نازنین نظریان جامی دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

خرما میوه ای است با ارزش غذایى بالا كه به علت دارا بودن مواد قندى قابل توجه علاوه برمصرف غذایى در صنعت نیز از نخل خرما استفاده فراوان میشود.


ارزشمند بودن نخل خرما بدون دور ریز!

همه اجزای نخل خرما و میوه خرما استفاده می شود. مصارف مختلف خرما در صنعت شامل شیره خرما، شهد خرما، قند مایع، سركه خرما، الكل، عصاره نوشابه و خوراك دام مى باشد و از هسته آن روغن كربن اكتیو، لوریل الكل، مواد مؤثر سطحى و از ضایعات آن در تركیب خوراك دام و طیور استفاده مى كنند. از برگ و تنه نخل خرما در ساخت سایبان، حصار، ظروف بافتنی، سوخت پروند (وسیله ‏اى براى بالا رفتن از درخت نخل خرما) و ... استفاده می شود. همچنین از برگ نخل خرما در ساخت انواع ظروف، بافتنى، حصیر و از تنه و چوب نخل خرما در كارخانجات نئوپان سازى و كاغذ سازى و همین طور پوشش ساختمان ها و پل ها استفاده مى كنند.


شکر خرما:

از خرما كه داراى 75-65% مواد قندى (فروكتوز، ساكاروز، گلوكز) است می‏توان براى استخراج شكر استفاده كرد. تهیه شكر از میوه خرما در دوران هاى قدیم متداول بوده است ولى نه در سطح بزرگ تجارتی.

 

 نخل خرما و جایگاه آن در كشور ایران


شهد طلاى سیاه:

حاصل استخراج و رنگبرى نسبى عصاره خرما است. داراى رنگ یاقوتى، شفاف و عطر و طعم خرما است. این فرآورده داراى بیشترین خواص خرما است. این محصول با شیره خرما كه به روش سنتى تولید مى شود، متفاوت است و در اثر حرارت بالا تركیبات حساس به حرارت از بین نمى روند.

تركیبات تشكیل دهنده شهد عسلى خرما شباهت زیادى به عسل كندو دارد. این ماده داراى قدرت شیرین كنندگى بیشترى نسبت به ساكاروز دارد. این فرآورده مى تواند در ساخت نوشیدنى هاى انرژى زا و فرآورده هاى پخت( كیك و محصولات قنادى و نانوایى)، فرآورده هاى لبنى و در بستنى به علت كاهش نقطه انجماد، در تشكیل كریستال هاى ریز كمك مى كند، و در سایر صنایع نیز به كار رود.


سرکه خرما:

هر ساله مقدارى از خرما در اثر عدم مراقبتهاى بهداشتى و بسته بندى در منازل، مغازه ‏ها، انبارهاى عمده فروشى و صادراتى معیوب می‏شود و دیگر نمی‏تواند به صورت خرما قابل مصرف و فروش باشد. معمولاً از این نوع میوه هاى معیوب براى تهیه سركه استفاده می‏شود.


عرق تارونه:

پوست تازه تارونه كه عربى آن كفرى است به طورى كه در كتاب ها نوشته اند داراى خواص زیادى است. از جمله مقوى حجم و روح و قلب و دماغ است. كوبیده آن قابض است و اسهال را بند می‏آورد. مالیدن خمیر تارونه به لثه ‏هاى دندان باعث تقویت آنها و برطرف كردن پیوره و چرك و خون لثه می‏شود. عرق تارونه داراى عطر بسیار مطبوعى است و مصرف آن اسهال و دل پیچه را برطرف می‏كند. تولید آن در شیراز معمول است وجنبه تجارتى هم دارد. هر چه نسبت تارونه به آب زیادتر باشد عرق مرغوبتر و گرانتر است.

 

 نخل خرما و جایگاه آن در كشور ایران


پنیر خرما!

در جوف، تارونه ماده سفیدرنگى مثل پشمك وجود دارد كه اعراب به آن طلع و افراد محلى در ایران به آن پنیر می‏گویند این ماده كه قسمتى از گلها را تشكیل می‏دهد بسیار مقوى و براى رفع اسهال مفید است. خوردن حدود 3 گرم از آن رفع تشنگى می‏كند و مصرف آن باعث تقویت قواى جنسى مرد و زن می‏شود. در ناحیه جوزا انتهایى درخت و پاجوشهایش بافتهاى بسیار مقوى و ظریفى وجود دارد كه اهالى منطقه خرماخیز اغلب آنها را به مصرف خوراك می‏رسانند.

 

 نخل خرما و جایگاه آن در كشور ایران


انواع صنایع دستى محصول نخل خرما

1. حصیر  Hasir

2. تولك یا زنبیل  Tulak

3. سجاده  Sajjadeh

4. خورجین

5. مشب یا بادبزن آتش  Meshab

6. بادزن دستى یا بابزه  Babezah

7. كلاه

8. كپر  Kapar

9. سجم  Sejam

10. كپر چهاردیواری

11. آخور حیوانات (پاگهPagah )

12. كت یا قفس  Kot

13. سِوِنْد  Sevend

14. جاروب  Jarub

15. سپو – نوعى سینى لبه دار  Sopu

16. كمبار یا طناب  Kombar

17. جارو از پنگ  Jaro – Az – Pong

18. انواع سفره

19. سرپوش غذا

20. ظرف هاى خرما (پدی )

21. توندون  Tovandun

22. اته  Atu

23. درانى  Dorani

24. پروند Parvand

 

 نخل خرما و جایگاه آن در كشور ایران

 
غذاى دوران بحران:

خرما به عنوان غذاى بحران نظیر سیل، زلزله و جنگ و خشكسالى و هم چنین به عنوان غذاى اصلى قشر فقیر در مناطق محروم و به ویژه در كشورهاى جهان سوم كه با مشكلات سوء تغذیه و گرسنگى مواجه هستند نقش مهمى را ایفا مى كند.

خرما به دلیل ویژگى هاى منحصر به فرد نظیر مقاومت به خشكى و كم آبى تحمل شرایط نامساعد آب وخاك در زمره معدود گونه هاى گیاهى است كه توانسته گسترش و اسكان انسان در سرزمین هاى گرم و غیر حاصلخیز را امكان پذیر سازد.

 

 نخل خرما و جایگاه آن در كشور ایران

 

آیا خرماى كم قند داریم؟

خرما هر چه نرم تر باشد یعنى رطوبت بیشترى داشته باشد در مقایسه با انواعى كه نیمه خشك و خشك است و رطوبتى ندارد درصد قند كمترجم وارد بدن مى شود. یك مشت خرماى خشك دو برابر خرماى نرم كالرى دارد.

لازم است بدانید همه انواع خرما به جز خارك تقریبا به یك میزان قند دارند، اما چون خرماى خشك در مقایسه با خرماى نرم رطوبت كمتری دارد و به مقدار بیشترى خورده مى شود انرژى زایى زیادتر و قند بیشترى دارد و مصرف بیش از حد آن براى افراد دیابتى مضر است.



شارژ سریع موبایل