سارا قاسمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

گل ارکیده با 25000 گونه ، خانواده بزرگی از تک لپه ای هاست. گل های آنها به دلیل رنگ و شکل غیر معمول ، همراه با گلبرگ های رو به پایین ،بسیار مشخص هستندبعضی از آنها گیاهان رونده مناطق استوایی هستند. مثلاً ارکیده وانیلی که دارای غلاف دانه است و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می شود.

 

بسیاری دیگری ،گیاهان کوچکی هستند که در خاک مناطق سردسیرتر زندگی می کنند ، اما بیشتر آنها اپیفیت هستند که در جنگل های بارانی یافت می شوند. در ین خانواده بزرگ هر ماه یک گونه جدید شناسیی و به جمعیت آن افزوده می شود.

 

ارکیده ها در آب و هوای مختلفی قادر به رشدند و از توندرا تا جنگل هی مناطق حاره زیستگاه آنها محسوب می شود. تنها در بیابان هی سوزان و قطب هی یخ زده نمی توان از آنها سراغ گرفت. به همین دلیل انتظار می رود که ارکیده ها به عنوان گل هی آپارتمانی بسیار انتخاب شوند اما پرورش این گیاه مشکل است.

 

از گل ارکیده چه می دانید؟

 

ارکیده گل غایت ها است؛ به غایت زیبا، به غایت هوسناک، به غایت نامتعارف و به غایت گرانبها. ارکیده این استاد تمام و کمال فریفتن حشرات که بر قله های رفیع تکامل گیاهان ایستاده است پرجمعیت ترین خانواده سلسله گیاهان نیز هست.

 

با بذرهایی که در زمره کوچک ترین هستی های جهانند و با اشکالی که در افراط کاری از همه پیشی گرفته اند، عجیب نیست که این الهه های گیاهان تا بدین حد ستایش شده باشند.

 

برخی برای پرورش آنها کوشیده اند و برخی برای تغییر دادنشان و بحق آنچنان مستعد بوده اند که بزرگترین گروه دو رگه های پرورشی موجود را بیافرینند. ۲۵ تا ۳۰هزارگونه ارکیده شناخته شده خانواده ارکیدها (Orchidaceae) را می سازد که از خویشاوندان خانواده سوسنی ها (لاله ها، سوسن ها و غیره) است.

 

از گل ارکیده چه می دانید؟

 

یک گیاه با کاربردهای فراوان


استفاده از برخی ارکیده ها در پزشکی و درمان های رایج احتمالاً از روی شکل جفت پیازهای زیرزمینی آنها که یادآور شکل خاصی بوده صورت می گرفته است. هنوز هم در ترکیه از ریشه خشک شده ارکیده نوعی غذا تهیه می شود.

 

وانیل که توسط آزتک ها مورد استفاده قرار گرفت بیش از هر ارکیده دیگری در جهان کاشته می شود. غلاف بسیار معطر آن در بسیاری از غذاها و نیز عطرها مصرف می شود. وانیل مهمترین منبع درآمد ملی در کشورهای تک محصولی نظیر ماداگاسکار، کومور و جزیره رونیون است.

 

هرچند که بازار وانیل طبیعی در مقایسه با محصولات ساختگی بسیار کوچک است اما بگذارید امیدوار باشیم که این بازار کوچک به تمامی از میدان به در نشود.

 

در چین پیازهای کاذب گونه خاصی از Dendrobium به عنوان یک دم کرده آرام بخش استفاده می شود. در کره گونه D.nobile پیدا شده که حاوی عوامل ضدسرطان است. در سرتاسر آسیا این گل نقشی کلیدی در زندگی روزمره و در رسوم مذهبی دارد.

 

میوه ارکیده Cymbidium برای بومیان استرالیا در نقش داروی ضدآبستنی عمل می کند. در جزایر آنتیل از Bletia tuberosa برای درمان مسمومیت استفاده می شود. در ژاپن از شیره Bletilla چسبی تهیه می کنند که در صنایع سنتی کاربرد دارد.

 

در گوآتمالاو پرو، ارکیده ها در جشن های مذهبی به عنوان هدایا و تزیینات نقش بسیار مهمی دارند. در گواتمالا ارکیده Cattleya skinneri گل سنت سباستین است در حالی که در کاستاریکا گل ملی است. در پاناما، Peristeria elata از چنین جایگاه رفیعی برخوردار است.

 

از گل ارکیده چه می دانید؟

 

روش کاشت گیاه

ثعلب را می توان هم به طریق لقاح و هم به طریق غیر جنسی تکثیر کرد. چون از طریق بذر معمولاً گلهای مناسب و مرغوبی جهت تولید وسیع به وجود نمی آورند معمولاً ازدیاد به طریق غیر جنسی صورت می گیرد. که ثعلب را می توان به دو طریق زیر در گلخانه تکثیر و پرورش داد.


تکثیر توسط قلمه:


ثعلب را می توان با قلمه انتهایی تکثیر نمود. قلمه انتهایی معمولاً به طول 37- 30 سانتی متر بوده و باید دارای 12 برگ و چند ریشه هوایی باشد. قلمه ها را در گلدان و بدون استفاده از بستر کشت مخصوص می توان رویاند.

 

تقسیم بوته:


ثعلب را می توان با تقسیم بوته از پایه مادری نیز ازدیاد کرد. در این صورت باید بوته 6 پیاز کاذب داشته باشد، که محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب بوده و هر دو قسمت را به صورت گیاهانی مجزا در گلدان می کارند.

 



شارژ سریع موبایل