ندا نیک روش شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰

تنگ مُخدان که شگفتی بوشهر لقب گرفته، در جنوب روستای مخدان (یا موخدان) و در ارتفاع 400 متری از سطح دریا قرار دارد. این تنگ در واقع بین کوه های خورموج قرار گرفته و اهالی نام کوهی که تنگ مخدان زیر آن جاری است، بیرمی می گویند. کوه بیرمی به جز تنگ مخدان، 6تنگه مهم دیگر به نام های تنگ تلخ آب بید، تنگ بنیون، تنگ روانی، تنگ گشی، تنگ یخ و تنگ آشی هم دارد. همه این تنگ ها، زیبا و دیدنی هستند و در سفر به روستای مخدان بوشهر می توانید از آنها دیدن کنید.آب و هوای منطقه مخدان گرم و خشک است و بهترین فصل بازدید از آن در اوایل بهار است.

 

 شگفت انگیزترین جای بوشهر

 

اما این روزها هم اگر سری به تنگ خورموج بزنید، هوای معتدل پاییز در بوشهر می تواند حسابی سر ذوقتان بیاورد.این تنگ عجیب و زیبا طولی به اندازه 3 کیلومتر دارد و در کف آن رود کوچکی که از ارتفاعات و چشمه های اطراف سرچشمه می گیرد جریان دارد. محدوده تنگ مخدان پوشیده از نخلستان های خرما است که طبیعت منطقه را زیباتر کرده است. به جز این ها، وجود آبشارهای کوچک و حوضچه ای از آب در انتهای این تنگ به جذابیت های مخدان اضافه می کند. این حوضچه بعد از آن تشکیل شد که یک صخره بزرگ راه عبور آب را مسدود کرد. آب تنگ مخدان در عمیق ترین بخش، حدود 3متر عمق دارد و آنقدر زلال است که تمام سنگ های کف آب به وضوح دیده می شوند.

 

 شگفت انگیزترین جای بوشهر


خنکی و زلالی این آب خیلی از اهالی جنوب را به تنگ مخدان می کشاند تا چه در تابستان و چه در بهار و پاییزتنی به این آب  بزنند. البته برای شنا کردن در مخدان هم باید شناگر خوبی باشید و هم تجهیزات کوهنوردی و شنا همراه تان داشته باشید.

آب و هوای منطقه مخدان گرم و خشک است و بهترین فصل بازدید از آن در اوایل بهار است. اما این روزها هم اگر سری به تنگ خورموج بزنید، هوای معتدل پاییز در بوشهر می تواند حسابی سر ذوقتان بیاورد.

 

 شگفت انگیزترین جای بوشهر

مخدان کجاست؟

مخدان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیر استان بوشهر در جنوب ایران است. این روستا در دهستان حومه دیر قرار دارد و خود شهرستان دیر از شمال به شهرستان‌های دشتی و تنگستان و از شرق به شهرستان‌های گنگان و جم و از جنوب و غربش به آب‌های خلیج فارس می رسد.اگر گذارتان به دیر و مخدان افتاد، حتما از غلات و خرمای این منطقه سوغات ببرید. این دو، مهم ترین محصولات کشاورزی منطقه هستند. البته شغل بیشتر مردم این روستا دامداری است و این یعنی در مخدان دسترسی به لبنیات مرغوب محلی آسان است. برای رسیدن به مخدان باید راهی بوشهر شوید و به شهرستان دیر بوید و از طریق جاده ارتباطی شهرستان اهرم به روستای بنیون، روستای گشی، روستای یخ را پشت سر بگذارید تا به روستای مخدان برسید.



شارژ سریع موبایل