مریم عبدالله زاده چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰

آگلونما (نام علمی: Aglaonema commutatum) یک گونه گیاه آپارتمانی از تیره گل‌شیپوریان (Araceae) است. زیستگاه آن جنوب شرقی آسیا (اندونزی و مالزی ) است.

 

گیاهی همیشه سبز وپایابا برگهای زینتی می‌باشد برگهای آن (مستطیلی نیزه‌ای )می باشد اندازه برگها بر حسب گونه به طول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر نیز می‌باشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند دارای نقاط و یا لکه‌های سبز تیره می‌باشد. گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ می‌باشد.

 

روش کاشت و نگهداری

 

این گیاه به خاک غنی وتورببا زهکشی خوب نیاز دارد (شما می‌توانید از خاکهای بسته بندی در گلفروشی که جهت گیاهان آپارتمانی است استفاده نمایید.) درجه حرارت زمستان باید ۱۵-۱۳ درجه سانتیگراد باشد .گیاه به رطوبت جو نیازمند است بنابراین در تابستان گیاه را با آب اسپری نمائید. از آبیاری زیاد بویژه در زمستان خوداری نمائید .از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید. با وجودی که گیاه نسبتاً به مکانهای تاریک مقاوم است از قرار دادن دائمی آن در چنین مکانهایی اجتناب کنید. گیاه در مقابل دود و گاز حاصله از شوفاژ حساس است و به سرعت برگهای پائینی خود را از دست می‌دهد. گلدان گیاه را هر ساله در بهار تعویض کرد. برای پاک کردن برگها هر ماه آنرا با آب ولرم واسفنجشستشو دهید از مصرف مواد شیمیایی که برگها را براق می‌کند خوداری کنید. در فصل رویش هر پانزده روز یکبار از کودهای مایع رقیق به گیاه بدهید.

 

روش ازدیاد

 

۱-به‌وسیله بذر- دانه‌های میوه‌های قرمزخشک ناشکوفائی که پس از گل دادنبر روی گیاه می‌رویند و بدون هیچ نوع زیبائی می‌باشد در حرارت ۲۷ درجه ساتیگراد در بهار بکارید (البته اگر هدف تهیه بذر نباشد گلها را بلافاصله از گیاه جدا نمائید زیرا گیاه بشدت ضعیف می‌شود )

 

۲-بوسیه قلمه -در بهار می‌توان قلمه‌هایی از ساقه گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه، پیت در دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد کاشت .

 

۳-تقسیم ریشه -در بهار می‌توان به تقسیم ریشه مبادرت ورزید (البته این روش آسانتر است )

 

آفات

 

شته‌ها، کنه ها، شپشکهای آردآلو، تریپس و شپشکهای سپردار این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند.



شارژ سریع موبایل