سمانه ربانی پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

گرانادا مرکز استان گرانادا در کشور اسپانیاست. این شهر کوچک، مملو از آثار تاریخی، فرهنگی و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی است و در جنوب اسپانیا و در منطقه آندلس واقع شده است. 

در گرانادا بناها و مناظر دیدنی بسیار زیبایی وجود دارد. از جمله آنها می توان به قصر الحمرا اشاره کرد که بر فراز تپه قرار دارد و در طول تاریخ پادشاهان زیادی را به خود دیده است. این قصر را مسلمانان در آنجا بنا کرده اند و معماری آن تلفیقی از معماری اسلام و مسیحیت است.

در این مطلب بناهای دیدنی و معماری های خاص گرانادا را با هم مرور می کنیم:


قصر الحمرا (Alhambra Palace)

قصر الحمرا یا قصر سرخ، قصری باستانی است که محل اقامت خلفای مسلمان شهر گرانادای اسپانیا بوده است. گرانادا در جنوب اسپانیا واقع شده است. الحمرا در سال 1984 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر الحمرا بالای تپه ای در جنوب شرقی گرانادا (غرناطه) ساخته شده است و یکی از شاهکارها معماری مسلمانان به شمار می رود. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر الحمرا به زبان عربی به معنای «قصر سرخ» است. این قصر بسیار زیبا یکی از شاهکارهای منحصربه فرد معماری مسلمانان است. این قصر مساحت زیادی دارد و در مرز جنوبی کشور اسپانیا و در جنوب غرناطه واقع شده است. اطراف این قصر دیوارهای مستحکم و بیش از 10 برج دفاعی کشیده شده اند. در مورد نام این قصر صحبت های فراوانی وجود دارد. برخی معتقدند چون دیوارهای بیرونی قصر با آجرهای قرمز ساخته شده است به آن قصر الحمرا می گویند.

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

البته باید بدانید این قصر در دوران حکومت الحمرا در خلال سال های 1248 تا 1354 میلادی ساخته شده است. معماری این بنا به سبک اسلام و مسیحی ساخته شده است. در واقع تلفیق دو مذهب است. این قصر بعد از ساخت به دست فراموشی سپرده شد. البته در قرن 19 میلادی دوباره در کاوش های باستان شناسی اروپایی ها کشف شد. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر الحمرا در حال حاضر جزو میراث فرهنگی یونسکو است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر کارلوس پنجم (Palacio de Carlos V) 

قصر کارلوس پنجم، نمادی از حکومت کارلوس پنجم است و در نزدیکی قصر الحمرا واقع شده است. این قصر در حال حاضر یکی از میراث های تاریخی کشور اسپانیا به شمار می رود. هنگام سفر به اسپانیا و شهر گرانادا، خوب است از این قصر که نماد معماری اسپانیا است نیز دیدن کنید.  

این قصر به معنای واقعی یک شاهکار معماری به شمار می رود و آن را نماد معماری اسپانیا می دانند. بنای مربعی با حیاط دایره ای شکل، چیزی نیست که همه جا و همیشه با آن مواجه باشیم. از بالا که به این قصر جالب توجه نگاه می کنیم یک مربع را می بینیم که در خود یک دایره را جای داده است. دایره، در واقع حیاط بناست و مربع اطراف آن خود بنا را تشکیل داده است. با این که ساختار این بنا هیچ گاه تکمیل نشد، اما همچنان سالانه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر کارلوس پنجم مثل آهنربا می ماند و افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این قصر از جمله نمونه های برجسته معماری اسپانیا در دوره رنسانس است. این بنای تاریخی، یک قصر، یک قلعه و یک دژ بزرگ و خوش ساخت است. طبقه همکف در حال حاضر موزه ملی Hispano است. در این موزه، مجموعه بزرگی از آثار بر جا مانده از موریش ها وجود دارد. این دوره، زمانی است که مسلمانان بر اسپانیا حکومت می کردند. در طبقه اول نیز موزه هنرهای زیبا قرار دارد. در موزه هنرهای زیبا، آثار هنرمندان گرانادا به نمایش گذاشته شده است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت


در ضلع شرقی قصر کارلوس پنجم، کلیسای سانتا ماریا قرار دارد. این کلیسا بعد از فتح حکومت مسلمانان در محل مسجد الحمرا ساخته شده است. 

قصر کارلوس پنجم به سبک خاصی ساخته شده است. ساختار آن مربعی به مساحت 63 متر مربع در 17 متر ارتفاع به همراه حیاطی به شکل دایره در داخل خود است. ساخت این بنا در سال 1526 میلادی آغاز شده است. 


کلیسای جامع گرانادا (Cathedral of granada)

کلیسای جامع گرانادا، ساختمان باستانی و قدیمی است و زیباترین بنای تاریخی این شهر به شمار می رود. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

واژه «کاتدرال» ریشه لاتین دارد و به معنای «صندلی» و «نشستن» است. کاتدرال، نمادی برای بزرگداشت و حضور تخت و سریر اسقف اعظم است. این صندلی از زمان های قدیم معنای جایی برای نشستن اسقف بوده است و به همین دلیل به کلیساهای بزرگی که اسقف در آنجا  اقامت دارد کاتدرال (کلیسای جامع) می گویند. کلیسای جامع گرانادا، یکی از مشهورترین سازه های تاریخی است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قدمت کلیسای جامع گرانادا به سال ها پیش از میلاد مسیح بر می گردد. در آن زمان این کلیسا محلی برای آموزش دین و ارائه تعالیم مذهبی به شمار می رفت. کلیسای جامع گرانادا، نماد جامعه مسیحی است. بیشتر مسیحی های سراسر دنیا برای عبادت و تجربه کمال به این کلیسا می آیند. حتی غیر مسیحی ها نیز با شنیدن زمزمه اسقف ها هنگام خواندن کتاب مقدس تاثیر معنوی از فضا می گیرند.

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

یکی از دلایل محبوبیت و شهرت بسیار کلیسای جامع گرانادا، معماری متفاوت آن است. معماری داخلی این کلیسا چشمگیر و خیره کننده است. با ورود به ساختمان این کلیسا محو زیبایی آن خواهید شد. 


باغ معماری (Architects Garden)

باغ معماری یکی از باغ های زیبا در الحمرا است. این باغ که در قصر الحمرا مستقر است را می توان یکی از بهترین باغ ها در سراسر دنیا دانست. بیشتر گردشگرانی که به اسپانیا و شهر گرانادا سفر می کنند حتما از این باغ نیز دیدن می کنند. 

باغ معماری، باغ بسیاری زیبای. این یک باغ زیبا مملو از انواع گل ها و فواره های مختلف است.در کنار سبزه ها و گل های زیبا و دوست داشتنی، برکه زیبایی نیز در وسط این باغ قرار دارد و بر زیبایی آن افزوده است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

قصر الحمرا، یکی از شاهکارهای منحصربه فرد معماری مسلمانان است. این قصر مساحت زیادی دارد و در مرز جنوبی کشور اسپانیا و در جنوب گرانادا واقع شده است. این قصر یکی از زیباترین معماری ها را دارد و بیننده با رفتن به داخل آن، گویا به قرن14 و  15 میلادی برگشته است.

باغ معماری گرانادا در محوطه قصر الحمرا واقع شده است و هر روز برای بازدید عموم باز است. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت

 

منظره و طراحی این باغ بسیار منحصربه فرد و زیبا است. این باغ را می توان جزو زیباترین باغ و پارک های دنیا دانست. به باغ معماری Jannat (جنت) نیز می گویند که معنای «بهشت» دارد. حس آرامش و زیبایی ای که این باغ دارد، این را به انسان القا می کند که گویی در بهشت است. زیباترین بخش این باغ، استخر آبراهه مانند طولانی آن است که در سراسر باغ کشیده شده است. 

در ورودی باغ سالن امفی تئاتری وجود دارد که گاهی نمایش های زیبایی در آن اجرا می شوند. بیشترین استفاده از این آمفی تئاتر در خلال جشن ها و جشنواره های محلی است که در گرانادا برپا می شوند. 

 

گرانادا، تلفیق معماری اسلام و مسیحیت



شارژ سریع موبایل