پیام صداقتی يكشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

افزایش وزن زیاد در بارداری با چاقی مفرط مادران در طول زندگیشان ارتباط دارد.

 

بر طبق یک پژوهش انجام شده در کنگره بین المللی چاقی استکهلم (جولای 2010)، افزایش وزن زیاد در دوران حاملگی، احتمال ابتلا به چاقی مفرط و اضافه وزن را در دهه های آتی زندگی چند برابر می کند.

 

این پژوهش که از سوی محققانی در استرالیا پیگیری شده است، وزن و شاخص های سلامتی 2026 نفر از خانم های استرالیایی را که در طی سالهای 1981 تا 1983 زایمان کرده اند، بررسی کرده است. در این تحقیق یک سوم زنان وزنشان در طول حاملگی بیش از وزن توصیه شده بود، یک چهارم آنها وزن بسیار کمی اضافه کردند و بقیه وزن توصیه شده بارداری را رعایت کردند. پس از گذشت 21 سال از زایمان آنها، زنانی که در طی بارداری وزنشان خیلی افزایش یافته بود، چهار برابر به چاقی مفرط و دو برابر به اضافه وزن نزدیکتر از بقیه زنان در دو گروه دیگر بودند.

 

در طی 40 سال گذشته افزایش وزن در بارداری مسئله مهم و مورد توجه بوده و تاثیر آن بر سلامتی کودکان بررسی شده است. عموما همه بیشتر نگران کودکان هستند تا مادران. اکنون شواهد و دلایل زیادی در دسترس است که افزایش وزن در بارداری موضوع مهمی است و باید با دقت هر چه بیشتر توسط پزشکان و ماماها تحت کنترل باشد.

 

بسیاری از خانم هایی که کودکان سالمی به دنیا می آورند بین 12 تا 16 کیلو در حاملگی وزن اضافه می کنند. البته این به نسبت بدن افراد و وزن پیش از بارداری آنها متفاوت است.

 

چقدر باید بخوریم تا وزن سالمی در بارداری داشته باشیم؟

 

بر طبق نظر کارشناسان هر خانم باردار به حدود 300 کالری اضافی روزانه در بارداری نیازمند است و البته این مقدار در زنانی که قبل از حاملگی اضافه وزن هم دارند به 150 کالری روزانه می رسد. سعی کنید یک میان وعده سالم همانند 4 عدد انجیر یا یک لیوان شیر کم چرب، یک پیاله ماست کم چرب و یا یک تکه نان کامل با پنیر به برنامه غذایی نرمال خود اضافه کنید تا وزنتان تحت کنترل باشد.



شارژ سریع موبایل