمی اسکله ها و موارد دیگری ممکن است زیر آب باشد و شما دیدی نسبت به آنها نداشته باشید.

در بخش بالاتر مراقب اشیای شناور روی آب مانند: قایق ها، جت اسکی، تخته، بادبادک و حتی بادبان قایق ها و ... باشید. همچنین به مخلوقات خدا و حیوانات موجود در آب ها احترام بگذارید. ماهی ها ممکن است شما را بترسانند؛ اما عروس دریایی، کوسه ها، تمساح ها و دیگر مخلوقات تاثیر برخوردشان شدیدتر خواهد بود و ممکن است به شما آسیب برسانند. بنابراین قطعاً باید دقت نمایید و از ترس اینکه آدم ضعیفی جلوه نکنید، وارد آبهای آزاد نشوید زیرا گاهی اینکار حماقت محض است!

 

3. فقط بگویید نه!

مصرف داروهای تفریحی و گاهی تجویزی توسط پزشکان و مصرف الکل ممکن است حس تصمیم گیری و پایداری شما را مختل نماید و باعث مرگ شما شود. هر ساله تعداد زیادی از شناگران تفریحی از این موضوع نافرمانی می کنند و ملزم به پرداخت جریمه های نقدی می شوند.

 

4. هیچگاه تنها شنا نکنید

شنا کردن بصورت انفرادی به افراد عادی توصیه نمی شود. یک فرد غریبه یا یک دوست می تواند زندگی شما را نجات دهد. از سوی دیگر حتی شناگران قوی هم در خصوص اصول نجات غریق اطلاعاتی ندارند. یکی از لذت های شنا در آب های آزاد یادگیری اعتماد به نفس است. بنابراین اگر هنگام شنا در آب های آزاد، دوست شما همراهتان است مغرور نشوید! اگر شما نمی توانید دوستی را برای رفتن به شنا پیدا کنید، حداقل با فردی در ساحل دوست شوید تا هنگام شنا از دور مراقب شما باشد.

 

5. مراقب واکنش بدن در شیرجه های ناگهانی باشید

پاشیدن آب سرد بطور ناگهانی روی صورت باعث آزادسازی پالس ها می شود، که اگر با فعالیت های شدید بدنی همراه باشد، می تواند به بدن شما منتقل شود. اگر شما در حال وارد شدن به آب سرد هستید، برای وفق دادن خود با آب سرد ابتدا مقداری از آب را روی صورت خود بپاشید. اگر شما در حال نفس نفس زدن هستید، این کار را در ساحل انجام دهید و بعد وارد آب سرد شوید.

 

6. به جریان آب و جزر و مد توجه داشته باشید

بهترین شناگران آب های آزاد در جهان، چنانچه سرعت حرکت آب و جزر و مد بیشتر از 3-4 مایل در ساعت باشد، هرگز وارد آب نمی شوند. طوفان ها باعث جریان شدید آب و جزر و مد های شدید طبیعی می شوند. اگر هنگام وقوع جزر و مدهای شدید در آب های آزاد باشید، شک نداشته باشید که آب پیروز خواهد شد. بنابراین با آب مبارزه نکنید!

قوانین ساده شنا در آب های آزاد این است :

1. وحشت نکنید؛ ترس دوست شما است وقتی به شما می گوید کار احمقانه ای انجام ندهید اما وحشت دشمن شما است.

2. هنگام وقوع جزر و مد شدید، به موازات ساحل شنا کنید. به جای تلاش برای مبارزه با آب، راه خود را به ساحل پیدا کنید.

3. مسیر را بیابید. جزر و مدها معمولاً بصورت دایره ای می چرخند و ممکن است در این هنگام شما را به زیر آب بکشند.

 

7. اتفاقات غیر منتظره طبیعی را پیش بینی کنید

شنا کردن در بادهای شدید با موج شکن و کلاه سفید، در آب های یخ زده و با دید کم کار اشتباهی است و به مبتدیان توصیه نمی شود چون روش ایمنی نیست. سرما می تواند کشنده باشد که بصورت ناخودآگاه و خائنانه شما را ناتوان، سردرگم و ضعیف می کند. باد، باران و مه می تواند تنفس و دید شما را دچار مشکل کند. همچنین می توانند شما را از دید قایق ها و موج سواران پنهان کنند. رعد و برق و گردبادهای ناگهانی در آب های آزاد هنگام شنا می تواند سرنوشت شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین ما شنا تحت چنین شرایطی را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم.

 

8. در روشنایی روز شنا کنید

اگر در هنگام شنا در شب اتفاقی برای شما بیفتد، نجات شما سخت تر خواهد بود؛ اگر شما تنها در آب های آزاد گرفتار شوید و یا صدمه دیده باشید، زمان ممکن است با شما دوستانه رفتار نکند.

برای شنا در شب و در آبهای آزاد، دستگاه های مخصوصی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند اما بطور کلی این دستگاه ها در حوادث سازمان یافته مانند «شنا با درخشش» یا در گذرگاه های برنامه ریزی شده که بدن به صورت طولانی مدت در آب است، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

9. تجهیزات لازم را همراه داشته باشید

بسته به شرایط هنگام شنا در آبهای آزاد باید تجهیزات مختلف مورد نیاز را همراه داشته باشید. همواره با عینک شنا کنید. لباس شنا خاصیت شناوری و حرارت لازم را برای بدن مهیا می کند و دمای مقاومت بدن را تنظیم می کند تا پوست شما آسیب نبیند. زمانی که درجه حرارت آب به 70 یا 80 درجه افزایش یابد، لباس شنا مسئولیت ایجاد شور و نشاط را در شما دارد. کلاه شنا می تواند دید خوبی در آب های آزاد برای شما مهیا کند. (هیچگاه کلاه سیاه نپوشید مگر اینکه شما یک تکاور نیروی دریایی باشید.)

کلاه لبه دار شنا حرارت کمی تولید می کند و کلاه غواصی حرارت فوق العاده ای تولید می کند. گوش گیر در شنا در آب های سرد بسیار مفید است. (مراقب باشید که باعث نشود صدای موتورهای شناور روی آب را نشنوید!)

دستکش های شنا نیز در دمای آب سرد هنگام شنا مفید است. جوراب غواصی نیز در آب های سرد بسیار مفید است و در ساحل نیز ار پاهای شما مراقبت می کند. برخی افراد دوست دارند که با لباس و تجهیزات نارنجی رنگ به شنا بروند زیرا رنگ نارنجی دید بهتری دارد.

در نهایت دستگاه های مخصوصی وجود دارند که روی مچ دست می توانید آنها را نصب نمایید و با ارسال سیگنال درخواست کمک کنید. برخی افراد گوشی های خود را نیز هنگام شنا با خود می برند که این کار توصیه نمی شود. هنگام شنا در آبهای آزاد تجهیزات بسیار کمی برای رفتن داخل آب با خود بردارید.

در نهایت امیدوارم در آب های آزاد با امنیت بیشتری شنا نمایید و در این آبها که سرزمین های شگفت آوری هستند، لذت ببرید.



شارژ سریع موبایل