سارا قاسمی يكشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است.

رشته کوه سهند به عنوان عروس کوهستانهای ایران مشهور است. دامنه های سر سبز و چشمه های روان آن بسیار دل نواز هستند.

این رشته کوه در شمال مراغه واقع بوده و بلندترین قله آن جام نام دارد. سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می باشند.چشمه ای در قله این کوه وجود دارد که تقد س خاصی برای آن قائلند.

سهند در باورهای آیینی اسطوره شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، به نظر برخی از محققان كوه سهند همان كوه اسنوند است كه در اوستا آمده و زرتشت در آنجا با الهه آبها گفتگو كرده است. سهند رشته‌ای از جبال البرز است كه در شمال مراغه و از غرب به شرق كشیده شده و بلندترین قله آن 3710 متر ارتفاع دارد.

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران

 

قسمت اعظم سهند در سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون بوده و این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در برابر چشم گردشگران به تماشا می‌گذارد.

جاذبه‌های گردشگری و دامن سرسبز و پربركت كوه سهند هر سال میهمانان و گردشگران زیادی را پذیرا شده و آنان را از نعمات خود بهره‌مند می‌كند.

كوه سهند با دامنه‌های سرسبز و پر از گل و ریحان خود شامه نواز گردشگران و میهمانان نوروزی بوده و برای صعودكنندگان خاطره‌ای خوش را به یادگار می‌گذارد.

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران

 

این كوه همواره محلی مناسب و سرسبز برای گردش و تفریح مردم شهرهای آذربایجان شرقی و غربی و گردشگران و مسافران این شهرها به ویژه شهرستان مراغه است.

شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده شده در دامنه‌های این كوه كه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند، منظره جالبی را برای گردشگران و میهمانان تداعی می‌كند.

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران

 

وجود ۱۸۵ ‪ گونه پرنده بومی و مهاجر ، وجود پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی ، دامنه سهند و جلگه‌های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل كرده و دیدن هر كدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران

 

كوه سهند علاوه بر جاذبه‌های دیدنی موجب رونق كشاورزی ، دامداری و كندو داری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این كوه است.

وجود چشمه‌های متعدد در قله و دامنه‌های آن كه مشهورترین آن‌ها” قرخ بلاغ ” گوموش بلاغی” ، “پری” و ” گوران بلاغی” است ، طراوت و لطافت را به مراغه ارمغان داده و موجب سیرابی درختان ، باغات و مراتع این شهرستان می‌شود.

كوه سهند با ۱۳۰ هزار هكتار مراتع ییلاقی علاوه بر سرسبزی دارای گونه‌های گیاهی خوش خوراك مثل شبدر و یونجه بوده و دامنه‌های آن مرتع و چراگاه بسیار مناسبی برای دام‌های دامداران ، ایلات و عشایر منطقه است.

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران

 

دامداران منطقه و عشایر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هر سال برای ییلاق گذرانی و تعلیف دام به دامنه‌های كوه سهند كوچ می‌كنند.

دامنه‌های این كوه به علت داشتن گل‌های فراوان بهترین محل جهت تولید عسل بوده و عسل تولید شده در این منطقه از شهرت ویژه‌ای برخوردار است.

سرمای زیاد در طول مدت زمستان و برف زیاد در این كوه مانع رشد درختان و درختچه‌ها شده ولی تیره‌های مختلف گیاهی كه همگی به صورت علفی پایا و یك ساله هستند ، در مراتع و چمن‌زارهای سهند به وفور یافت می‌شود.

 

کوه سهند عروس کوهستانهای ایران



شارژ سریع موبایل