نازنین نظریان جامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

هیچ چیز به اندازه جوگیر شدن در اینجور مواقع خطرناک نیست. پس اگر تجربه چندانی از نگهداری گل و گیاه در خانه ندارید، فکر نکنید باید جنگلی از انواع گل و گیاه در کنج خانه تان دست و پا کنید.

بهتر است اولین تجربه های گلداری را با یکی دو وگلدان کوچک کم دردسر شروع کنید. اینها نکته های ابتدایی و به شدت به دردبخور برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی است.

قدم اول: مکان مناسب

- گیاهان آپارتمانی معمولا به نور مستقیم آفتاب نیازی ندارند. آنها گیاهانی سازگار با نور متوسط یا حتی سایه هستند. پس بهتر است جایی کنار پنجره برای گلدان هایتان دست و پا کنید.

- اگر فضایی کناره پنجره تان دارید، می توانید طبقه های کوچک چوبی به دیوار بچسبانید و گل هایتان را طبقه طبقه به میزان نیازشان به نور روی آنها بچینید.

- مطمئنا در هر اتاقی نمی شود شرایط مناسب برای نگهداری گلدان ها را به وجود آورد. معمولا سالن های پذیرایی، اتاق خواب ها و آشپزخانه ها برای نگهداری گیاهان انتخاب می شوند. البته گل هایی مثل حسن یوسف و شمعدانی را بهتر است در آشپزخانه نگذارید.

- یادتان باشد گلدان ها را برای پستوی خانه تان نخریده اید، پس باید آنها را جایی بگذارید که حداقل در روز چند باری نگاهتان به آنها بیفتد.

- بهتر است به تدریج گلدان هایتان را اضافه کنید. اینطوری می توانید رنگ بندی گلدان هایتان را هم آگاهانه انتخاب کنید. مثلا چند مدل حسن یوسف را می توانید لابلای گلدان های برگ سبز بچینید تا باغچه کوچکتان حسابی رنگی به نظر برسد.

 

مواظب گُلت باش
 

- یکی از مهمترین نکته ها درباره گلدان ها این است که نباید آنها را زیاد جابجا کرد. باید حواستان به شدت به این موضوع باشد که گلدان هایتان موجودات زنده هستند که بعد از مدتی به محیط و مکانشان عادتت می کنند، پس وقتی به هوای تغییر دکوراسیون به جان خانه می افتید، حتما نباید گلدان هایتان را هم جابجا کنید.

- اگر جزو آن دسته از آدم ها هستید که در زمستان هوای خانه تان دست کمی از کوره آدم پزی ندارد، می توانید موقتا جایی در حمام یا دستشویی برای گلدان هایتان دست و پا کنید.


قدم دوم: آب مناسب

- گیاهان آپارتمانی معمولا در تابستان دو بار و در زمستان یک بار در هفته نیاز به آب دارند.

- به گلدان وقتی آب بدهید که خاک روی گلدان خشک شده باشد. مقدار آبی که هر بار به آن می دهید نباید زیاد باشد تا اضافی آن پایین بریزد چون مواد غذایی خاک همراه با آب اضافه از گلدان خارج می شود.

- برای آب دادن به گل ها از آب پاش مخصوص که لوله درازی دارد استفاده کنید. جدای از این بهتر است که آب پاش دیگری که آب را به صورت پودر درمی آورد هم کنار دستتان باشد. این آب پاش ها به خصوص در تابستان به شدت به درد گلدان هایی با گل های ظریف می خورد. این گل ها طاقت بی آبی را ندارند و باید مرتب آب را اسپری کنید تا رطوبت لازم به آنها برسد و خشک نشوند.

- روی گل ها و گیاهانی که برگ های کرکدار دارند، از اسپری آب استفاده نکنید چون روی آنها لکه ایجاد می کند و بعد می خواهید با دستمال به جان برگ ها بیفتید و گلدان های زبان بسته را از نفس کشیدن می اندازید.

 

مواظب گُلت باش
 

- هیچ وقت در نور شدید و گرم آفتاب روی یک گل اسپری نکنید. ذرات آب عدسی های محدب کوچکی درست می کند که هر کدام نور و حرارت خورشید را در یک نقطه جمع می کنند و باعث سوختگی گلبرگ ها و گل ها می شوند.

- با یک میله فلزی خاک گلدان را بررسی کنید.اگر با فرو بردن میله به خاک چیزی به آن نچسبید خاک گلدان خشک است و باید به آن آب بدهید.

- به خاطر وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است ظرف آب را 2 تا 3 ساعت در محیط خانه قرار دهید و بعد برای آبیاری گلدان استفاده کنید.

- اگر می خواهید به مسافرت بروید و نگران بی آب ماندن گلدان هایتان هستید، کف تشت بزرگ پلاستیکی یا وان حمام، حوله یا پارچه ای پنبه ای پهن کنید و رویش آب بریزد تا پارچه ها کاملا خیس شوند. بعد تمام گلدان ها را روی آن بچینید و آب کافی بدهید. اینطوری آب به تدریج از سوراخ زیر گلدان ها جذب ریشه می شود و گلدانتان را سیراب می کند.

- هر وقت تخم مرغ آب پز کردید آب آن را دور نریزید چون به خاطر داشتن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان ها است.

 

مواظب گُلت باش


قدم سوم: خاک مناسب

- همان اول که گلدانتان را می خرید درباره نوع کود و زمان کود جدید از باغبان سوال کنید.

- اگر آبی به داخل گلدان می ریزید و تقریبا همه آن به زیر گلدان ریخته می شود و مثل این است که اصلا خاکی در گلدان وجود ندارد، نشان دهنده این است که خاک گلدان از بدنه آن فاصله گرفته است. در این جور مواقع یک میله فلزی دور گلدان فرو و خاک را جابجا کنید.

- گیاهان علاوه بر آب احتیاج به غذا دارند. برای همین هم هر شش بار که به گلدان آب دادید، یک بار باید به آن غذا بدهید.

- بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان ماه های فروردین و مهر است چون در این زمان رشد گیاه سریع تر می شود.

- پوست تخم مرغ را بگوبید و به شکل گرد دربیاورید و با خاک گلدان مخلوط کنید. این مخلوط به عنوان عالی ترین کود برای گیاهان آپارتمانی است.



شارژ سریع موبایل