سارا قاسمی شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) پیش بینی می‌کند که گردشگری بین‌المللی با نرخ رشد ۴٪ به کار خود ادامه دهد. گردشگردی به گونه‌های مختلفی انجام می‌شود. گردشگری مجازی، گردشگری درمانی، گردشگری تفریحی، گردشگری زمستانی و گردشگری انبوه از رایج ترین روش های گردشگری می باشد.

سازمان جهانی جهانگردی گردشگری پایدار را اینگونه تعریف می کند:« گردشگری ای پایدار است که همزمان با حفظ و افزایش فرصتها برای آینده نیازهای مناطق میزبان و گردشگران حاضر در آن منطقه را فراهم کند.درواقع مدیریت منابع و توسعه گردشگری باید بصورتی انجام گیرد که در کنار تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیباشناختی تمامیت فرهنگی، فرایندهای ضروری زیست محیطی، تنوع زیستی و سیستمهای بقا حفظ گردند.»

روانشناسی گردشگری چیست؟ علم روانشناسی چگونه با بحث توریسم و گردشگری ارتباط برقرار می كند؟

در این مطلب افراد را از جهت انتخاب مقصد گردشگری بررسی می نماییم. افراد بر چه اساسی تصمیم می گیرند كه به كجا سفر كنند؟ آیا نحوه انتخاب مقصد در گردشگری ارتباطی با موضوعات روانشناسی دارد؟

افراد معمولاً از حیث انتخاب مقصد گردشگری به دو دسته تقسیم می شوند. افرادی كه مكان های تاریخی و تفریحی داخل كشور را برای گردشگری انتخاب می نمایند و دسته دوم افرادی هستند كه همواره تمایل دارند تا سفرهای خارج از كشور داشته باشند و از مناظر دیدنی جهان لذت ببرند. البته این موضوع را می توان با توجه به موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی كه افراد با آنها درگیر هستند نیز مرتبط دانست.

* از حیث اجتماعی افرادی كه تمایل به برقراری ارتباط با مردم سایر فرهنگ ها و سنن در داخل كشور هستند، سعی می كنند تا سفرهای داخل كشور بیشتری داشته باشند و به مناطق مختلف كشور خود سفر كرده و با مردم آن منطقه آشنا شوند. از سوی دیگر برخی افراد هیچ علاقه ای به فرهنگ مردم دیگر در كشورشان ندارند و بیشتر علاقمند به دیدن مناطق مختلف جهان هستند.

* از حیث اقتصادی عموماً افرادی كه توان مالی برای مسافرت خارج كشور را دارند میل و رغبت بیشتری برای سفرهای خارج از كشور دارند و در نقطه مقابل افرادی كه هزینه سفر محدودی دارند و یا با مدیریت بیشتری نسبت به مخارج سفر می نگرند تمایل بیشتری به سفرهای داخل كشور دارند.

* از حیث سیاسی، افراد گاه به دلیل موقعیت های شغلی، اجتماعی و كاری و ... كه دارند تمایل بیشتری به سفرهای داخل كشور دارند. عموماً از لحاظ بین المللی نیز گاه ورود شهروندان یك كشور به كشور دیگر ممنوع اعلام می گردد.

در حالت كلی می توان گفت انتخاب مقصد گردشگری تا حدی گویای وضعیت زندگی فرد است. اما فارغ از هر تحلیلی باید دقت نماییم كه هدف ما از سفر یا مسافرت این است كه از سفرخود لذت ببریم و ساعات خوشی را در كنار خانواده سپری نماییم.

سعی كنید با توجه به وضعیت زندگی تان مقصد گردشگری تان را هدفمند انتخاب نمایید و صرفاً به یك كشور یا یك شهر خاص سفر نكنید. همواره قبل از اقدام به سفر مقصد خود را مشخص نمایید و از كشورها، شهرها، روستاها و مناطق جذاب نیز برای سفر كردن استفاده نمایید.

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌ اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. به طور مثال برای دیدن ساختمان‌ های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌ های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمان‌ یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

طی چند دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر صنعت گردشگری، به‌ویژه در اروپا، بوده‌ایم و سفرهای بین‌المللی برای تعطیلات کوتاه بسیار مرسوم شده‌است.

گردشگران از درآمد بیشتر و اوقات فراغت بیشتری برخوردار شده‌اند. همچنین از سطح تحصیلات و ذائقه‌های متنوع بیشتری هم بهره می‌گیرند؛ لذا امروزه بیش از هر زمان دیگری در پی کیفیت برتر هستند.



شارژ سریع موبایل