نازنین نظریان جامی چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰

مشكلات رایج سیكلمن را بشناسید

ریزش برگ‌ها : نشانه كم آبی یا خشك بودن محیط گیاه است كه باید رطوبت هوا را بالا برده و آبیاری به اندازه كافی باشد. اگر گیاه شما بیشتر از 24 تا 36 ساعت تشنه بماند برگ‌هایش زرد شده و دچار مشكل می‌شود.

ریزش جوانه گل: ناشی از دمای بالا، نور كم، آب كم یا كود بیش از حد است.

تاخیر در گلدهی: ناشی از دمای بالا یا پایین، نور ناكافی، تغییرات میزان مواد‌غذایی، بزرگی بیش از حد گلدان و تفاوت‌های ژنتیك است.

گل‌های خیلی كوچك: ناشی از دمای بالا، كود زیاد‌ یا ژنتیك است.

پژمردگی و نرمی گیاه: ناشی از خشكی، مقادیر زیاد نمك در خاك یا آب، دماهای بسیار بالا، نور كم یا بیماری‌های گیاهی است.

رنگ پریدگی یا زردی برگ‌ها: ناشی از كمبود مواد‌غذایی، pH بالا، شدت نور زیاد، خشكی خاك یا بیماری‌های گیاهی است.

طویل‌شدن دم برگ‌ها: ناشی از نور ناكافی است.

 

آبیاری هر روزه فراموش نشود

این گیاه نسبت به آبیاری بسیار حساس است به‌طوری كه هر روز به آبیاری نیاز دارد البته حواس‌تان باشد كه آب را نیز حتما مدتی كنار بگذارید تا كلر آن كاملا از بین رفته‌باشد و هم‌ دمای محیط شده‌باشد. برای به‌دست‌آوردن چنین آبی باید حدود یك‌روز آب شهر را كنار بگذارید تا بیات شود. بهتر است گیاه را صبح‌ها آبیاری كنید.
 

چقدر كود بدهید؟

معمولا همان تركیبی از خاك كه گفته شد برای گیاه مناسب است اما وقتی تعداد برگ‌های گیاه از 15‌عدد بیشتر شد باید گیاه را هفته‌ای یك‌بار با كود مناسب تغذیه كنید. روی بسته‌بندی هر كودی نوشته شده كه چه دزی از آن را باید استفاده كنید، استفاده كمتر می‌تواند گلدهی گیاه را به تاخیر بیندازد.
 

عاشق نور است

این گیاه عاشق نور زیاد است ولی اصلا آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. جالب است بدانید این گیاه در روز‌های بلند به راحتی گل نمی‌دهد. بنابراین اگر گلدهی برای‌تان مهم است خودتان روز را برای آن كوتاه كنید یعنی در چند ساعت از روز گیاه را در اتاق تاریكی قرار دهید.
 

مخلوط چه خاك‌هایی مناسب است؟

این گیاه برای رشد بهتر به خاكی با تركیب ویژه نیاز دارد، بهترین تركیب این است كه یك پیمانه ماسه را با‌ 2پیمانه خاك برگ و مقداری خزه اسفاگنوم مخلوط كنید، این نوع تركیب از خاك را می‌توانید از مغازه‌ فروش لوازم باغبانی تهیه كنید.این گیاه تغییرات دمایی زیاد را نمی‌تواند به راحتی تحمل كند و دمایی حدود 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد برایش مناسب‌ترین است. در واقع بهترین دما در روز برایش 22 ‌درجه و در شب 20 درجه است البته توجه داشته‌باشید سیكلمن در هوای خفه اصلا رشد خوبی نخواهد داشت.
 

محلول آب و صابون بهترین پاك‌كننده

هرچند وقت یك‌بار باید گیاه را با محلول آب و صابون بدون بو تمیز كنید. این محلول را با دستگاه مه‌پاش روی برگ‌‌های گیاه اسپری كنید البته باید مواظب باشید برگ‌ها و پرزهای گیاه آسیب نبینند. روی خاك گیاه مقداری روزنامه بگذارید تا محلول آب و صابون روی خاك نریزد.



شارژ سریع موبایل