سامان جنگل دوست شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰

ایلام سرزمین تاریخ است. جایی که تمدن ایرانی را می توانید در قدم به قدم آن ببینید. با وجود این، در دل همین شهر تاریخی، یک شهر تاریخی عجیب و غریب وجود دارد که هنوز هم آثار آن را می توانید در بخش مرکزی ایلام ببینید. شهر باستانی سیمره که هزاران سال قبل با زلزله ای نابود شد اما حالا می توانید روی سقف خانه های آن قدم بزنید.

سیمره را باید در ضلع غربی و جنوب غربی دره شهر (ماداکتوی سابق) ببینید. یعنی در مرکز استان ایلام. این شهر باستانی در اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی ساخته شده و آن زمان مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده است. سیمره با معماری سنگی و ترکیب بندی زیبایش با زلزله‌ای که در سال 334 هجری قمری به وقوع پیوست تخریب و خالی از سکنه شد. حالا اگر گذارتان به این شهر تاریخی بیفتد، سنگچین ها و طاق های زیبایی را می بینید که زیر چمن های خودرو پنهان شده اند و در میان آنها حفره هایی از هزاران سال قبل به جا مانده اند.

 

 ایستادن روی ویرانه های یک شهر تاریخی


شهر باستانی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است که بیش از 200 هکتار وسعت دارد. این شهر در سال 1310 با شماره 6 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید تا جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران باشد.

 

 ایستادن روی ویرانه های یک شهر تاریخی


در شهر تاریخی سیمره گچبری‌های منحصر به فرد و زیبایی خواهید دید که نیمی از آنها از زمین بیرون است. این محوطه در 9 فصل کاوش شده که در این بررسی ها خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه نشین شهر بیرون آمدند.در نزدیکی سیمره رودخانه ای به همین نام جریان دارد که منشا آبادانی منطقه سیمره و دره شهر است. سد و نیروگاه سیمره هم بر روی همین رود بنا شده و یکی از دیدنی ترین مناظر طبیعی این منطقه را به وجود آورده است.این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از ارتفاعات شمال غرب کشور سرچشمه می گیرد و از دره شهر و شیروان چرداول می گذرد و به رودخانه کشکان می پیوندند تا کرخه به وجود بیاید و وارد استان خوزستان ‌شود.

 

 ایستادن روی ویرانه های یک شهر تاریخی


دره شهر را از دست ندهید

اما اگر گذارتان به سیمره افتاد فراموش نکنید که از دره شهر زیبا هم دیدن کنید. این شهر یکی از خوش آب و هوا ترین و با فرهنگ ترین شهرهای استان ایلام است که پایتخت تابستانی عیلامی ها بوده و در آن زمان ماداکتو نام داشته است.

 

 ایستادن روی ویرانه های یک شهر تاریخی


 در دوره ساسانیان ماداکتو محل خوشگذرانی ساسانیان و امرا و بزرگان این قوم بوده است. دره شهر در واقع در آبرفت های سیمره و در كنار ویرانه های شهر تاریخی سیمره بنا شده و کشاورزی در آن رونق زیادی دارد.



شارژ سریع موبایل