سارا قاسمی يكشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

ورزش و سلامت همواره یكی از اركان اصلی در زندگی افراد می باشد. بسیاری از افراد با هر دغدغه و فعالیتی كه دارند همواره ساعاتی را برای ورزش در نظر می گیرند. در این میان استفاده از ابزارها و تجهیزات ورزشی مناسب می تواند یكی از عوامل موثر در بازدهی ورزش های انجام شده باشد.

از ابتدای ایجاد تمدن‌های بشری تا به امروز انسان به دنبال داشتن بدنی سالم و اندام قوی بوده است. به‌طوریکه همیشه انسان‌هایی بوده‌اند که به دنبال داشتن اندامی ماهیچه‌ای و ورزیده بوده‌اند. «پرورش اندام» رشته‌ای است که به‌طور تخصصی به این امر کمک می‌کند. این ورزش نیز مانند دیگر ورزش‌ها نیاز به تجهیزاتی مناسب برای انجام حرکات ورزشی دارد که از جمله این تجهیزات می‌توان به انواع تردمیل ها، دمبل ها، بارفیكس ها، كیسه بوكس ها و ... اشاره نمود.

برای یک شخص عادی انتخاب وزنه و دمبل خوب، کار مشکلی است و این پرسش در فکر بسیاری از اشخاص مبتدی وجود دارد که چه میزان وزن را می توانند از زمین بلند کنند یا سنگینی دمبلی که بکار می برند، چه میزان باید باشد؟ معمولاً پاسخ به این پرسش توسط کارشناسان ورزشی انجام می شود. دقت نمایید باید با توجه به توانایی بدنی تان دوبل مناسب با وزن خود را انتخاب نمایید تا مشکلی جسمانی برایتان پیش نیاید. به همین منظور در این مطلب مجله آوای زندگی به معرفی انواع دمبل ورزشی می پردازد.

 

1. دمبل های معمولی با وزن كم

 

انواع دمبل ورزشی

 

دمبل های معمولی با وزن کم مخصوص انجام حرکات ورزشی برای خانم‌ها و آقایان است. دمبل ها با وزن های پایین تر ساختاری از جنس فلز دارند که روی آن با لاستیک نرم و مقاومی پوشیده شده است. شکل شش ضلعی دمبل ها از سر خوردن روی زمین جلوگیری می‌کند و برای تمرین داخل باشگاه و یا خانه وسیله‌ای کار آمد به‌شمار می‌رود.

قطر میله‌ی وسط دمبل های خانگی که باید از این محل در دست گرفته شود 40 میلی‌متر است و معمولاً به‌صورت دوتایی عرضه ‌می‌شوند.

 

2. دمبل با وزن قابل تنظیم

 

انواع دمبل ورزشی

 

دمبل قابل تنظیم وسیله‌ای مناسب جهت انجام حرکات مختلف ورزشی برای داشتن اندامی مناسب است. وزن این دمبل قابل تنظیم است، به ‌طوریکه از دوازده عدد وزنه کوچک که هر کدام 255 گرم وزن دارند و دو عدد میله با روکش پلاستیکی که هر کدام 575 گرم وزن دارند تشکیل شده است. هر کدام از دمبل‌ها قابلیت اتصال شش وزنه را به خود دارند که مجموعا وزن هر دمبل تا 2100 گرم قابل افزایش است. این دمبل بیشتر برای استفاده افرادی که تازه می‌خواهند ورزش پرورش اندام را آغاز کنند و خانم‌ها مناسب است. همچنین کیف پلاستیکی که حمل این مجموعه را آسان‌تر می‌کند از دیگر مزیت‌های دمبل قابل تنظیم است.

 

3. دمبل بدنسازی

 

انواع دمبل ورزشی

 

دمبل ورزشی 10 کیلوگرمی وسیله‌ای مناسب برای انجام حرکات ورزشی بدنسازی و پرورش اندام است. با وزن 10 کیلو گرم که به صورت دوتایی ارائه می‌شود و مناسب برای انجام حرکات ورزشی برای آقایان در منزل و باشگاه است.

این دمبل مخصوص انجام حرکات ورزشی برای آقایان است. ساختاری از جنس فلز دارد که روی آن با لاستیک نرم و مقاومی پوشیده شده است. قطر میله‌ی وسط دمبل که باید از این محل در دست گرفته شود 30 میلی‌متر است و به‌صورت دوتایی عرضه ‌می‌شود.

 

4. دمبل های فنری

 

انواع دمبل ورزشی

 

دمبل های فنری یک تفاوت عمده با سایر دمبل‌ها دارد. این دمبل تنها یک وزنه نیست. در ابتدا و انتهای میله‌ی این دمبل، فنرهایی وجود دارد که حالت رفت‌وبرگشتی و موجی به دمبل می‌دهد.

این حالت، فشار و نیرویی تا دوبرابر بیشتر روی عضلات وارد می‌کند. میزان اثربخشی این نوع دمبل نسبت به وزنه‌های عادی تا 300 درصد بیشتر است.

در این وزنه برخلاف سایر وزنه‌های معمول که در هر حرکت تنها یک یا دو گروه ماهیچه‌ای را درگیر می‌کنند، در کلیه‌ی حرکات طراحی‌شده جهت اجرا، بین شش تا هشت گروه ماهیچه‌ای درگیر می‌شوند؛ همچنین این دمبل موجب افزایش چسبندگی استخوان و ماهیچه می‌شود.

این امر در ورزش‌هایی مانند تنیس، والیبال و سایر ورزش‌هایی که دارای حرکات ناگهانی و قدرتی و خطر آسیب‌دیدگی هستند، بسیار بااهمیت است. این دمبل ها معمولاً دارای سی‌دی آموزشی برای انجام اصولی حرکات ورزشی هستند.

 

5. دمبل های وزنه برداری حرفه ای

 

انواع دمبل ورزشی

 

این دمبل ها معمولاً در وزن های بالا تولید می شوند و مخصوص ورزشکاران رشته ورزشی وزنه برداری هستند. استفاده از این وزنه ها ممکن است در باشگاه های ورزشی نیز انجام گیرد اما توصیه می شود از دمبل ها با وزن بالا در خانه استفاده نشود.



شارژ سریع موبایل