نازنین نظریان جامی دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک ناحیه‌ای وسیع و مرتفع از شمال غرب کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است.

این گنبد که در بهمن سال 1386 بعنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید، ناحیه شمال شرقی کوه جاشک را دربر دارد و حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر هم‌جوار روستای جاشک از توابع شهرستان دیر در فاصله 60 کیلومتری شهر دیّر (24 کیلومتری شهر بردخون) و به موازات روستای گنخک از شهرستان دشتی در فاصله 55 کیلومتری شهر خورموج (15 کیلومتری شهر کاکی) قرار دارد.

 

مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و ... می‌توان اشاره داشت. قله این کوه نمکی (کوه جاشک) 1350 متر از دشت اطراف خود بالاتر است. این کوه 12 کیلومتر درازا و 4,5 کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد در حدود 3666 هکتار بوده و ارتفاع قله آن 1350 متر از سطح دریا می‌باشد.

 

موقعیت خاص گنبد نمکی جاشک (یا دشتی) که باعث شوری آب رودخانه مند گشته‌است شاید تنها عامل زیان‌رسان به منطقه باشد زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی می‌باشد. اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند می‌باشد ودر فصل پر بارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغاپور و دشتی را فرا گرفته و به علت تبخیر زیاد نمک بر روی سطح خاک باقی مانده و باعث شوری زمین‌های منطقه می‌گردد.رنگ سفید نمکهای طعام گنبد به منطقه جلوه‌ای زیبا بخشیده‌است به نحوی که از جاده کنگان – بوشهر به صورت یک کوه برفی زیبائی در بخش شرقی دشت برهنه ظاهر شده‌است.

 

یخچالهای نمکی از جمله پدیده‌های زیبای این گنبد نمکی جاشک یا دشتی به شمار می‌رود ودر ناحیه شمال غربی گنبد به وضوح دیده می‌شود این یخچالها که حاصل حرکت ثقلی توده‌های نمکی در جهت شیب زمین است در حاشیه کناره گنبد تشکیل می‌گردد و بدلیل مشابهت آن با یخچالهای یخی بدین نام شهرت یافته‌است. تخت دیو یکی از زیباترین پدیده‌های زیبای فرسایشی این گنبد نمکی است که به دلیل اختلاف در میزان فرسایش پذیری سنگها به صورت ستونهایی در میان نمکهای گنبد ظاهر شده‌اند.

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک

 

 

گنبد نمکی جاشک



شارژ سریع موبایل